Všechny stavby pokračují, do budoucna ale chybí miliardy, říká šéf ŘSD

27 minut
Interview ČT24: Radek Mátl, šéf ŘSD (8. 10. 2025)
Zdroj: ČT24

„Aktuálně se v Česku staví a staví se hodně, historicky nejvíc,“ prohlásil k rozšiřování dopravní sítě generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Doplnil, že všechny aktuálně rozestavěné stavby jsou pro rok 2025 finančně kryté. Ve středečním Interview ČT24 s moderátorkou Terezou Řezníčkovou však podotkl, že kvůli chybějícím penězům v rozpočtu je ohroženo zahájení nových staveb.

Šéf hnutí ANO a možný budoucí premiér Andrej Babiš po pondělním jednání s Mátlem novinářům řekl, že kvůli chybějícím penězům se zastavují stavby silnic či modernizace železničních tratí. Úřadující ministr dopravy Martin Kupka (ODS) to popřel s tím, že se žádná ze započatých dopravních staveb nezastavuje, ačkoli pro příští rok je potřeba najít na pokračování budování více peněz.

„Skutečně v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2026 chybí zhruba nějaké čtyři desítky miliard korun, aby se dokázaly zainvestovat veškeré stavby, které jsou v tuto chvíli připravované a plánované k realizaci,“ uvedl Mátl v Interview.

Šéf ŘSD odmítl, že by dostal „ústní pokyn“ nepodepisovat nové velké kontrakty, které už jsou vysoutěžené. Prý se na nepodepisování smluv s Kupkou a vedením resortu dopravy shodl v rámci vzájemné debaty. Dodal také, že kontrakty na menší závazky se nadále uzavírají a komunikace s ministrem normálně probíhá.

„Doufám a věřím, že se tato situace v brzkých týdnech či měsících vyřeší a ty finanční prostředky budou do SFDI doplněny,“ zmínil s tím, že problém zatím nevnímá jako dramatický. V případě, že se peníze nenajdou, je však prý možné, že dojde u zahájení řady staveb k několikaměsíčnímu zpoždění. „To se pak samozřejmě promítne i z hlediska jejich zprovoznění,“ upozornil Mátl. Přiznal také, že zatím nemá od nikoho ze současné nebo potenciální příští vlády příslib, že peníze budou jeho organizaci k dispozici.

Kterým projektům hrozí zpoždění

Mátl v Interview zmínil, že jeho úřad je na scénář, kdy stát nedokáže ufinancovat všechny plánované stavby, připravený. „S každou miliardou, která nám z rozpočtu zmizí, budeme muset něco seškrtat a u něčeho říct, že se to třeba opozdí. Máme samozřejmě nastavené priority, co chceme stavět, kdy a jak,“ ujistil šéf ŘSD.

Konkrétně mohou chybějící finance podle Mátla komplikovat třeba výkupy pozemků, hlavně u středočeské D3 a Pražského okruhu. „Zejména na Pražském okruhu, kde se nacházíme v aglomeraci Prahy, potřebujeme (na výkupy) obrovské finanční prostředky,“ sdělil.

Dále se může pozdržet zahájení provozu na D11 na úseku Jaroměř–Trutnov. „Je to de facto ten největší problém,“ řekl Mátl. ŘSD je prý připraveno stavbu v prosinci zahájit, ale momentálně by byla krytá jen v letošním rozpočtu, ne už v roce 2026. „Ta stavba dnes není k tomu, abychom ji zahájili, pokud v rozpočtu nedojde k nějakým změnám,“ popsal.

Z ohrožených významných projektů ještě Mátl zmínil pokračování dálnice D35 mezi Úlibicemi a Hořicemi na Jičínsku či některé silnice první třídy. „Samozřejmě pak máme na rok 2026 naplánované další dálniční stavby – ať už je to D55 mezi Kokorami a Přerovem, ať je to D48, ať jsou to další dva úseky dálnice D6,“ vyjmenoval.

Rekordní rozpočet

„Musíme si uvědomit, že ŘSD mělo před deseti lety rozpočty kolem 25 až 30 miliard, dnes se pohybujeme na 82 miliardách. (…) Díky tomu, že se nám ty stavby podařilo připravit a začít je realizovat, tak rozpočet je opravdu vysoký – nejvyšší v historii ŘSD. Rozestavěnost dálniční sítě je největší v historii,“ popsal Mátl. V současnosti se v tuzemsku pracuje na 185 kilometrech dálnic.

3 minuty
Události: Výstavba dálnic v ohrožení
Zdroj: ČT24

Za aktuálními problémy pak paradoxně vidí i to, že se v posledních letech dařilo připravovat stavby rychleji, než se čekalo. „Bylo tu období, kdy byly peníze, ale nebyly stavby, teď je to opačně,“ podotkl.

Současný kabinet ve středu přerušil jednání o penězích pro SFDI na příští rok. Počítá s výdaji 187 miliard korun. Ministr Kupka přiznává, že chybí 37 miliard – podle něj je ale běžné, že část financí shání další vláda. „Stejně jako my jsme přebírali rozpočet, kde finanční prostředky chyběly a museli jsme je shánět,“ prohlásil. Babiš však oponoval, že peníze má najít ještě současná vláda.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Během svátků lidé více plýtvají potravinami. Expertka radí, jak tomu předejít

Plýtvání potravinami je dlouhodobým problémem, který má ekonomické i environmentální dopady. V období Vánoc navíc lidé jídlem plýtvají více než jindy během roku. Zbytečnému vyhazování potravin se nicméně dá předejít. „Pokud domácnosti začnou plánovat střízlivěji a nakupovat s rozvahou, může se objem odpadu velmi výrazně snížit, aniž by se musely vzdát sváteční atmosféry,“ míní Lucie Veselá z Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně, která se problematikou dlouhodobě zabývá.
Právě teď

Unijní lídři se shodli na závěrech summitu. Kromě části o Ukrajině

Prezidenti a premiéři zemí EU se v Bruselu shodli na závěrech summitu Evropské rady kromě části o Ukrajině, o jejímž financování na příští dva roky se ve čtvrtek večer stále rokovalo a výsledek zůstával nejasný. Na summitu během dne promluvil i ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Česko na summitu zastupuje nový premiér Andrej Babiš (ANO), který o reparační půjčce pro Kyjev jednal s maďarským a slovenským protějškem.
včeraAktualizovánopřed 39 mminutami

Někde mají i noční směny. Pálenice jedou naplno

Provozovatelé pálenic teď mají díky dobré úrodě ovoce napilno. Například Obecní pálenice v Řepištích na Ostravsku se rozjela v půlce srpna a je v provozu každý den, třikrát týdně má dokonce noční směnu. Takový režim tu naposledy pamatují v roce 2018. Pálení ovoce vychází na konec podzimu kvůli dlouhému kvašení, které může trvat až dvacet týdnů. Na sektor však dopadá postupné navyšování spotřební daně. Ta rostla loni a letos o deset procent ročně, v roce 2026 se zvýší o dalších pět procent. Litr pálenky tak letos vyjde na 220 korun, příští rok to bude ještě více. Vyšší daň vede podle provozovatelů pálenic k nárůstu nelegálního domácího pálení, které je nebezpečné kvůli riziku možného výbuchu. Navíc může výsledný destilát potenciálně ohrozit zdraví konzumentů.
před 1 hhodinou

D1 je po desítkách let kompletní. Otevírá se poslední úsek u Přerova

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevře Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
před 2 hhodinami
Načítání...