Praha - Šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák hájí stávající projekt na modernizaci dálnice D1 a odmítl návrh majitele dopravní skupiny Student Agency Radima Jančury. Čermák tvrdí, že dálnice potřebuje kompletní rekonstrukci, včetně nového podloží. Rekonstrukce prvních úseků by měla začít zhruba za 14 dní, uvedl Čermák v Interview ČT24.
Rekonstrukce dálnice D1 začne za 14 dní
Podle Jančury zvolilo Ředitelství silnic a dálnic zbytečně zdlouhavou a nákladnou metodu opravy, když chce kompletně vyměnit betonový povrch vozovky. Zároveň nepřipravilo objízdné trasy a kvůli plánovanému rozšíření vozovky o tři čtvrtě metru, které ale nezvýší počet jízdních pruhů, se bude muset přestavět většina nadjezdů a mostů.
Fragmentace a problém v podloží
Jančura navrhuje opravit D1 metodou tzv. fragmentace, kdy se stávající betonový povrch rozbije na menší části a pak se na něj položí asfaltová vrstva. Údajně by se tak ušetřilo deset z plánovaných 22 miliard korun a dvě třetiny času. Dalších zhruba 900 milionů si vyžádá vybudování objízdných tras na krajských komunikacích. Navrhuje taky rozšíření vozovky směrem ke středovým svodidlům, aby nebylo nutné přestavovat nadjezdy a mosty.
Podle Davida Čermáka se o návrhu Jančury diskutovalo, pro D1 prý však není vhodný: „Pan Jančura přišel s variantou fragmentace, což znamená rozbití cementobetonové desky a na to položení asfaltové vrstvy. Ve své podstatě tam zůstává vše, co tam bylo doteď, s čím je problém v tom podloží.“ Čermák zmiňuje výzkum, ze kterého vyplývá závěr, že metoda fragmentace je pro D1 „absolutně nepřijatelná“.
- „Pro komunikace, po kterých jezdí víc než 7,5 tisíce nákladních vozidel denně, je v maximální míře doporučován cementobetonový kryt, protože jeho životnost je dlouhodobější než asfaltový povrch,“ říká šéf Ředitelství silnic a dálnic.
Nadační fond
Radim Jančura oznámil, že pokud ministr dopravy Zbyněk Stanjura nezruší všechny soutěže na opravu dálnice D1, hodlá založit nadační fond, který bude financovat kontrolu nezákonných dohod při výstavbě silnic a dálnic. „Nezákonné praktiky dělají z našich dálnic nejdražší a zároveň nejméně kvalitní nově budované dálnice v Evropě. Totéž platí i o železničních koridorech,“ říká Jančura.
Ministerstvo dopravy odmítlo, že by připravovaná modernizace D1 byla předražená. „Byla na ní vypsána standardní výběrová řízení, která snížila cenu proti odhadům o 40 procent,“ uvedl mluvčí resortu Tomáš Neřold s tím, že se dálnice nachází v katastrofálním stavu a že je nejvyšší čas začít s opravami, a nikoliv s diskusemi o technologii stavby.