Přes Srubec u Českých Budějovic projede denně šest tisíc aut a provoz každoročně roste. Tahanice o podobu a trasu obchvatu trvají už devět let. Krajští radní nyní schválili variantu s tunelem, která je šetrnější k životnímu prostředí. Stavba se ale prodraží o víc než 130 milionů korun. Obchvat se má napojit na dálnici D3.
Tunel prodraží stavbu obchvatu u Českých Budějovic o víc než 130 milionů
Přeložka silnice druhé třídy povede zhruba tři sta metrů dlouhým tunelem. Celý obchvat bude měřit tři a půl kilometru a vyhne se zástavbě. Podle hejtmanky Jihočeského kraje Ivany Stráské (ČSSD) se tak lidé dočkají omezení hluku a prašnosti.
Většina z dvou a půl tisíc obyvatel Srubce se těší na to, až silnice povede kolem obce. „Máme z toho obrovskou radost. Usilovali jsme o to rozhodnutím zastupitelstva z roku 2012,“ řekla místostarostka Srubce Martina Rossmannová (SNK).
Tunel ale prodraží stavbu odhadem o 132 milionů korun, celkové náklady by se měly pohybovat kolem 660 milionů korun. A má i své odpůrce. Proti stavbě obchvatu se postavily asi čtyři desítky místních obyvatel. „Budeme se bránit, ale neubráníme. Oni nám to asi vyvlastní. Co se dá dělat,“ řekl jeden z odpůrců Zdeněk Scherkl.
Většina lidí si ale přeje rychlé řešení. Projektová dokumentace se začne připravovat v příštím roce. „Doufám, že se zase nenajde někdo, kdo se bude snažit rozbít i tuhle variantu, protože na obchvat Srubce se váže další stavba dálnice,“ dodala hejtmanka Stráská.
Obchvat bude stát okolo 660 milionů. Kraj jako investor musí urychlit přípravu stavby, aby mohl žádat o evropské peníze a také aby obchvat Srubce plynule navázal na výstavbu dálnice D3. „Musíme podat žádost o dotace z IROP do konce roku 2019,“ potvrdil náměstek hejtmanky Jihočeského kraje Josef Knot (TOP 09).
Řidiči by se po obchvatu mohli poprvé projet v roce 2022.