Všechny stavby pokračují, do budoucna ale chybí miliardy, říká šéf ŘSD

27 minut
Interview ČT24: Radek Mátl, šéf ŘSD (8. 10. 2025)
Zdroj: ČT24

„Aktuálně se v Česku staví a staví se hodně, historicky nejvíc,“ prohlásil k rozšiřování dopravní sítě generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Doplnil, že všechny aktuálně rozestavěné stavby jsou pro rok 2025 finančně kryté. Ve středečním Interview ČT24 s moderátorkou Terezou Řezníčkovou však podotkl, že kvůli chybějícím penězům v rozpočtu je ohroženo zahájení nových staveb.

Šéf hnutí ANO a možný budoucí premiér Andrej Babiš po pondělním jednání s Mátlem novinářům řekl, že kvůli chybějícím penězům se zastavují stavby silnic či modernizace železničních tratí. Úřadující ministr dopravy Martin Kupka (ODS) to popřel s tím, že se žádná ze započatých dopravních staveb nezastavuje, ačkoli pro příští rok je potřeba najít na pokračování budování více peněz.

„Skutečně v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2026 chybí zhruba nějaké čtyři desítky miliard korun, aby se dokázaly zainvestovat veškeré stavby, které jsou v tuto chvíli připravované a plánované k realizaci,“ uvedl Mátl v Interview.

Šéf ŘSD odmítl, že by dostal „ústní pokyn“ nepodepisovat nové velké kontrakty, které už jsou vysoutěžené. Prý se na nepodepisování smluv s Kupkou a vedením resortu dopravy shodl v rámci vzájemné debaty. Dodal také, že kontrakty na menší závazky se nadále uzavírají a komunikace s ministrem normálně probíhá.

„Doufám a věřím, že se tato situace v brzkých týdnech či měsících vyřeší a ty finanční prostředky budou do SFDI doplněny,“ zmínil s tím, že problém zatím nevnímá jako dramatický. V případě, že se peníze nenajdou, je však prý možné, že dojde u zahájení řady staveb k několikaměsíčnímu zpoždění. „To se pak samozřejmě promítne i z hlediska jejich zprovoznění,“ upozornil Mátl. Přiznal také, že zatím nemá od nikoho ze současné nebo potenciální příští vlády příslib, že peníze budou jeho organizaci k dispozici.

Kterým projektům hrozí zpoždění

Mátl v Interview zmínil, že jeho úřad je na scénář, kdy stát nedokáže ufinancovat všechny plánované stavby, připravený. „S každou miliardou, která nám z rozpočtu zmizí, budeme muset něco seškrtat a u něčeho říct, že se to třeba opozdí. Máme samozřejmě nastavené priority, co chceme stavět, kdy a jak,“ ujistil šéf ŘSD.

Konkrétně mohou chybějící finance podle Mátla komplikovat třeba výkupy pozemků, hlavně u středočeské D3 a Pražského okruhu. „Zejména na Pražském okruhu, kde se nacházíme v aglomeraci Prahy, potřebujeme (na výkupy) obrovské finanční prostředky,“ sdělil.

Dále se může pozdržet zahájení provozu na D11 na úseku Jaroměř–Trutnov. „Je to de facto ten největší problém,“ řekl Mátl. ŘSD je prý připraveno stavbu v prosinci zahájit, ale momentálně by byla krytá jen v letošním rozpočtu, ne už v roce 2026. „Ta stavba dnes není k tomu, abychom ji zahájili, pokud v rozpočtu nedojde k nějakým změnám,“ popsal.

Z ohrožených významných projektů ještě Mátl zmínil pokračování dálnice D35 mezi Úlibicemi a Hořicemi na Jičínsku či některé silnice první třídy. „Samozřejmě pak máme na rok 2026 naplánované další dálniční stavby – ať už je to D55 mezi Kokorami a Přerovem, ať je to D48, ať jsou to další dva úseky dálnice D6,“ vyjmenoval.

Rekordní rozpočet

„Musíme si uvědomit, že ŘSD mělo před deseti lety rozpočty kolem 25 až 30 miliard, dnes se pohybujeme na 82 miliardách. (…) Díky tomu, že se nám ty stavby podařilo připravit a začít je realizovat, tak rozpočet je opravdu vysoký – nejvyšší v historii ŘSD. Rozestavěnost dálniční sítě je největší v historii,“ popsal Mátl. V současnosti se v tuzemsku pracuje na 185 kilometrech dálnic.

