Tísňová linka 112 slaví - pořád ale volají hlavně vtipálci

Praha - Tísňová linka 112 má svůj evropský den, který připadá na dnešek. O existenci tohoto čísla se v Evropě rozhodlo v roce 1991. Číslo je výjimečné svou univerzálností - slouží hasičům, záchrance i policii a platí pro celou Evropskou unii. Od roku 2003 linka 112 funguje v Česku, loni u nás operátoři odbavili skoro 3,5 milionu hovorů. Dalšího půl milionu lidí pak volalo na linku 150. Podle loňského průzkumu Evropské komise mají Češi nejvyšší povědomí o lince 112 ze všech 27 zemí Evropské unie. Ví o ní 58 procent obyvatel, zatímco v Itálii jenom tři procenta.

Tísňovou linku ale trápí vysoký počet zbytečných telefonátů, třeba v Praze přijme call centrum 112 denně asi tisíc hovorů, skutečných případů je ale jen sto. „Devadesát pět procent hovorů je těch zlomyslných, tj. převážně hovory z IMEI čísla, kdy vlastně volající nemá ani v telefonu sim kartu,“ stěžuje si operátorka call centra Petra Kořínková. Částo se lidem číslo 112 vytočí např. v kapse u oblečení nebo si s telefonem rodičů hrají malé děti. Kvůli zneužívání tísňových linek včera poslanci v prvním čtení podpořili vládní novelu, která umožňuje i odpojení telefonu, ze kterého někdo tísňové volání zneužil.

Pokud se člověk ocitne v nouzi, dovolá se na tísňovou linku i bez nabitého kreditu nebo bez sim karty. Navíc má jistotu, že se dovolá, neboť v Česku funguje v každém kraji jedno call centrum. I kdyby mělo nejbližší call centrum obsazeno, tak bude člověk automaticky přepojen do jiného. Navíc vůbec nevadí, pokud člověk přesně neví, kam má pomoc dorazit.

Reportáž Magdy Trojanové (zdroj: ČT24)

V Libereckém kraji funguje linka 112 i pro postižené

Od 1. února funguje tísňová linka v Libereckém kraji i pro hluchoněmé, němé nebo neslyšící a špatně slyšící lidi, kteří se ocitli v kritické situaci. Odborníci pro ně připravili počítačový program založený na SMS zprávách. Hasiči zatím získali v rámci kraje čísla mobilů od šesti lidí s vadami sluchu a řeči a zařadili je do svého počítačového programu. SMS zprávy od ostatních obyvatel nový systém nepřijímá. „Kdybychom linku 112 otevřeli pro SMS od všech majitelů mobilů, určitě by někteří nový systém zneužívali například ke vtipům a blokovali ho,“ upozornila mluvčí Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje Iva Michalíčková.

Načítání...