Frankfurt - Během března se v Německu meziročně výrazně zvýšil prodej nových automobilů, a to o 40 procent na zhruba 401 000 vozů. K pozitivnímu posílení prodeje došlo díky takzvanému šrotovnému, jež zavedla německá vláda. Informaci dnes přinesl svaz mezinárodních výrobců automobilů VDIK.
Díky šrotovnému vzrostl v Německu prodej aut o 40 procent
Německo představuje největší automobilový trh v západní Evropě. Tamní vláda začala v letošním roce vyplácet bonus 2 500 eur (téměř 70 000 korun) za koupi nového energeticky úsporného automobilu a sešrotování nejméně devět let starého vozu.
Nejprodávanější značkou v Německu zůstal v březnu Volkswagen, jehož prodej stoupl o 36 procent. Dařilo se i Opelu, kterému nyní kvůli problémům mateřské americké GM hrozí bankrot. Opel se v březnu stal druhým nejprodávanějším autem a jeho prodej stoupl o téměř 27 procent. Naopak prodej mateřské GM se propadl o 44,4 procenta.
Nejen německým výrobcům automobilů pomohlo protikrizové opatření - dařilo se i české firmě Škoda Auto, jejíž nová Fabia se v únoru stala druhým nejprodávanějším modelem na německém trhu.
Vládní koalice se shodla v navýšení financí na šrotovné
Strany německé vládní koalice se minulý týden podle médií shodly na navýšení prostředků určených na šrotovné z dosavadních 1,5 miliardy eur (přes 40 miliard korun). Objem dodatečných prostředků zatím není znám.
„Rozhodnutí navýšit prostředky přišlo právě včas, protože původně schválené peníze docházejí,“ prohlásil šéf VDIK Volker Lange. Dodal, že tento program je klíčový pro podporu spotřebitelské důvěry a stabilizaci poptávky.
Také v dalších evropských zemích podpořila podobná vládní opatření poptávku po automobilech. Ve Francii se v březnu prodej aut zvýšil zhruba o osm procent a mírný nárůst zaznamenala rovněž poptávka v Itálii. Pokles prodeje ve Španělsku zpomalil na 39 procent z únorových 49 procent.
Ve světě obecně dochází k poklesu poptávky
Automobilový průmysl se nyní po celém světě potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry i výdajů.
Výzkumná firma J.D. Power and Associates v lednu předpověděla, že prodej automobilů v celé Evropě by se měl v letošním roce snížit o zhruba 15 procent.