Pendolino po pěti letech – úspěšné, vysmívané, prodělečné

Praha – Elektrické jednotky s naklápěcí skříní, kterým se právě podle této technologie říká Pendolino, jezdí pět let. Půlkulaté výročí slaví soupravy už podruhé, letos uplynulo pět let od zahájení pravidelného provozu na linkách Praha–Ostrava a Praha–Brno–Břeclav, rok předtím ale probíhal zkušební provoz s cestujícími mezi Prahou a Děčínem. Sedm Pendolin má kvůli výpadku krátce po zahájení pravidelného provozu dodnes trochu pošramocenou pověst, zároveň jsou ale vlaky vnímány jako symbol toho lepšího, co dnes České dráhy mají.

Po ročním provozu na páru rychlíků z Prahy do Děčína a zpět zařadily dráhy soupravy Pendolino od 11. prosince 2005 na vrchol své obchodní nabídky. Pod značkou Supercity Pendolino začaly vlaky jezdit z Prahy do Ostravy, postupně se podařilo snížit jejich jízdní dobu na pouhé tři hodiny – čas ještě nedávno nemyslitelný, ačkoli k jeho dosažení přispěla modernizace trati mnohem více než naklápěcí technologie nových vlaků. České železnice navíc neumožnily Pendolinům dosáhnout jejich maximální rychlosti 230 km/h – vlaky nemohou jezdit vyšší než 160kilometrovou rychlostí.

Do Brna levně, ale bez cestujících

Pendolino ještě před zahájením pravidelného provozu vyjelo z Prahy do Brna a obě města od té doby bez přestávky spojuje. Nikoli však bez problémů. Již v prosinci 2005 chtěly dráhy nové jednotky poslat na dvou párech spojů Eurocity až do Vídně a na dalším páru do Bratislavy, rakouské a slovenské úřady ale dlouho nechtěly soupravy schválit. Do Vídně tedy vyjely klasické sestavy vagonů s lokomotivami, které ale jízdní řád Pendolina nestíhaly a denně vozily velké zpoždění. Pár spojů, který měl jezdit do Bratislavy, nakonec končil v Břeclavi – slovenské železnice tehdy Pendolino tolik nechtěly, že na své části trasy ani nezavedly náhradu. Z Prahy do Brna se mohli cestující svézt ještě na dalším spoji, který rovněž končil v Břeclavi. Od začátku ale vyvolával nespokojenost cestujících fakt, že mezi Prahou a Břeclaví jezdila Pendolina jako běžné spoje Intercity, kde se tehdy sice platily příplatky, ale ne tak vysoké jako ve vlacích Supercity.

Ukázalo se ale, že nižší tarif je potřeba. Zatímco na lince Praha–Ostrava nikdy nemělo Pendolino konkurenci a přes příplatek si ho cestující rychle oblíbili, mezi Prahou a Brnem – kde žádný vlak nejede rychleji než auto a oproti autobusům je výhoda Pendolina pouze minimální – byl zájem o vlak vždy menší. Po otevření mezistátních linek Supercity z Prahy přes Brno do Vídně a Bratislavy jezdil vlak mimo turistickou sezonu často takřka prázdný. Nakonec začaly dráhy „prodávat“ povinné místenky na Pendolino z Prahy do Brna nebo zpět za 0 korun.

Kam Pendolino mělo jezdit a kam jezdilo

  • původní předpoklad: spoje Berlín–Praha–Vídeň
  • jízdní řád 2004/2005: R 772/777 Praha–Děčín a zpět
  • listopad, prosinec 2005: R 877/876 Praha–Brno a zpět
  • jízdní řád 2005/2006: SC 500–511 Praha-Ostrava a zpět, EC 135/134 a IC 571/570 Praha–Břeclav a zpět
  • jízdní řád 2006/2007: SC 500–515 Praha–Ostrava a zpět, SC 73/72 a 75/74 Praha-Vídeň a zpět, SC 135/134 Praha–Bratislava a zpět
  • jízdní řád 2007/2008: SC 500–513 Praha–Ostrava a zpět, SC 73/72 a 75/74 Praha-Vídeň a zpět, SC 135/134 Praha–Bratislava a zpět
  • jízdní řád 2008/2009: SC 500–513 Praha–Ostrava a zpět, SC 15/14 a 17/16 Praha–Vídeň a zpět, SC 19/18 Praha–Bratislava a zpět
  • jízdní řád 2009/2010: SC 500–517 Praha–Ostrava a zpět, SC 73/72 Praha–Vídeň a zpět
  • jízdní řád 2010/2011: SC 500–517 Praha–Ostrava a zpět, SC 279/278 Praha–Bratislava a zpět

V dílnách…

Ačkoli sedm jednotek Pendolino jezdí bez větších problémů, dodnes kolují po republice vtipy: Když vyjede jedno Pendolino v 9 hodin z Prahy a druhé v 9:30 z Ostravy, kdy a kde se setkají? – Večer v dílnách.

