„Škola, to teprve uvidíš.“ Odbornice radí, jak připravit prvňáka a jak s ním (ne)mluvit

9 minut
Studio 6: Psycholožka Olga Kučerová o zvládání motivace a emocí u dětí
Zdroj: ČT24

Do začátku školního roku zbývá pár dní a pro děti, které jdou nyní do první třídy, to může znamenat náročné období. „Klíčové je, že je rodič je schopen o škole mluvit pozitivně,“ říká psycholožka Olga Kučerová. Rodiče by se naopak měli podle ní například vyhnout určitému typu humoru. Podle pedagožky Veroniky Laufkové je pro děti důležité postupné osamostatňování. „Často je to pro rodiče náročnější než pro děti,“ míní.

Do prvních tříd by mělo nově nastoupit asi 117 900 prvňáčků, tedy asi o dva tisíce méně než v loňském roce, odhaduje ministerstvo.

Olga Kučerová z Katedry psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy radí, aby rodiče před nástupem svého dítěte do první třídy nepoužívali nadsázky typu: „No jo, škola, to teprve uvidíš.“ „Obecně bych se vyhnula tomuto typu humoru,“ míní Kučerová. Doporučuje o škole mluvit pozitivně. Pokud se dítě zeptá, zda se mu bude ve škole líbit, odpověď by měla znít: „Jasně, že se ti tam bude líbit.“

Některé děti mohou být úzkostnější a například plakat, že do školy nechtějí. „Hodně často se stává, že tento typ dětí má i úzkostně nastavené rodiče, takže bych pracovala s tím, že to spolu zvládnete. Je klíčové a zásadní, aby se uklidnil rodič,“ podotýká psycholožka. Právě rodič podle ní musí ukázat, že situaci společně zvládnou.

„Pokud víte, že máte tento typ dítěte a mělo například problémy už se zvykáním v mateřské škole, informovala bych i pedagoga, což by měl být první poradenský pracovník, se kterým budete tvořit tým,“ dodala.

V případě, že se dítě například bojí, že si nenajde kamarády, psycholožka radí navést dítě do jiných situací z dřívější doby, kdy si kamarády našlo.

„Pravděpodobně chodilo do školky, má volnočasové aktivity, kde se potkává s dalšími vrstevníky a zkusila bych se ptát na to, jak si našel kamarády v jiných situacích. A tu zkušenost zkusit přenést do školy,“ doporučuje s tím, že si rodiče s dětmi mohou i promluvit o tom, jak se spolužáky zapříst rozhovor.

Budování sebevědomí

Důležitým tématem je také sebevědomí, které se podle Kučerové buduje u dětí stejně jako v dospělosti. „Dítě potřebuje zažívat situace, které zvládne samo. To znamená vystavovat je situacím, které mohou zvládnout a kde mají kompetence je zvládnout, ale zároveň by měly být trošku v takové zóně, kdy pro to musí něco udělat,“ vysvětlila.

S tím souhlasí i pedagožka Veronika Laufková z Katedry Českého jazyka Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, která zmínila, že rodiče dítě znají a budou vědět, do jaké míry bude potřebovat jejich pomoc. „Mělo by vidět, že má naši důvěru, že to zvládne, ale zároveň jsme tam vždycky pro něj, když bude potřebovat,“ dodala Laufková.

V případě emočně náročných situací radí Kučerová s dítětem komunikovat. „Mluvit o tom, že to přijde (vypjaté emoce), ale zároveň ho naučit, aby výraznější emoce bylo schopno zvládnout,“ dodala s tím, že základem je také emoce pojmenovat, například říci: „Teď máš vztek, strach...“ a pak jej naučit základním dovednostem, jak se s nimi vypořádat, například hluboký nádech, zastavení či počítání do deseti.

„U prvňáčků je hrozně důležité, aby věděli, že můžou jít i za učitelem,“ podotýká psycholožka a dodává, že pro dospělé se to zdá jako samozřejmost, ale pro dítě je to náročné.

„Musí v tom vidět smysl“

Většinu dětí škola baví a těší se do ní. Důležité pak je, aby tento pocit v nich zůstal co nejdéle. „Musejí v ní vidět smysl, že jde o místo, kde se naučí něco nového, poznají nové věci, budou mít nové zážitky, dítě rádo objevuje,“ vysvětluje psycholožka.

Zároveň je ale podle Kučerové důležité od velmi brzkého věku dětem říkat, že jsou věci, které jsou potřeba dělat, i když je daná činnost nebaví a vyžaduje například větší úsilí. „Proto je škola strašně důležitá, protože i v životě děláme a musíme dělat spoustu věcí, které nás nebaví,“ podotýká.

