Vláda schválila definitivní seznam dopravních staveb, u kterých nahradí zvláštní zákon chybějící posudek o vlivu na životní prostředí EIA. Půjde o třináct staveb na osmi dálnicích a jednom železničním koridoru. V seznamu navzdory kritice radnic chybí jihovýchodní část Pražského okruhu, vypadlo z něj také dokončení čtyřproudé silnice I/11 z Ostravy na hranice Opavska – tzv. prodloužená Rudná.
Vláda stanovila, které stavby vzniknou bez EIA, chybí Pražský okruh i Rudná
Vláda již v červnu poslala zákonodárcům návrh, který v akutních případech umožní pokračovat v přípravě bez opakování procesu EIA. Nyní kabinet definoval, o které stavby jde. Na seznam se dostaly například úseky dálnice D3 u Českých Budějovic či D35 ve východních Čechách.
„Pro všechny připravené prioritní stavby máme peníze a příští rok chceme zahájit jejich výstavbu. Spolu s dalšími projekty je to více než 100 kilometrů nových dálnic, které začneme stavět,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Nicméně schválení prioritních staveb z hlediska životního prostředí bude sice rychlejší, nikoli však automatické. Ministerstvo životního prostředí tedy bude muset ke všem stavbám vydat závazné stanovisko. Ministr Richard Brabec (ANO) předpokládá, že pokud v dohledné době dostane jeho úřad podklady, budou závazná stanoviska vydaná do dvou měsíců. „To umožní, aby mohl investor – především ŘSD – požádat o stavební povolení a stavby byly co nejrychleji započaty,“ uvedl.
Schválením seznamu se blíží alespoň dílčí řešení problémů, který naplno vyšel najevo na počátku roku. Evropská komise upozornila, že posudky o vlivu na životní prostředí u řady dopravních staveb, které se v Česku připravují, vznikly podle starého zákona z 90. let a komise je nadále považuje za neplatné. Příprava většiny z nich je ale v takové fázi, že opakované posouzení vlivu na životní prostředí nezpůsobí žádné výrazné zpoždění.
- D1: Říkovice–Přerov
- D3: Úsilné–Hodějovice
- D3: Hodějovice–Třebonín
- D6: Lubenec, obchvat
- D6: Řevničov, obchvat
- D6: Nové Strašecí – Řevničov
- D11: Hradec Králové – Smiřice
- D35: Opatovice nad Labem – Časy
- D35: Časy–Ostrov
- D48: Frýdek-Místek, obchvat
- D49: Hulín–Fryšták
- D55: Otrokovice, obchvat jihovýchod
- Trať 220: modernizace Sudoměřice–Votice
O místa na seznamu se přesto strhnul boj. Největší ohlas zaznamenalo vyřazení úseku Pražského okruhu od dálnice D1 k Běchovicím. Proslulá stavba 511 podle vlády není v takovém stavu, aby bylo její urychlení možné. Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) již dříve upozornil, že stavba nemá územní rozhodnutí a její přípravu brzdí soudní spory s ekologickými organizacemi.
Pražský magistrát však pohrozil, že pokud stavba na seznamu nebude, zakáže vjezd kamionům na Jižní spojku a Štěrboholskou spojku od 5. května po Běchovice, tedy v úseku souběžném s chybějící částí okruhu. Rozhodnutí pražské rady vzbudilo děs v okolí metropole, zejména v obcích, které leží na případných objízdných trasách.
Kromě Pražského okruhu vypadlo ze seznamu prioritních staveb také dokončení čtyřpruhového úseku silnice I/11 z Ostravy na hranice opavského okresu. Podle Richarda Brabce totiž již probíhá nové řízení EIA, které by mohlo být hotové dříve, než by ministerstvo životního prostředí stihlo vydat své stanovisko. K vypuštění tzv. prodloužené Rudné měla ale vláda ještě jeden motiv. „Stavba de iure nenaplňuje jednu z klíčových podmínek, že stavby by měly být součástí transevropské dopravní sítě TEN-T. Její ponechání v seznamu by tak mohlo být komplikované pro celý seznam,“ vysvětlil ministr životního prostředí.