Pozor, změna času. Neděle bude 25hodinová

Praha – O hodinu delší než běžný den bude neděle. Ve tři hodiny ráno skončí letní čas, hodiny se vrátí o hodinu zpět, a tak přidají poslední říjnové neděli pětadvacátou hodinu. Pro většinu lidí to znamená, že si budou moci hodinu přispat, drobné nepříjemnosti čekají na cestující v nočních vlacích, pro provozovatele nočních linek MHD bude noc o něco náročnější, protože vesměs vypraví spoj navíc. Čas z letního na zimní rázem změní celá Evropská unie, její komise se ovšem možná v nejbližších letech bude zabývat peticí, která chce časové změny zastavit. Kritici posunů hovoří o špatném vlivu každoročních změn na zdraví a poukazují, že důvod zavedení letního času – šetření elektřiny – není naplněn.

Astronomickým středoevropským časem se dnes lidé řídí pouhých pět měsíců – vždy od poslední říjnové neděle do poslední březnové neděle. Přes sílící snahy o zrušení časových změn se o hodinu zpět vrátí čas i 27. října, ručičky se v noci posunou ze tří na dvě hodiny. Největší pozor si proto musí dát lidé, kteří budou v noci cestovat buď vlakem, nebo městskou hromadnou dopravou.

České dráhy vyřeší změnu času jednoduše – většinu svých nočních rychlíků nechají hodinu stát. „Musí jet podle svých jízdních řádů, protože by ujely cestujícím, kteří na ně půjdou už podle středoevropského času,“ vysvětlil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Čekat však nebude vlak Slovakia z Košic do Prahy, který na českých nádražích zastavuje pouze pro výstup. „Tento vlak přijede do cílové stanice asi o hodinu dřív,“ upozornil mluvčí Šťáhlavský. Hodinu nechá své noční vlaky stát také Deutsche Bahn, která provozuje i dva spoje do Česka (z Curychu přes Frankfurt a Drážďany a z Amsterodamu přes Kolín a Berlín). Vzhledem k tomu, že tyto vlaky z Německa často přijíždějí s velkým zpožděním, je možné, že ve skutečnosti pouze bude díky změně času zpoždění menší.

Kde vlaky počkají:

  • R 406 Chopin (Vídeň – Varšava): v Ostravě-Svinově
  • R 407 Chopin (Varšava – Vídeň): v Bohumíně
  • R 440 Excelsior (Košice – Cheb): v Pardubicích
  • R 441 Excelsior (Cheb – Košice): v České Třebové
  • R 442 Šírava (Humenné – Praha): v Čadce
  • R 443 Šírava (Praha – Humenné): v Ostravě-Svinově
  • EN 445 Slovakia (Praha – Košice): v Bohumíně
  • EN 476 Metropol (Budapešť – Berlín): v Pardubicích
  • EN 477 Metropol (Berlín – Budapešť): v Brně

Města, kde v době mezi druhou a třetí jezdí MHD, většinou vloží spoj navíc. Jsou ale výjimky, například noční linky Pražské integrované dopravy číslo 603 a 605, které mají pouze jeden, resp. dva spoje za noc, pojedou podle zvláštních jízdních řádů. V brněnské příměstské dopravě pojedou spoje, které jedou pouze jednou za noc, zpravidla ještě podle letního času, podruhé už je dopravní podnik nevypraví. Omezení se týká prodloužených spojů linek N89, N91, N93, N94, N95, 403 a 501. V Ostravě potom pojedou noční spoje linek 11, 49 a 78, které odjíždějí před třetí, až podle zimního času – kdo přijde ještě podle letního času, bude muset „hodinu duchů“ čekat na zastávce.

4 minuty
Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský o změně času
Zdroj: ČT24

Den s 25 hodinami nechceme, řekne petice příští rok

Ačkoli se čas z astronomického na letní a zpět mění každoročně již od roku 1979, lidé se s posuny ani v nejmenším nesmířili. V některých zemích dokonce dosáhli jejich zrušení – naposled loni Rusko, které se rozhodlo ustoupit od astronomického času a nechalo si i na zimu čas letní – v Evropské unii ale ručičky stále dvakrát za rok pochodují. Změnit by to mohla petice, kterou inicioval senátor Petr Šilar. Podepisovat se bude od začátku příštího roku, formou předběžné registrace se k ní však v Česku a na Slovensku již připojilo asi sedm tisíc lidí. Pokud ji během 12 měsíců podepíše alespoň milion evropských občanů nejméně ze sedmi zemí, bude se jí muset zabývat Evropská komise.

Kritici časových změn poukazují na související zdravotní obtíže, ty jsou podle psychologa Karla Humhala individuální, nejčastěji se vyskytují u chronicky nemocných a starších lidí. „Roli také hraje životní režim, na který byl člověk dlouhodobě navyklý. Týká se starších občanů - pokud někdo v minulosti dlouho vstával pravidelně v určitou hodinu bez změny času, má problém vstávat dříve nebo později,“ řekl Karel Humhal. Odpůrci letního (popř. zimního) času také poukazují, že zůstal nenaplněn smysl posunů – šetření elektřiny. Podle energetiků jsou úspory jen zanedbatelné, mnohem větší vliv na spotřebu energie má podle nich počasí. Ustálení času prosazují i někteří politici v europarlamentu.

Jako první přišel s návrhem zavést letní čas zřejmě Američan Benjamin Franklin. V roce 1784 poukazoval na to, že by se tak ušetřilo na svíčkách. V českých zemích byl letní čas zaveden poprvé za první světové války v letech 1915 a 1916. Vrátil se opět za druhé světové války v roce 1940 a zaváděn byl až do roku 1949. Natrvalo se v Československu zabydlel v roce 1979 v době ropné krize. Již o tři roky dříve jej zavedly země Evropských společenství.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 1 hhodinou

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 1 hhodinou

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
14:53Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
16:49Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 5 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 8 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 8 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 12 hhodinami
Načítání...