Detroit - Američtí prodejci aut slaví. Zatímco ti evropští bojují s vleklou krizí, za oceánem v březnu stoupl odbyt na šestiletá maxima. Nárůsty hlásí většina výrobců, včetně domácích. Lidé koupili o polovinu víc aut než v roce 2009, kdy zemi nejvíc zasáhla finanční krize a prodalo se nejméně aut od počátku 80. let.
Američtí prodejci aut slaví, evropští se derou do Asie
Nedávno odepisovaná velká trojka, tedy GM, Ford a Chrysler, dokázala meziročně prodat o zhruba 6 procent víc aut. Dařilo se i zahraničním automobilkám. Celkem si Američané v březnu koupili 1,5 milionu osobních a lehkých užitkových aut. „Nestoupají jen prodeje, rostou i ceny aut, výrobci teď dokážou lépe zvládat modelovou politiku,“ uvedl George Magliano, hlavní analytik IHS Automotive.
Průměrná cena auta se vyšplhala na 31 tisíc dolarů (cca 630 tisíc korun), zároveň klesly slevy, na které výrobci zákazníky lákají. Roste i čistý výnos za prodané auto - u řady modelů i o 16 procent. „Určitě se teď míň smlouvá. Je otázkou, co to udělá do budoucna, jestli prodeje dál porostou, nebo naopak klesnou,“ dodal Magliano.
Evropské automobilky pochopily, že se teď musí věnovat asijským trhům
Naopak Evropa zažívá pokles už řadu měsíců. V únoru se propad na některých trzích blížil třetině, v Česku to bylo 22 procent. Celkem se v Evropské unii prodalo necelých 800 tisíc aut. Nejnovější březnová data jsou ještě pochmurnější - klíčový německý trh se propadl o 17 procent. „Určitě to bude dlouhosáhlejší, ale i veškeré evropské automobilky pochopily, že se teď musí věnovat spíše asijským trhům než evropským, takže soustředí své síly, ale i vývoj, inovace a investice právě do Asie, zejména do Číny,“ uvedl Jan Blažek, šéfredaktor, Auto7.
Asie taky čím dál víc určuje, jak budou auta vypadat a jakou techniku používat. Zatímco ještě před několika lety vyvíjely evropské automobilky vozy hlavně pro evropské zákazníky, teď se spíše zajímají o to, jestli se jejich modely budou líbit čínským kupcům.
Hyundai a Kia svolávají v USA téměř 1,9 milionu vozů k opravě
I asijské automobilky v posledních letech zlepšily kvalitu i design, díky čemuž zvýšily odbyt. Automobilka Hyundai v listopadu 2008 v České republice oficiálně zahájila sériovou výrobu osobních automobilů v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Kia spustila v prosinci 2007 sériovou výrobu osobních vozů u slovenské Žiliny. Tyto dvě jihokorejské automobilky se ale v USA potýkají s problémy. Hyundai i Kia svolávají ve Spojených státech téměř 1,9 milionu vozů k opravě problémů souvisejících s airbagy a brzdovými světly.
S problémy se potýkaly i loni. Tehdy přiznaly, že u více než milionu vozů v USA chybně uvedly příliš nízkou spotřebu pohonných hmot. To podle průzkumu společnosti Edmunds.com vedlo k poklesu zájmu o jejich automobily. Automobilky Hyundai a Kia byly dříve považovány za výrobce levných vozů s nezajímavým designem. Firmy ale v posledních letech zlepšily kvalitu i design, díky čemuž zvýšily odbyt.