Poločas modernizace D1? Ještě ne, zpoždění je dvouleté

3 minuty
UDÁLOSTI: Modernizace D1 bude hotová v roce 2020, slibuje ŘSD
Zdroj: ČT24

Oprava dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou má za sebou třetí sezonu. Když ji Ředitelství silnic a dálnic připravovalo, stanovilo dobu prací na šest let, takže by práce měly být v polovině. Ve skutečnosti jsou hotové jenom čtyři úseky – 35 kilometrů z celkových 161.

Na první pohled má za sebou ŘSD co se týká modernizace D1 úspěšný rok a půl. Postupně se podařilo dokončit rekonstrukci všech čtyř úseků zahájenou na jaře 2013.

„Máme čtyři hotové, modernizované úseky, to znamená 35 kilometrů úplně nové dálnice,“ shrnul mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Kdyby se ale silničáři drželi svého dávného harmonogramu, podle kterého měl být po šesti letech v novém celý úsek od Benešovska až na okraj Brna, mělo být hotovo mnohem více než jen pětina. Uplynula totiž již polovina času.

  • Šternov (41. km) – Psáře (49. km)
    zahájení: červenec 2013
    dokončení: říjen 2014
  • Loket (66. km) – Hořice (75. km)
    zahájení: červen 2013
    dokončení: říjen 2014
  • Větrný Jeníkov (104. km) – Jihlava (112. km)
    zahájení: květen 2013
    dokončení: září 2015
  • Lhotka (153. km) – Velká Bíteš (162. km)
    zahájení: květen 2013
    dokončení: září 2015

Práce zrychlí, hotovo má být v roce 2020

I po přičtení rozpracovaných úseků se ani zdaleka nedostaneme na polovinu, po jejich dokončení přibude dalších 16 modernizovaných kilometrů. Že kvůli sporům s dodavateli, obavám ze špatného počasí i kvůli zdržením při výběrových řízení vzniklo zpoždění, ale nikdo nezastírá. Zpoždění je dvouleté, současný plán počítá s dokončením v roce 2020.

obrázek
Zdroj: ČT24

Jan Rýdl naznačil, že by nyní měly opravy zrychlit. Během zimy potom chce ŘSD vysoutěžit zakázky hned na šest dalších úseků, kde by měla začít modernizace napřesrok. „Chceme se přiblížit současnému evropskému trendu oprav, respektive modernizací v delších úsecích, abychom dělali najednou větší úsek dálnice,“ uvedl mluvčí.

Nadále se však nepracuje v noci ani přes zimu. Zimní sezona přitom letos začala již s počátkem října. Práce nyní probíhají pouze na jediném ze tří rozkopaných úseků, a to mezi Ostrovačicemi a Kývalkou, kde se dělníci snaží dokončit ještě letos úpravy středového pásu.

  • Mezi Ostrovačicemi a Kývalkou proběhne letos ještě jedna uzavírka. ŘSD ji ohlásilo na noc ze soboty na neděli.
  • Uzavírka bude obousměrná, proběhne v čase 23:00–7:00.
  • Objízdná trasa povede po silnicích I/23 a II/602.

„Tankodrom“ je hlavně mezi Brnem a Jihlavou

Jak ukázala kontrola stavu dálnice, kterou provedla Česká televize společně s Ústředním automotoklubem, spěch je nutný především mezi Jihlavou a Brnem. S výjimkou jednoho čerstvě modernizovaného úseku je právě tam povrch dálnice nejhorší.

O modernizaci D1 rozhodlo ministerstvo dopravy v roce 2011, když starý povrch neodolal letním teplotám a na několika místech se zdeformoval
Zdroj: Luboš Pavlíček/ČTK

Mezi Prahou a Jihlavou je jednak více již opravených úseků, na většině zbylé délky proběhly alespoň provizorní rekonstrukce betonového povrchu. „Rozdrtil se, na to se položil asfalt, tím pádem se životnost dálnice prodlouží o několik let,“ popsal mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

Modernizace, kterou projdou i takto opravené úseky, by ale měla životnost prodloužit podstatně více – D1 by po ní měla být důstojnou dopravní páteří České republiky zhruba dalších 30 let – a také rozšířit jízdní pásy.

  • Hvězdonice (29. km) – Ostředek (34. km)
    zahájení: květen 2015
    termín dokončení: říjen 2016
  • Měřín (134. km) – Velké Meziříčí - západ (141. km)
    zahájení: září 2015
    termín dokončení: 2017
  • Ostrovačice (178. km) – Kývalka (182. km)
    zahájení: červen 2015
    termín dokončení: říjen 2016

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie během adventu posiluje hlídky, aktivnější jsou ale i kapsáři

Ozbrojení policisté jsou tradiční a již standardní součástí bezpečnostních opatření během období adventu. Na řadě míst je doplňují i městští strážníci. Vlastní bezpečnostní opatření zavádějí i některá města. Například vjezdy na náměstí, kde jsou trhy, osazují zábranami. Podle policie jde nicméně v celé šíři o preventivní opatření.
před 6 hhodinami

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 8 hhodinami

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 8 hhodinami

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 12 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 14 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 14 hhodinami
Načítání...