3 minuty
Události: Výstavba dálnic v ohrožení
Zdroj: ČT24

Za aktuálními problémy pak paradoxně vidí i to, že se v posledních letech dařilo připravovat stavby rychleji, než se čekalo. „Bylo tu období, kdy byly peníze, ale nebyly stavby, teď je to opačně,“ podotkl.

Současný kabinet ve středu přerušil jednání o penězích pro SFDI na příští rok. Počítá s výdaji 187 miliard korun. Ministr Kupka přiznává, že chybí 37 miliard – podle něj je ale běžné, že část financí shání další vláda. „Stejně jako my jsme přebírali rozpočet, kde finanční prostředky chyběly a museli jsme je shánět,“ prohlásil. Babiš však oponoval, že peníze má najít ještě současná vláda.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Unijní lídři budou na summitu v Bruselu rozhodovat o finanční podpoře Ukrajiny

Unijní prezidenti a premiéři budou ve čtvrtek na summitu Evropské unie v Bruselu jednat zejména o další finanční podpoře Ukrajiny, která čelí ruské agresi, o návrhu nového víceletého rozpočtu EU na období 2028 až 2034, o dalším rozšiřování Unie, ale také o její konkurenceschopnosti v měnícím se světě. Česko bude zastupovat nový premiér Andrej Babiš (ANO), půjde o jeho první summit od nedávného jmenování předsedou vlády. Vrcholné schůzky se osobně zúčastní ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
04:07Aktualizovánopřed 12 mminutami

Víkend bude zatažený a mlhavý, maxima dosáhnou asi pěti stupňů

O nadcházejícím víkendu bude v Česku většinou zataženo, slunce se objeví jen ojediněle. Meteorologové očekávají mlhy a mrholení, někde mohou být i mrznoucí. Nejvyšší teploty se budou pohybovat kolem pěti stupňů Celsia, při malé oblačnosti i nepatrně výše, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
před 26 mminutami

Lidé uctí památku Václava Havla

Lidé si připomínají čtrnáct let od smrti bývalého prezidenta Václava Havla. Tradičně 18. prosince nosí květiny a svíčky k Havlově chalupě na Hrádečku. Jeho památku uctí i senátoři u jeho hrobu. Ředitel Knihovny Václava Havla pak na prvního českého prezidenta zavzpomíná společně s velvyslanci a velvyslankyněmi USA, Německa, Nizozemska, Slovenska a Kanady.
07:59Aktualizovánopřed 32 mminutami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 2 hhodinami

Ukrajinu je třeba podporovat, EU by ji ale měla financovat jako dosud, řekl Babiš

Česko nezpochybňuje potřebu podpory Ukrajiny Evropskou unií. Měla by být ale financována jako dosud, žádné mimořádné garance Česká republika dávat nebude, řekl před nadcházejícím jednáním Evropské rady premiér Andrej Babiš (ANO). Koalice podle něj o pozici jednala v úterý řadu hodin.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 12 hhodinami

Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak zkrachuje, varuje Rusnok

„V našem bytostném zájmu je posilovat společenství, jehož jsme součástí a které nám pomáhá se ochránit – jak EU, tak NATO. Rozhodují praktické kroky, ne gesta nebo vyjádření,“ komentoval v Interview ČT24 expremiér a bývalý guvernér České národní banky Jiří Rusnok fakt, že Rusko stále trvá na tom, že v jeho sféře vlivu leží i Česko. Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak země zkrachuje ekonomicky a tím pádem i vojensky, dodal s tím, že Kyjev nebojuje jen za sebe, ale také za nás. Míní, že Rusko „má pořád choutky vykládat, že toto je jeho vlivové území“.
před 13 hhodinami

Část předvánočních vlaků z Prahy už je plná. Dopravci přidávají místa

Některé z vlaků, které před Vánoci míří z Prahy na Moravu a dál do zahraničí, už jsou vyprodané. V dalších zbývají poslední volná místa, vyplývá z vyjádření oslovených železničních společností a jejich webových stránek. Většina dopravců v reakci na zvýšenou poptávku přidává v období od 19. prosince do Štědrého dne stovky až tisíce míst navíc. Rychle se plní i povánoční spoje, ve kterých se lidé budou vracet zpátky do metropole.
před 13 hhodinami
Načítání...