Praha - První ze sedmi pendolin Českých drah dnes překonalo hranici milionu ujetých kilometrů po českých kolejích. Oznámily to dnes České dráhy. Italské rychlovlaky s výkyvnou kabinou začaly v České republice jezdit ve zkušebním provozu před Vánoci 2004.
První pendolino najelo po českých kolejích milion kilometrů
Podle drah tak ujela souprava stejnou vzdálenost, jako kdyby 25krát obkroužila zeměkouli po rovníku. Poprvé se pendolino objevilo na trase Praha - Děčín, kde se zkoušelo jako běžný rychlík s cestujícími zhruba rok. Od prosince 2005 byly jednotky nasazeny na nové spoje SuperCity mezi Prahou a Ostravou, dnes jezdí ještě do Brna, Vídně a Bratislavy.
Začátky pendolin v České republice však nebyly příliš slavné. Počátkem roku 2006 se vlaky za 4,4 miliardy korun potýkaly s celou řadou poruch, které nakonec vedly k dočasnému odstavení všech souprav. Softwarové poruchy vyřadily pendolina z provozu několikrát také loni a letos. Dlouho se čekalo i na povolení jejich jízd do sousedních zemí, Rakouska a Slovenska.
Přesto jsou pendolina nejmodernější vlaky na české železnici a dráhy je považují za svou výkladní skříň. Denně ujedou tyto nejvytíženější vlaky 6700 kilometrů, v neděli 7400 kilometrů. Hranici milionu kilometrů tak brzy pokoří i další soupravy, počty najetých kilometrů se u nich pohybují mezi 600.000 a milionem.
Jednotce pendolino patří český železniční rychlostní rekord, při zkušební jízdě 18. listopadu 2004 dosáhla rychlosti 237 kilometrů v hodině.