Registrační systém na antigenní testy posílá data pro cílení reklamy, píše iRozhlas. Blatný to odmítá

Některé nemocnice používají k registraci termínu pro antigenní test na koronavirus nástroj Reservatic, který posílá informace o uživatelích také internetovým firmám, aby mohly lépe cílit reklamu. Nástroj poskytuje stát jako součást centrálního rezervačního systému. Napsal to server iRozhlas.cz. Ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) to ale odmítá.

Podle ministra je to vyloučené, aby rezervační systém na očkování předával data komerční sféře. „Dodržujeme veškterá ustanovení k ochraně dat,“ řekl Blatný.

Ostravská společnost Reservatic formulář k registraci na antigenní test provozuje třeba na webu pražské Ústřední vojenské nemocnice. Stránka, kam pacienti vyplňují své kontaktní údaje a rodné číslo, ovšem načítá i skripty několika reklamních společností. Ty na stránce zajišťují některé funkce, jako jsou hezčí písmo, statistiky návštěvnosti či ochrana proti spamu. Zároveň ale firmám podle iRozhlasu odesílají informace o uživatelích.

Podle Jana Ryšavého z integrovaného centrálního řídicího týmu ministerstva zdravotnictví bude dodavatel muset způsoby registrace prověřit.

Z vyjádření Ryšavého vyplývá, že nemocnice formulář společnosti Reservatic dostala přímo od ministerstva, když se připojovala do centrálního rezervačního systému, který registruje zájemce o testy, napsal iRozhlas. Firmu Reservatic najala Národní agentura pro komunikační a informační technologie, která spadá pod ministerstvo vnitra. Agentura se k věci nevyjádřila.

Podle Ryšavého Reservatic „plní všechny požadavky zpracovatele osobních údajů“ a informovaný souhlas pacientů se zpracováním dat není potřeba, protože k němu má stát zmocnění podle zákona o ochraně veřejného zdraví. „Po nasazení všech komponent systému pro účely očkování dostane dodavatel úkol analyzovat a doložit způsoby registrace do svého portálu a jejich nezbytnost při nasazení systému v rámci ministerstva zdravotnictví,“ dodal. Mělo by tak podle Ryšavého dojít i na „celkovou úpravu domácí stránky“.

Sledování může uživatel blokovat

Některé změny už ale po dotazech serveru nastaly, uvedl iRozhlas. Během pondělí z webu zmizel marketingový skript společnosti Seznam. Web obsahuje i marketingové kódy od společností Google a Facebook. Uživatel se ovšem svému sledování reklamními systémy může vyhnout tak, že do svého internetového prohlížeče nainstaluje rozšíření, které sledování blokuje.

Laboratoře od loňského listopadu vyhodnotily přes milion antigenních testů. Za prosinec byla pozitivita antigenních testů podle ministra zdravotnictví přes pět procent, odhalily přes 26 700 nakažených.

Načítání...