V tuzemsku začíná docházet štěrk a písek, a to především na stavbu dálnic nebo železničních tratí. Některé firmy už situaci označují jako surovinovou krizi. A na stavby v příhraničí chtějí materiál dovážet z okolních zemí.
V Česku dochází štěrk a písek, firmy pro ně jezdí stovky kilometrů
Přes šest set povrchových těžeb mapoval soupis lomů v první polovině dvacátého století. Teď funguje v Česku přes dvě stě kamenolomů a víc než sto padesát pískoven. Polovina z nich má ale do deseti let kvůli vytěžení zaniknout. A nové lomy není podle provozních společností možné otevřít. Kvůli ochraně přírody i nesouhlasu obcí v blízkosti ložisek. Navíc spotřeba materiálu narůstá.
Třeba ve Svrčovci u Klatov denně vytěží třináct set tun kamene. Ani to už ale poptávce nestačí. Nejvíc materiálu odtud se teď spotřebuje na stavbu dálnice D4 v Letech.
„Jednou z cest je využití recyklovaných materiálů. Bohužel ale stále narážíme na technické předpisy, které zatím neumožňují tyto materiály plně využít,“ konstatovala mluvčí Eurovia Kamenolomy Iveta Štočková.
Vyšší cena surovin
Problém je hlavně na stavbách železnic nebo silnic. Řada firem už dnes musí materiál vozit stovky kilometrů daleko. Kvůli tomu jeho cena roste. Kamenivo za poslední čtyři roky podražilo o třicet procent, asfalt o šedesát procent.
„U staveb v těsném příhraničí, jako je třeba hraniční D3, brzy bude D11 u Turnova, lze očekávat, že zhotovitel pravděpodobně poptá kamenolomy i v blízkém zahraničí,“ domnívá se mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Výrazně víc suroviny bude potřeba na stavbu nového jaderného bloku. S tím má pomoci novela liniového zákona. Ten má usnadnit otevírání nových ložisek včetně vyvlastňování pozemků pro těžbu.