Pražská MHD bude mít nový design, schválili ho radní

Všechny vozy zapojené do Pražské integrované dopravy budou mít jednotný design. Návrh grafického studia superlative.works, který uspěl v loňské soutěži, v pondělí schválili pražští radní. Prozatím by se měl design otestovat na některých vozech dopravního podniku. Přebarvovat by se pak mělo postupně třeba při koupi nové tramvaje, opravách nebo výměně polepů.

Jako důvod změny designu vedení města argumentuje rozšiřováním integrované dopravy do Středočeského kraje. V budoucnu by tak mělo být na první pohled jasné, že v daném dopravním prostředku platí jízdenka PID.

Změna designu by se mohla týkat autobusů, vybraných typů tramvají a výhledově i vlaků po schválení Středočeským krajem. Výjimkou budou tramvaje typu T3 a jejich modernizace. Na základě nynějšího rozhodnutí zpracuje vítězné studio superlative.works kompletní grafický manuál, který poté znovu schválí orgány města a následně i kraje.

Žádné náklady navíc

Podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha sobě) plán neznamená žádné náklady navíc. „U stávajících dopravních prostředků bude lak nahrazován při velkých rekonstrukcích a hlavně při doplňování vozového parku. Tam by stejně k polepům a lakování docházelo. Projekt tak nepřinese náklady navíc,“ říká Scheinherr.

Naopak by nový design mohl městu peníze ušetřit. Varianta menšího počtu barev je ekonomičtější a měla by být i odolnější proti provoznímu znečištění. Soutěž a vytvoření grafického manuálu pak stály necelé dva miliony korun.

Na nový vzhled vozů i loga a další vizuální prvky vypsal Ropid, který se stará o pražskou MHD, loni na podzim designovou soutěž. Porota z pěti účastníků vybrala vítězný návrh. Soutěž byla neveřejná, Ropid oslovil uchazeče a následně z těch, kteří měli zájem, vybral pět účastníků.

Opozice kritizuje výběr jako netransparentní

Postup vedení města při výběru kritizovala například opoziční ODS. Podle předsedkyně klubu občanských demokratů Alexandry Udženiji byl netransparentní. Podle vedení města je to v podobných případech běžný postup, což potvrdil i antimonopolní úřad, který neshledal důvod zakázku prošetřit.

Plán kritizují také koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN). „V době koronavirové krize mají být finanční prostředky využity smysluplněji ve prospěch obyvatel Prahy. Návrhy působí nevhodně, obzvláště ve chvíli, kdy naši koaliční partneři vedou také debatu o zdražování MHD a parkování v hlavním městě,“ uvedl předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09).

Proti plánu veřejně vystoupil architekt Patrik Kotas, který vytvořil design řady typů tramvají a souprav metra a který vedení města hrozí právním sporem z důvodu ochrany duševního vlastnictví. Podle dopravního podniku by mohl Kotasův nárok představovat problém a doporučuje tak otázku duševního vlastnictví konzultovat s odborníky.