ČSA snižuje mzdy. Letušky dostanou v základu 15 tisíc

Praha – Od příštího týdne začne v Českých aeroliniích platit nový mzdový řád, který zaměstnancům sníží platy o desítky procent. Podle předsedkyně Odborové organizace posádek letadel Petry Posové klesne hrubá mzda letušek na přibližně 15 tisíc korun. Proti snižování mezd už několik měsíců vystupují palubní průvodčí i piloti. S ČSA, které argumentují nutností šetřit, se ale na nové kolektivní smlouvě nedohodli a do vyjednávání museli vstoupit prostředníci.

Únorové snižování mezd je podle odborů nakonec vyšší, než na čem se s vedením společnosti na podzim dohodly, když kvůli propouštění ve společnosti hrozila stávka palubních průvodčích. „Určitě bychom byli schopni se dohodnout na snížení mezd, ale toto je už moc,“ říká Posová. Pokud nevyjde ani jednání přes prostředníka, hrozí letušky a stevardi znovu stávkou. Tu nevylučují ani piloti, kteří při loňských protestech postupovali umírněněji.

Podle Posové čeká palubní průvodčí od února pokles ve mzdách o 40 procent. Základní hrubá mzda letušky tak po snížení klesne na přibližně 15 tisíc korun. Při započtení sazeb za odlétané hodiny se bude čistá mzda u běžného řadového stevarda pohybovat v průměru okolo 16 tisíc korun. V exponovanějších letních měsících, kdy se více létá, může dosáhnout na 18 tisíc korun.

Dalších několik tisíc korun ale letušky a stevardi dostávají na takzvaných dietách a kapesném, uvedly ČSA. Ty při započtení průměrně odlétaných 61 hodin ve vzduchu kalkulují s čistým výdělkem letušek zhruba 29 tisíc korun. Těchto 61 hodin podle ČSA vychází jako reálný čas strávený v letadle vypočtený z letového řádu. Ještě o zhruba 4 000 korun více mají při započtení diet, kapesného a zákonných příplatků dostávat vedoucí kabiny.

Vlastníci ČSA
Zdroj: ČT24

Podle mluvčího ČSA Daniela Šabíka vychází nový mzdový řád z restrukturalizačního plánu firmy a odpovídá realitě českého trhu i konkurenci. Současná nákladová struktura ČSA je příliš vysoká a nekonkurenceschopná. Snižování mezd je individuální - zatímco se někomu sníží plat o pětinu, u jiného zaměstnance může jít jen o jednotky procent, dodal mluvčí.

Méně dostanou i piloti

Výrazný pokles mezd o 30 až 40 procent čeká podle odborů i piloty. Snižování platů, které budou po změnách nižší než u tuzemské konkurence, nevede k záchraně společnosti, ale naopak k jejímu poškozování, řekl prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Stanislav Fiala. Ten se obává, že ČSA snížením mezd přijde o většinu kvalitních zaměstnanců. To se pak může odrazit na kvalitě služeb a bezpečnosti.

Platy pilotů u ČSA zástupci profesní organizace nezveřejňují. Existují rovněž výrazné rozdíly mezi platem druhého pilota a kapitána a také platem pilota vrtulového letadla a proudového stroje. U méně zkušených pilotů vrtulových letadel může plat po letošní změně klesnout pod 50 tisíc korun měsíčně. Rozdíl v platu mezi druhým pilotem a kapitánem pak činí přibližně 40 procent. Zhruba o pětinu vyšší jsou pak platy pilotů proudových letadel.

České aerolinie prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun. Majoritním vlastníkem společnosti je dosud stát, to se má ale změnit v souvislosti s převodem 34procentního podílu akcií ČSA ze státního Českého Aeroholdingu na společnost Travel Service. Českému Aeroholdingu v ČSA po dokončení transakce zůstane 19,74 procenta, 44 procent má korejský dopravce Korean Air, 34 procent získá Travel Service a zbylá 2,26 procenta drží Česká pojišťovna. S transakcí již v prosinci souhlasila Evropská komise.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...