Všechny stavby pokračují, do budoucna ale chybí miliardy, říká šéf ŘSD

27 minut
Interview ČT24: Radek Mátl, šéf ŘSD (8. 10. 2025)
Zdroj: ČT24

„Aktuálně se v Česku staví a staví se hodně, historicky nejvíc,“ prohlásil k rozšiřování dopravní sítě generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Doplnil, že všechny aktuálně rozestavěné stavby jsou pro rok 2025 finančně kryté. Ve středečním Interview ČT24 s moderátorkou Terezou Řezníčkovou však podotkl, že kvůli chybějícím penězům v rozpočtu je ohroženo zahájení nových staveb.

Šéf hnutí ANO a možný budoucí premiér Andrej Babiš po pondělním jednání s Mátlem novinářům řekl, že kvůli chybějícím penězům se zastavují stavby silnic či modernizace železničních tratí. Úřadující ministr dopravy Martin Kupka (ODS) to popřel s tím, že se žádná ze započatých dopravních staveb nezastavuje, ačkoli pro příští rok je potřeba najít na pokračování budování více peněz.

„Skutečně v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2026 chybí zhruba nějaké čtyři desítky miliard korun, aby se dokázaly zainvestovat veškeré stavby, které jsou v tuto chvíli připravované a plánované k realizaci,“ uvedl Mátl v Interview.

Šéf ŘSD odmítl, že by dostal „ústní pokyn“ nepodepisovat nové velké kontrakty, které už jsou vysoutěžené. Prý se na nepodepisování smluv s Kupkou a vedením resortu dopravy shodl v rámci vzájemné debaty. Dodal také, že kontrakty na menší závazky se nadále uzavírají a komunikace s ministrem normálně probíhá.

„Doufám a věřím, že se tato situace v brzkých týdnech či měsících vyřeší a ty finanční prostředky budou do SFDI doplněny,“ zmínil s tím, že problém zatím nevnímá jako dramatický. V případě, že se peníze nenajdou, je však prý možné, že dojde u zahájení řady staveb k několikaměsíčnímu zpoždění. „To se pak samozřejmě promítne i z hlediska jejich zprovoznění,“ upozornil Mátl. Přiznal také, že zatím nemá od nikoho ze současné nebo potenciální příští vlády příslib, že peníze budou jeho organizaci k dispozici.

Kterým projektům hrozí zpoždění

Mátl v Interview zmínil, že jeho úřad je na scénář, kdy stát nedokáže ufinancovat všechny plánované stavby, připravený. „S každou miliardou, která nám z rozpočtu zmizí, budeme muset něco seškrtat a u něčeho říct, že se to třeba opozdí. Máme samozřejmě nastavené priority, co chceme stavět, kdy a jak,“ ujistil šéf ŘSD.

Konkrétně mohou chybějící finance podle Mátla komplikovat třeba výkupy pozemků, hlavně u středočeské D3 a Pražského okruhu. „Zejména na Pražském okruhu, kde se nacházíme v aglomeraci Prahy, potřebujeme (na výkupy) obrovské finanční prostředky,“ sdělil.

Dále se může pozdržet zahájení provozu na D11 na úseku Jaroměř–Trutnov. „Je to de facto ten největší problém,“ řekl Mátl. ŘSD je prý připraveno stavbu v prosinci zahájit, ale momentálně by byla krytá jen v letošním rozpočtu, ne už v roce 2026. „Ta stavba dnes není k tomu, abychom ji zahájili, pokud v rozpočtu nedojde k nějakým změnám,“ popsal.

Z ohrožených významných projektů ještě Mátl zmínil pokračování dálnice D35 mezi Úlibicemi a Hořicemi na Jičínsku či některé silnice první třídy. „Samozřejmě pak máme na rok 2026 naplánované další dálniční stavby – ať už je to D55 mezi Kokorami a Přerovem, ať je to D48, ať jsou to další dva úseky dálnice D6,“ vyjmenoval.

Rekordní rozpočet

„Musíme si uvědomit, že ŘSD mělo před deseti lety rozpočty kolem 25 až 30 miliard, dnes se pohybujeme na 82 miliardách. (…) Díky tomu, že se nám ty stavby podařilo připravit a začít je realizovat, tak rozpočet je opravdu vysoký – nejvyšší v historii ŘSD. Rozestavěnost dálniční sítě je největší v historii,“ popsal Mátl. V současnosti se v tuzemsku pracuje na 185 kilometrech dálnic.

3 minuty
Události: Výstavba dálnic v ohrožení
Zdroj: ČT24

Za aktuálními problémy pak paradoxně vidí i to, že se v posledních letech dařilo připravovat stavby rychleji, než se čekalo. „Bylo tu období, kdy byly peníze, ale nebyly stavby, teď je to opačně,“ podotkl.

Současný kabinet ve středu přerušil jednání o penězích pro SFDI na příští rok. Počítá s výdaji 187 miliard korun. Ministr Kupka přiznává, že chybí 37 miliard – podle něj je ale běžné, že část financí shání další vláda. „Stejně jako my jsme přebírali rozpočet, kde finanční prostředky chyběly a museli jsme je shánět,“ prohlásil. Babiš však oponoval, že peníze má najít ještě současná vláda.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 6 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...