Zájem o rekvalifikační kurzy stoupá. Podle Úřadu práce si je letos zvolily skoro čtyři tisíce lidí. V předchozích sedmi letech měl přitom počet účastníků klesající tendenci. Odborníci na pracovní trh se shodují, že za větším zájmem stojí pandemie, která přiměla lidi hledat jistější práci.
Po sedmi letech stoupá zájem o rekvalifikační kurzy, lidé hledají stabilnější práci
Masérské rekvalifikační kurzy pořádá Jitka Nagyová už 25 let. Letos ale vidí o poznání větší zájem. „Je teď větší asi o 20 procent na rekvalifikačních kurzech, protože lidé teď mění povolání hodně kvůli covidu, chtějí mít nějak stálou práci,“ uvažuje majitelka masérské školy Jitka Nagyová.
Velká část lidí aktuálně přichází z gastronomie nebo cestovního ruchu. Dál se ale na rekvalifikaci hlásí i lidé, jejichž obor epidemie příliš nezasáhla. Třeba Lucie Enochová má fungující firmu, chce ale zkusit i něco jiného. „Je to rozhodně jiný druh obživy, protože v té firmě pracuji hlavou, tady pracuji s lidmi a rukama,“ říká účastnice rekvalifikačního kurzu.
Kurz si hradí sama, lidem, kteří žádné zaměstnání nemají nebo potřebují zvýšit kvalifikaci, ho může zaplatit úřad práce. „Jde o kurzy, které si uchazeč nebo zájemce o zaměstnání může najít sám a následně požádat úřad práce o proplacení takového kurzu,“ vysvětluje mluvčí Úřadu práce Kateřina Beránková.
Desetitisícová poptávka
Zájem teď po letech poklesu začíná stoupat. Jen za prvních šest měsíců to byly skoro čtyři tisíce lidí, tedy víc než v předchozích čtyřech pololetích. Poptávka je ale podle odborníků ještě větší.
„Za rok se prostřednictvím úřadu práce zrealizují pouze vyšší jednotky tisíc rekvalifikací. Ta poptávka nebo ta potřeba je v řádu desítek tisíc rekvalifikací ročně,“ říká expert na rekvalifikace a další vzdělávání z Unie zaměstnavatelských svazů Radovan Hauk.
Třeba ve firmě Servind kvůli nedostatku autolakýrníků spustili rekvalifikace před půl rokem. „Zájem nás překvapil, je obrovský. Veškerá kapacita do léta a do konce prázdnin je plně obsazena a máme další řadu v desítkách zájemců o tento kurz,“ popisuje vedoucí marketingu společnosti Tomáš Cafourek.
Hlásí se do něj lidé z jiných oborů i ti, co už s touto prací mají zkušenosti. „Já se oboru věnuji už 15 let, ale nejsem vyučen, tak jsem využil možnosti rekvalifikace a získání certifikátu,“ přibližuje svoji motivaci Jan Kukač.
Unie zaměstnavatelských svazů odhaduje, že v průběhu dvou let bude potřeba rekvalifikovat přibližně sto tisíc lidí.