Praha – Kamiony by mohly v budoucnu na dálnicích vyjet ze stoupacího pruhu a předjíždět. Policisté a odborníci na dopravu připouštějí, že v řadě případů jsou plné čáry zakazující předjíždění ze stoupacího pruhu zbytečné. Problém aut předjíždějících ty pomalejší přes plnou bílou je častý hlavně na D1, proslulé velkými sklony stoupání.
Stoupací pruhy možná přijdou o plnou čáru
Policisté šli při své nedávné bezpečnostní akci najisto. Jejich vrtulník zamířil nad dálnici D1 a za dvacet minut zaznamenal čtyři předjetí přes plnou čáru ze stoupacího pruhu. Nyní je to jednoznačné porušení zákona a přistižení řidiči zaplatili pokutu. Přes plnou čáru občas řidiči kamionů přejíždějí, když se vyhýbají rozbité vozovce – i za to jim hrozí pokuta. Nemusí to tak ale být navždy. Nákladní dopravci by rádi plné čáry zrušili a policie ani dopravní odborníci proti tomu nic nenamítají. „Vzhledem k dnešnímu vozovému parku si dovedu představit, že by stoupací pruhy pro pomalá vozidla byly nahrazeny běžným jízdním pruhem,“ řekl šéf dopravní policie Leoš Tržil.
Aby do prostředního pruhu nevyjížděly obzvlášť pomalé kamiony, je možné inspirovat se německým systémem. „V levém nebo prostředním pruhu je tam omezení nejnižší povolené rychlosti – třeba na 70 nebo 60,“ přiblížil řidič kamionu Mojimír Wesley. Sám si s českým zákazem neláme hlavu a plnou čáru občas přejíždí. „Když pojedu pomalu do kopce, budu muset víckrát podřadit. Tím pádem si to víc vezme auto,“ vysvětlil.
Praxi řidičů kamionů chápe i mluvčí sdružení ČESMAD Martin Felix – pro plynulost provozu je to podle něj nejlepší. „Ale správně to dělat neměl,“ podotkl.
Kdy by mohly plné čáry u stoupacích pruhů zmizet, zatím nikdo nedokáže ani odhadnout. Řidiči výkonnějších kamionů tak musí dál respektovat předpisy a nepředjíždět, nebo riskovat pokutu.