Během 20 let stavebního spoření stát příspěvek značně osekal

Praha - Před dvaceti lety dostali Češi poprvé možnost založit si stavební spoření u vůbec první AR Stavební spořitelny. Stát střadatelům tehdy ročně připisoval příspěvek až 25 procent. Po dvou dekádách už lidem přidává maximálně jen dva tisíce korun. „Tak výhodné, jako to bylo v roce 1993, už to nebude nikdy,“ říká generální ředitel Raiffeisen stavební spořitelny Jan Jeníček.

V Česku bylo stavební spoření v roce 1993 úplnou novinkou. Pro řadu lidí znamenalo jízdenku z paneláku do vlastního rodinného domu. „Když jsme čekali dceru, rozhodli jsme se, že to bydlení musíme řešit,“ prohlásila Eva.

Stát jí a dalším střadatelům před dvaceti lety připisoval štědře každý rok na účet částku v průměru o výši tehdejšího měsíčního platu. Navíc i jí se tehdy vyplatil úvěr přes stavební spoření.

„Na začátku byl nedostatek volných finančních prostředků u hypotečních bank, ale ten záhy pominul, takže to byla výhoda pěti bankovních domů, jejichž klientům platil stát příspěvek na podstatně vyšší úrokové sazby. Zajišťoval jim výrazné zhodnocení jejich finančních prostředků,“ okomentoval vývoj Tomislav Šimeček, předseda Občanského sdružení majitelů domů, bytů a dalších nemovitostí.

Hypotéka
Zdroj: René Fluger, Josef Horázný/ČTK

Celkem si Češi od té doby takto půjčili 620 miliard korun. Stavební spoření je populární i nyní. Smluv k aktivním účtům je v Česku dodnes přes 4,5 milionu.

„Produkty jednotlivých stavebních spořitelen jsou prakticky totožné. Nabízejí zejména své dobré jméno, protože to bylo právě stavební spoření, na kterém se lidé naučili spořit,“ prohlásil Josef Rajdl, vedoucí analytik Fincentra.

I v současné době renomé stavebního spoření přitahuje nové klienty. Po dvaceti letech ovšem stát přidává ročně maximálně dva tisíce korun. Ministerstvo financí navíc plánuje přísnější podmínky státního příspěvku. Chce, aby peníze dostávali jenom ti, kteří je použijí na bydlení.

Nové trendy v bydlení? Satelity už tolik neletí

Podle Šimečka se dříve velmi populární stěhování do satelitů stává spíš záležitostí luxusní. „Dostává se to do vyšší kategorie,“ konstatoval Šimeček. Pořád ale platí, že centra měst nejsou v oblibě, a to kvůli vysoké ceně nemovitostí, ale i nesnadnému parkování. Tento fenomén vylidňování center se podle Šimečka týká celého světa.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...