Ve stanici Bohumín na Karvinsku se v pondělí brzy ráno srazil vlak pendolino odjíždějící do Prahy s posunovací lokomotivou. Srážku nepřežil strojvedoucí. Ve vlaku se lehce zranila členka vlakového personálu, kromě toho utrpěli zranění čtyři zaměstnanci společnosti ČD Cargo na posunovací lokomotivě. Drážní inspekce připustila, že pendolino projelo návěstidlem se zákazem jízdy. Škoda podle inspekce přesáhne 36 milionů korun. Odklízecí práce budou pokračovat i v úterý ráno.
V Bohumíně se srazilo pendolino s posunovací lokomotivou. Strojvedoucí zemřel
„Pendolino se po výjezdu ze stanice střetlo se záložní posunovací lokomotivou ‚Kocour‘, čtyři její pracovníci byli zraněni, jeden člověk z pendolina zemřel. Šestnácti cestujícím se nic nestalo,“ uvedli na Twitteru krajští hasiči.
Podle mluvčí Českých drah Vandy Rajnochové nebyl nikdo ze zaměstnanců vážně zraněn. Doplnila, že v době nehody bylo ve vlaku asi deset cestujících.
Vyšetřování mimořádné události je teprve na začátku. Předběžně je však podle generálního inspektora Drážní inspekce Jana Kučery jisté, že pendolino nemělo odjet od nástupiště. „Na návěstidle svítil signál zakazující jízdu,“ uvedl.
Vyšetřovatelé podle něj zjišťují, proč se tak stalo a jestli byly například v pořádku brzdy. „Provedli jsme také rozbor napětí na žárovce a viditelnost návěstidla. Zvážili jsme možnost oslnění strojvedoucího vycházejícím sluncem, ale nic z toho neukázalo na nějaký problém,“ podotkl Kučera s tím, že hmotná škoda půjde do desítek milionů.
„Aktuální odhad na posunující lokomotivě je šest milionů korun, na jednotce pendolino několik desítek milionů a na trati deset milionů korun, ale to jsou prvotní odhady, které se budou samozřejmě ještě upřesňovat,“ uvedl Kučera.
Podle policejní mluvčí Soni Štětínské už kriminalisté zahájili úkony trestního řízení pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. „Identifikovali jsme strojvedoucího z vlaku. Jedná se o muže ročník 1968, který utrpěl devastující zranění, jimž na místě podlehl. Bude nařízena soudní pitva,“ uvedla.
Cestující byli evakuováni, spoj s plánovaným odjezdem ve 04:59 byl zrušen. Ve stanici Bohumín byl asi na půl hodiny přerušen provoz. Na několik hodin se provoz zastavil také na železnici mezi Bohumínem a polskými Chalupkami. Po poledni mluvčí Správy železnic Jan Nevola informoval, že byl provoz v omezeném režimu obnoven. „Vlaky ale musejí místo nehody objíždět přes Vrbici. Takže mohou nabrat zpoždění,“ uvedl. I v ostatních směrech je provoz v Bohumíně stále omezený.
„Provoz přes Bohumín byl obnovený zhruba půl hodiny po nehodě. Jedinou komplikací zůstala zmíněná kolej do Polska, která je během odstraňování nehody odkloněná,“ doplnil později mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda s tím, že odklízení vlaku začne poté, co vyšetřovatelé skončí s kontrolou.
Po některých kolejích se kvůli vyšetřování nehody nedá jezdit. „Nehoda zasahuje do určitých částí nádraží. Pohyb souprav po nádraží je značně omezený a bude to trvat ještě nějakou dobu. Je tam i velké depo, odkud se vypravuje většina dálkových spojů,“ řekl Nevola. Dodal, že policie už na místě ukončila svou činnost a začalo se s odstraňováním poškozených souprav.
Hasičům se v pondělí večer podařilo dostat zpět na koleje lokomotivu a jeden vůz pendolina. Odklízecí práce by ale měly pokračovat i v úterý ráno.
Šetření potrvá několik měsíců
Nehoda se stala v 05:02 a vykolejily při ní dva vozy pendolina, poškozeny byly výhybky. Drážní inspekce na místě mimořádné události zahájila šetření příčin a okolností. „Na místě je v podstatě celý územní inspektorát Ostrava.Samozřejmě to šetření bude na dlouho, potrvá několik měsíců,“ řekl Kučera.
Zdůraznil, že všechny informace jsou zatím předběžné. „Strojvedoucí pendolina zahynul a zatím nemůžeme říct, že za nehodu může on,“ uvedl.
Zásah na místě pokračuje. Mluvčí hasičů Petr Kůdela řekl, že na místě zasahovalo pět jednotek Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje a jedna jednotka drážních hasičů.
Podle mluvčího moravskoslezské zdravotnické záchranné služby Lukáše Humpla na místo vyjelo pět pozemních posádek záchranné služby, strojvedoucímu už ale nemohly pomoci. Muži z posunovací lokomotivy od 40 do 53 let „utrpěli lehká a středně těžká poranění, otřes mozku a poranění končetin“.
Po poskytnutí přednemocniční neodkladné péče převezly sanitky zraněné do okolních nemocnic v Bohumíně, Karviné a Městské nemocnice Ostrava. „Další cestující posádky záchranné služby prohlédly, nebyla u nich však zjištěna žádná zranění,“ doplnil Humpl.
Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský řekl, že vlak 516 SC Pendolino s odjezdem ve 4:59 měl dorazit do Prahy v 08:30. Cestující z pendolina mohli využít následné vlaky.
Vlak podle Kůdely přijede usadit na koleje speciální technika z Prahy a Přerova. „Budou u toho asistovat drážní hasiči. My jsme tam pro všechny, kdo nehodu vyšetřují a pohybují se tam, udělali zázemí, klimatizovaný stan s vodou,“ informoval Kůdela. Takzvané nakolejování vlaku se podle něj odehraje pravděpodobně až odpoledne.
České dráhy vlastní sedm pendolin, z nichž šest denně vypravují a sedmé prochází plánovanou údržbou. „Když je jedno poškozené, bude se to samozřejmě muset řešit nějakou náhradou, ale v tuhle chvíli je ještě brzy říct jakou formou,“ řekl Šťáhlavský. Běžnou údržbu je podle něj třeba provádět pravidelně i ve větším rozsahu. „Třeba je souprava odstavena do dílen i na několik týdnů. Musí se to prohlížet v nějakých režimech,“ dodal.