Praha - Nesprávné chování za volantem a rychlost jsou hlavními příčinami smrti 830 lidí, kteří se letos nevrátili domů z cest po Česku. V pondělních Událostech odstartoval seriál o extrémním počtu mrtvých při nehodách a za čtyřiadvacet hodin přibyli další čtyři. Čím dál víc obětí hlásí policie také z dálnic.
Počet smrtelných nehod neklesá
Překračování rychlosti je velmi obvyklým přestupkem. Štáb České televize doprovázel dálniční policii na D1 a ta pokutovala pět řidičů během jedné hodiny. Největší hříšník jel rychlostí 169 kilometrů v hodině.
Smrtelné nehody nejsou nikterak výjimečné. Letos na českých dálnicích zemřelo už 35 lidí.
Místa, kde při dopravní nehodě nejčastěji zemře řidič nebo spolujezdci, jsou dálnice D1 v okolí Bernartic a také Domašova a na D2 u Podívína. Čtyři lidé letos zahynuli na D8 u Nové Vsi. Nejčastější příčinou je právě rychlá jízda. Ministerstvo dopravy teď přesto uvažuje, že rychlost na vybraných úsecích dálnic zvýší na 160 km/h.
Odborník na dopravu Robert Šťástný nevidí zvýšení maximální rychlosti jako pozitivní, ani nepředpokládá, že nakonec řidičům ušetří čas: „Na úseku Praha - Plzeň ušetříte devět minut, zatímco nám spíš vadí, že ztrácíme čtyři hodiny v kolonách, když je nějaká nehoda.“
Povolenou rychlost řidiči překračují nejen na dálnicích, ale i v obcích. Policisté tvrdí, že řidiči jsou otrlejší a přestávají se bát postihu. Nesprávný způsob jízdy a vysoká rychlost jsou hlavní příčinou také 180 úmrtí, která se letos v obcích stala.
Roman Skřepek, mluvčí Policejního prezidia ČR, tvrdí, že policisté nemají kapacity, které by na kontrolu dálnic stačily: „Pro větší efektivitu by nám pomohlo doplnit podstavy na útvarech, nakoupit odpovídající vozidla a také zmíním fakt, že je jen málo míst, kde lze provádět bezpečné zastavování vozidel.“
Jak je vidět ze statistik, čeští řidiči se nestali opatrnějšími ani po zavedení bodového systému a počet smrtelných dopravních nehod neklesá.