Sezona dovolených je v polovině. Lidé po Česku jezdí na kratší dobu a na poslední chvíli

Události: Hlavní sezona dovolených je v polovině (zdroj: ČT24)

Hlavní sezona dovolených je téměř v polovině. Oproti původním předpokladům míří do zahraničí více lidí, než uváděly průzkumy před létem. Trendy tuzemské dovolené jsou ale letos jasné, jsou to krátké pobyty a rezervace na poslední chvíli. Celková obsazenost v českých hotelích je podobná jako loni i přes růst cen. V srpnu by se mohla ještě mírně zvýšit. Lidé ale více šetří na vedlejších výdajích dovolené.

„Myslím, že jsme všichni překvapeni zájmem o zahraniční dovolenou. Byli jsme zvyklí, že dovolená v Česku byla takzvaně za babku, tak to samozřejmě není,“ míní ředitel CzechTourism Jiří Herget.

Krkonoše patří mezi nejnavštěvovanější národní parky na světě. Loni zaznamenaly rekord –⁠ přes 12 milionů příchozích. Letos se situace změnila, v oblíbených střediscích je už na pohled klidněji. Někteří podnikatelé teď odhadují pokles až o dvacet procent.

Třeba ve čtvrtek sice lanovka na Sněžku zaznamenala letošní rekord, osmnáct set lidí, v pátek už ale nebyla fronta žádná. Návštěvnost hor závisí hlavně na počasí, které se v posledních dnech zhoršilo. Z pohledu zisku je pro hoteliéry v poslední době léto klíčové. Hlavní část sezony v horách začala právě tento týden.

Pokles je znát v případě chat a chalup

Data z rezervačních systémů ukazují, že třeba do menších hotelů a penzionů přijelo v červenci srovnatelné množství turistů jako loni. Obsazenost se blíží k šedesáti procentům. Průměrná cena za pokoj vzrostla zhruba o 150 korun. Vyšší tržby ale zpravidla nepokryjí ani inflaci.

U větších hotelů se ceny zvedly asi o desetinu. Hostů ubylo jen velmi mírně. Přes týden zůstává volná víc než polovina kapacit. V případě chat a chalup je pokles zájmu znát. Červencová vytíženost klesla z loňských devadesáti k aktuálním sedmdesáti procentům.

„Tržby jsou o fous vyšší než loni. Ale je to velká dřina. Hoteliéři říkají, že je třeba přemlouvat každého klienta. Dostat trochu zvýšenou obsazenost stojí velké úsilí. Před létem museli jít s cenami trochu dolů,“ popsal situaci hoteliérů ředitel firmy Previo Pavel Kotas.