Krátce po zahájení pravidelného provozu, v polovině ledna 2006, se postupně všech sedm Pendolin zastavilo na širé trati. Cestující z nehybných jednotek vysvobodily jiné vlaky, ale samotné naklápěcí jednotky skončily – řečeno Pavlem Naumanem – v kůlničce a dráhy přemýšlely, co s nimi. Během dvou týdnů dokázali technici Alstomu vlaky zprovoznit.

Výpadek však byl vidět velmi výrazně – tím víc, že na propagaci Pendolin provedly České dráhy jednu z největších reklamních kampaní ve své historii. Měl navíc vliv i na docela jiné linky, než je Praha–Ostrava. ČD neměly vhodné náhradní soupravy, a tak stáhly kvalitní vagony například z expresu Praha–Zlín nebo rychlíku Praha–Mnichov. Místo Pendolina tak jezdily do Ostravy zrekonstruované vagony, do Mnichova a Zlína jezdily místo zrekonstruovaných vagonů nepohodlné staré rychlíkové vozy.

Nechtěné děti

Přestože Pendolina přilákala na koleje řadu nových cestujících – podle mluvčího ČD Radka Joklíka se mezi Prahou a Ostravou zvýšil jejich počet o 15 procent – kdyby je dráhy v roce 2006 vrátily výrobci, možná by si byly ušetřily řadu potíží. I když v té době měly dráhy i výrobce ty největší problémy už dávno za sebou. Původně totiž mělo být souprav deset, v roce 1995 získalo zakázku na jejich výrobu konsorcium firem ČKD, Siemens a Fiat. Když ale zkrachovala ČKD – a vzala s sebou miliardy určené na vývoj Pendolin – musela se zakázka pozměnit. Dráhy mohly projekt zrušit nebo přistoupit na nabídku jedné ze zbylých firem.

Nakonec souhlasily s nabídkou Fiatu (později Alstomu). Dodávka se neprodražila, ČD ale dostaly pouze sedm jednotek. Soupravy řady 680 jsou vlastně vrcholem druhé generace Pendolin, která se vyráběla od počátku 90. let. Hlavní odlišností je přizpůsobení třem napájecím systémům – dvěma českým (a slovenským) a třetímu německému a rakouskému. Jednotky byly hotové v roce 2003, ale nastaly další problémy – vlaky si nerozuměly s českým zabezpečovacím zařízením a dlouho nemohly opustit zkušební okruh. Již v roce 2004 počítaly dráhy s jejich nasazením na vybrané spoje z Prahy do Vídně, Drážďan a Plzně. V jízdním řádu byly uvedeny tabulky s kratšími jízdními dobami platné „od vyhlášení“. První cestující se ale Pendolinem svezli až v prosinci 2004, kdy začal platit nový jízdní řád a nová jednotka začala zkušebně jezdit jako rychlík z Prahy do Děčína a zpět. Během roku se konečně podařilo vyřešit potíže, které bránily řádnému nasazení, k němuž došlo v dalším grafikonu.

Ani tím potíže neskončily. Kromě epizody v lednu 2006, kterou Jaromír Nohavica zapsal do historie jako „zamrzlé CD-ROMy“, to byla finanční nesoběstačnost Pendolin. Ačkoli dráhy zdůrazňují, že na svůj provoz si vlaky vydělají, další položky z nich činí silně prodělečnou záležitost. Především musí dráhy vlaky splácet. Za letošní rok bude podle mluvčího ČD Radka Joklíka činit účetní ztráta Pendolin 250 milionů korun.

Pendolino pro každého v Evropě

Vlaky s označením Pendolino nejezdí pouze v Česku, podle naklápěcího systému se tak přezdívá i jednotkám, které s „českým“ Pendolinem nemají mnoho společného. Všem Pendolinům dodal naklápěcí systém Alstom, například německá a chorvatská dieselová Pendolina ale vyrobil Bombardier. Existují ovšem i jiné naklápěcí technologie, než je Pendolino, které používají například jednotky Talgo rozšířené především ve Španělsku.

Kdo má Pendolino:

  • Finsko – dopravce VR (elektrické jednotky řady Sm3)
  • Chorvatsko – HŽ (dieselové jednotky řady 7123)
  • Itálie – Trenitalia (elektrické jednotky řad ETR401–610)
  • Německo – DB (dieselové jednotky řad 610–612, systém používají i vlaky ICE řad 411, 415 a 605)
  • Portugalsko – CP (elektrické jednotky Alfa Pendular)
  • Slovinsko – SŽ (elektrické jednotky řady 310)
  • Španělsko – RENFE (elektrické jednotky řad 104, 490)
  • Švýcarsko – SBB (elektrické jednotky ETR470 a 610, dříve spol. Cisalpino)
  • Velká Británie – Virgin (elektrické jednotky řady 390)
  • Vídeň-Meidling autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1481/148045.jpg
  • Alstom autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1240/123981.jpg
  • Pendolino autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1141/114051.jpg
  • Pendolino – 1. třída autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/924/92351.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Lipno odhaluje zatopené vesnice