11 minut
Studio 6: Veronika Laufková z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy o rozvíjení samostatnosti u dětí
Zdroj: ČT24

S tím souvisí případná odměna a pochvala. „Pochvala by měla být konkrétní, aby se dítě naučilo, že odměna přijde po nějaké době. Měla by přijít po nějakém i úsilí, nemělo by to být za každou jedničku.“ Laufková zmínila, že důležitá je právě vnitřní motivace, tedy že dítě by mělo chápat, že se neučí pro známky ani pro radost rodičů, ale protože bude dané dovednosti potřebovat.

Když se objeví problémy

Případy, kdy má dítě ze školy opravdu strach či tam zažívá nepříjemné situace, by se měly podle Kučerové posuzovat individuálně a nechat to na rodičích a jejich citlivosti. „Rodič zná svoje dítě a někdy je možná lepší se v této situaci s někým poradit o něco dříve. (...) Já uklidním rodiče jako odborník, tím uklidním i to dítě,“ dodává.

Podobně se vyjádřila i Laufková. „Dost často pomáhá souvztažnost všech složek a to nezůstat v tom sám a poradit se dříve než později. Případně mnohdy pomáhá, když si rodiče sdílejí zkušenosti, ale tam pozor na to, že děti jsou odlišné, (...) tedy porovnávám pokrok svého dítěte, ale neporovnávám ho s ostatními,“ upozornila.

Zmínila, že situace, kdy se dítě z první třídy vrátí do mateřské školy, protože školu z nějakého důvodu nezvládá, se stává zcela výjimečně. „Určitě to nemá dobré dopady na psychiku dítěte,“ zdůraznila Laufková.

Postupné osamostatňování

Dítě by s příchodem do první třídy již mělo mít osvojené určité dovednosti. Ministerstvo školství již dříve zveřejnilo takzvané Desatero pro rodiče dětí předškolního věku. Spadá tam například schopnost provést osobní hygienu, najíst se, obléknout či se postarat o sebe a své osobní věci.

Je však potřeba brát v potaz to, že zrání dítěte je nerovnoměrné a v období první třídy jsou mezi dětmi výrazné rozdíly. „Je důležité, aby rodiče, kteří znají děti nejlépe, věděli, jaké jsou jejich možnosti a rozvíjeli jejich samostatnost postupně,“ míní Laufková.

Se začátkem školní docházky přichází totiž určitý režim a rutina. „Můžeme začínat tím, že například kontrolujeme penál, což poté děti zvládnou velice rychle samostatně,“ nastiňuje Laufková. Postupně se nabalují další činnosti, jako kontrola aktovky, učebnice či sešity podle rozvrhu.

Rodič podle ní hraje zásadní roli v tom, že dítě jej nejprve pozoruje, poté se od něj dovednosti učí, potom společně vykonávají činnost, následně dítě vykonává činnost samostatně a rodič jej kontroluje a „pak už dítě danou věc zvládá a případně nese následky toho, do jaké míry se mu to daří, nebo nedaří“.

Domácí úkoly jako takové by pak podle pedagožky mělo dítě do velké míry zvládnout samo, protože z principu jde o opakování a upevňování učiva. „Rodiče kontrolují, dívají se na správný úchop tužky, sezení a zároveň je to diagnostická funkce, kdy rodič vidí, do jaké míry to dítě zvládne samo nebo ještě potřebuje oporu.“ Upozorňuje ale, že je to opět individuální.

„Některé děti budou potřebovat více podpory v matematice, jiné v českém jazyce při čtení, psaní, takže je to zodpovědnost rodiče.“

„Rutina je zásadní“

Zásadní je podle Laufkové již zmíněná rutina. „Když si nastavíme stejný čas, stejné místo, tak zamezíme vyjednávání, že se mu ještě nechce a podobně. Znamená to, že si řekneme: družina, potom svačina, úkoly a pak je tam třeba prostor pro hru a další činnosti,“ nastiňuje.

Pomoci mohou podle ní rituály, kdy si dítě s rodiči povídá či čte před spaním. „Nastavují i emoční pohodu dítěte, že ví, že bude připraveno do školy a přispívá to i méně stresovému období ze strany rodičů,“ dodává.

3 minuty
Události: Jak se mění školy i žáci
Zdroj: ČT24

„Osamostatňování je náročnější pro rodiče“

Osamostatňování je podle ní mnohdy náročnější spíše pro rodiče než pro dítě. V této souvislosti zmínila například ranní stres. „Je důležité, abychom si ráno, kdy máme omezený čas, nechali rezervu například deset minut,“ radí a dodává, že když už rodiči dochází trpělivost, tak ví, že má ještě čas a měl by zkusit dítěti věřit, že to zvládne.

