Zabezpečovací systém ETCS má hlídat vlaky, přitom se dopustil chyby

Události: Zabezpečovací systém ETCS se dopustil chyby (zdroj: ČT24)

Správa železnic řeší nečekanou nepříjemnost s vlakovým zabezpečovačem ETCS (European Train Control System). Má být spolehlivý, podle zjištění České televize ale v polovině ledna udělalo zařízení na jedné z lokomotiv zásadní chybu, když málem vlak pustilo opačným směrem. Stát přitom už několik let avizuje, že ETCS bude na hlavních koridorech povinné.

K nepříjemné situaci došlo na trati z Olomouce do Uničova, která je první českou tratí, kde jsou všechny jízdy vlaků sledovány evropským zabezpečovačem ETCS. Jenže ani to chybu nevyloučilo. Sedmnáctého ledna letošního roku strojvedoucí ve chvíli, kdy odjížděl směrem na Uničov, zjistil, že systém ETCS mu povoluje jízdu úplně opačným směrem. Naštěstí techniku neuposlechl.

České televizi se podařilo získat bezpečnostní rozbor situace. Usuzuje, že problém mohl nastat v komunikaci mezi palubní jednotkou a jednotkou mezi kolejnicemi. Řešení je, vyplývá z vyjádření Správy železnic, provizorní. „I když je výskyt výše uvedeného scénáře nepravděpodobný, nemůžeme jej zcela vyloučit. (…) Nyní má strojvedoucí po ukončení posunu vždy za povinnost zrestartovat mobilní část ETCS na vozidle,“ stojí ve vyjádření.

„Správnou funkci zabezpečovacího zařízení tímto nahrazujeme selhávajícím lidským faktorem, který by měl někdy, někde a za určitých okolností provádět nějaké nestandardní činnosti,“ obává se člen prezidia Federace strojvůdců ČR David Votroubek.

Správa železnic: Dopad na zavádění ETCS chyba nemá

Je to podobný postup, jako kdyby uživatel počítače musel po každém použití textového editoru restartovat celý systém, jinak by hrozil únik jeho osobních údajů. Jenže počítač je systém řádově za tisícovky korun, vlakový zabezpečovač za miliony.

Příčinu se nedaří odhalit i kvůli tomu, kolik různých a navzájem ne zcela kompatibilních verzí už ETCS má, přitom na začátku měl být jednotný evropský systém. Ministerstvo dopravy závadu komentovat odmítlo a odkázalo na písemné vyjádření Správy železnic. „Přímý dopad na povinné zavádění ETCS od roku 2025 popsaná situace nemá. Je na dodavateli, aby se s tím co nejrychleji vypořádal,“ píše se v něm.

Zavádění ETCS má jen v Česku stát během příštích sedmi let asi padesát miliard korun. Mohlo by být pozvolnější, ale předchozí vláda termín potvrdila po sérii nehod na lokálkách, kterých se přitom ETCS ani příliš netýká.