Lipno odkrylo původní historické stavby a cesty. Hladina nádrže kvůli suchu a upouštění přehrady klesla o dva metry. Na dně jezera se proto objevily nejen pařezy, ale také základy zatopených továren, domů a zbytky staré železniční tratě.
před 12 mminutami

Příznivci ostravské osady Bedřiška protestují proti demolici

Příznivci někdejší hornické kolonie Bedřiška v Ostravě obsadili jeden z domů určený k demolici. Na místě je policie, která zasáhne v případě ohrožení zdraví či majetku. Informovali o tom starosta Patrik Hujdus (Starostové pro Ostravu) a policejní mluvčí Pavla Jiroušková. S žádostí o pomoc při záchraně osady se obyvatelé kolonie ve středu obrátili dopisem na prezidenta Petra Pavla a zmocněnkyni pro lidská práva Kláru Šimáčkovou Laurenčíkovou. Likvidace prázdných finských domků v lokalitě začala ve středu.
před 20 mminutami

Po zásahu v ŘSD padla obvinění, zadržení jsou na svobodě

Všech čtrnáct lidí, které policie zadržela v úterý v souvislosti se zakázkami Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), je na svobodě. Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ) celkem obvinila dvanáct lidí a pět firem kvůli manipulaci s veřejnými zakázkami, žalobkyně pro ně vazbu nežádá, informovala státní zástupkyně Adéla Rosůlek. Ze zaměstnanců ŘSD nebyl nikdo ani zadržený, ani obviněný, doplnil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
08:01Aktualizovánopřed 48 mminutami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o Babišově střetu zájmů a požadavcích prezidenta

Prezident Petr Pavel ve středu oznámil, že je připraven jmenovat Andreje Babiše (ANO) premiérem, ale až poté, co předseda hnutí ANO předloží řešení svého střetu zájmů. Při středeční schůzce na Pražském hradě prezident s Babišem jednal také o programovém prohlášení vlády, kterou ANO skládá s hnutím SPD a s Motoristy. O Babišově střetu zájmů a postojích prezidenta v Událostech, komentářích moderovaných Janou Peroutkovou debatovali místopředseda hnutí ANO Radek Vondráček, člen poslaneckého klubu SPD Jindřich Rajchl (PRO), poslanec Igor Červený (Motoristé), 1. místopředseda TOP 09 Jiří Pospíšil, místopředsedkyně poslaneckého klubu STAN Věra Kovářová a 1. místopředseda Pirátů Martin Šmída.
před 1 hhodinou

O víkendu může sněžit, od pondělí v noci mrznout

Ve čtvrtek a v pátek bude v Česku většinou polojasno s minimem srážek a teplotami i přes patnáct stupňů Celsia. Chladněji bude v místech s mlhami a nízkou oblačností. O víkendu srážek přibyde a začne se ochlazovat, od pondělí může v noci mrznout a sněžit může už nejen na horách, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
před 2 hhodinami

Výroba aut v Česku se mění

Výroba automobilů v Česku se mění, například kolínský závod společnosti Toyota přestal vyrábět vozy pouze se spalovacím motorem. Nahradí je novým hybridním modelem a produkovat tak bude už jen hybridy. O takové modely mají Češi stále větší zájem a víc kupují i čistě elektrická auta. Na ty se už v Česku soustředí Škoda Auto a Hyundai – za první tři čtvrtletí letošního roku vyrobily 162 tisíc vozů. Škoda Auto ještě víc – podle automobilky zároveň rostou i prodeje. „Rosteme velmi výrazně speciálně v sekci elektromobilů, roste celý trh,“ uvedl vedoucí pro český trh ze Škody Auto Jiří Maláček. I přesto je zájem o čistě elektrické vozy v Česku stále malý, na celkových prodejích se podílí jen asi pěti a půl procenty.
před 3 hhodinami

Školám chybí peníze na platy do konce kalendářního roku

Školy zatím nedostaly část peněz na platy do konce kalendářního roku, protože ministerstvo školství čeká na převod necelých čtyř miliard, které by pak mohlo do regionů poslat. Původní rozpočet s částkou nepočítal. Předpokládal totiž, že financování pracovníků kuchyní nebo úklidu přejde na obce od září. Ty ho ale převezmou až od ledna.
před 4 hhodinami

Ministerstvo zatím vydalo kvůli kratomu licenci třiceti obchodům

Kratom a jeho extrakt se od středy 12. listopadu mohou v Česku prodávat jen dospělým ve speciálních obchodech s licencí. Zakázaný je i prodej látky v jakékoliv podobě v automatech. Začalo totiž platit nařízení vlády, které kratom řadí na seznam psychomodulačních substancí s regulovaným prodejem. Ministerstvo zdravotnictví chce novou regulací zamezit mladým lidem přístup k této látce. Dosud vydalo licenci třiceti specializovaným obchodům. Kontroly prodeje bude provádět Státní zemědělská a potravinářská inspekce, která může udělit sankci až deset milionů korun.
před 14 hhodinami
Načítání...