„Důležité je nenechat je v tom samotné, protože to v nich může vyvolat frustraci, ale zároveň to nedělat za ně, protože potřebujeme podporovat kompetenci k učení a k řešení problémů,“ dodává.

Nová pravidla pro odklady

Ve školním roce 2024/2025 evidoval Český statistický úřad 119 932 nových prvňáků, přičemž asi 27 500 z nich byly sedmileté děti. Odborníci dlouhodobě upozorňují, že je v Česku příliš mnoho dětí, které nastupují do základní školy později. To by měla změnit novela školského zákona, která pravidla odkladů školní docházky upravuje a nabývá účinnosti od září.

Odklad povinné školní docházky bude možný v případech, kdy například zdravotní stav dítěte neumožňuje účast ve výuce. K žádosti o odklad bude také potřeba doložit doporučení lékaře specialisty, například onkologa nebo klinického psychologa, a školského poradenského zařízení. Pediatři už doporučení dávat nebudou. Nová pravidla budou nabíhat postupně podle data narození dětí.

Resort školství předpokládá, že na prvním stupni základních škol se počet žáků zvýší zhruba o 4900 dětí, na druhém stupni se jejich počet sníží asi o šest tisíc. Na prvním stupni by se mělo vzdělávat asi 587 800 žáků, na druhém 413 600, uvedl úřad.

Více než milion dětí by se na základních školách měl vzdělávat již čtvrtým rokem. Tento počet byl překonán poprvé ve školním roce 2022/2023, tehdy se v základních školách vzdělávalo 1 007 778 dětí. Podíl na tom mají i žáci z řad ukrajinských uprchlíků, kteří do Česka začali přijíždět od jara 2022 v souvislosti s ruskou plnohodnotnou agresí na Ukrajině.

Podle Českého statistického úřadu také připadlo v minulém školním roce průměrně na jednu třídu více než devatenáct dětí. Na jednoho učitele potom více než třináct. „Ač se neustále zvyšuje počet učitelů, a to rychleji, než se zvyšuje počet žáků, tak v mezinárodním srovnávání pořád dopadáme jako země z Evropské unie, která má jeden z nejvyšších počtů žáků na jednoho učitele,“ uvedla statistička z odboru statistik a rozvoje Českého statistického úřadu Vendula Kašparová.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 1 hhodinou

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 2 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
10:09Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
14:29Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Putin odvolal velvyslance v Česku Zmejevského, nahradí ho Ponomarjovová

Šéf Kremlu Vladimir Putin odvolal z postu ruského velvyslance v Česku Alexandra Zmejevského, který funkci zastával od roku 2016. Novou velvyslankyní v Praze jmenoval Annu Ponomarjovovou. Vyplývá to z prezidentských dekretů s úterním datem, které zveřejnil Kreml.
12:49Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Odvolací soud zrušil trest muži, který sliboval levnější elektřinu

Odvolací Krajský soud v Brně zrušil trest pro bývalého ředitele společnosti Energie pod kontrolou Davida Tejmla, který sliboval obcím, městům nebo školám výhodnější nákup elektřiny. Případem se bude muset znovu zabývat prvoinstanční soud. České televizi to sdělila mluvčí odvolacího soudu Klára Belkovová s tím, že bude třeba doplnit důkazy.
před 9 hhodinami

Macinka potvrdil, že trvá na Turkovi ve vládě

Předseda Motoristů a ministr zahraničí Petr Macinka se setká s premiérem Andrejem Babišem (ANO) a kandidátem Motoristů na ministra životního prostředí Filipem Turkem do středy 7. ledna. V tom termínu je v plánu novoroční oběd Babiše s prezidentem Petrem Pavlem, jehož výhrady k Turkovi budou tématem zmíněných jednání. Macinka to sdělil novinářům v Černínském paláci. Turek podle něj zůstává jediným kandidátem strany do čela ministerstva.
před 9 hhodinami

Psycholog radí, jak se vyhnout vánočnímu zklamání

Vánoce jsou svátky pohody, ale s puncem blahobytu. Některým však na Vánoce nestačí úspory. Jak situaci, kdy jsou Vánoce velmi skromné, vysvětlit dětem? Co dělat, pokud Ježíšek nepřinese přesně to, po čem dítě touží? Jak děti naučit, aby vnímaly jako hlavní hodnotu Vánoc čas, který s nimi rodiče stráví? Na tyto a další otázky odpovídal ve Studiu 6 psycholog a dětský terapeut Martin Galbavý. Rozhovor vedla Jolka Krásná.
před 10 hhodinami
Načítání...