Před týdnem hygienická služba spustila novou celostátní linku 1221, kde se lidé radí o koronaviru. Operátoři odbavili jen za pondělí téměř 900 hovorů. Sloužit má jako jeden z nástrojů chytré karantény. Podle jednoho z dokumentů Ministerstva zdravotnictví má být služba zdarma. V praxi se ale ukázalo, že lidé za volání platí.
Nová linka hygieny kvůli koronaviru je zpoplatněná, někteří lidé to netuší
„Narazili jsme na to tak, že jsme kontakt na linku předali volajícímu, který potřeboval opravdu odbornější informace, a on nám obratem volal zpátky, že nemá kredit, nemůže se tam dovolat,“ popisuje svoje zkušenosti vedoucí linky seniorů Kateřina Bohatá z obecně prospěšné společnosti Elpida.
To, že je linka zpoplatněna, není nikde uvedeno. Nepíše se to na stránkách hygieny ani úřadu vlády, které na novou službu odkazují. V jednom z materiálů ministerstva zdravotnictví je uvedeno, že je zdarma. Podobná – ale bezplatná – linka 1212 fungovala na jaře. A lidé si ji teď podle Kateřiny Bohaté s novou linkou pletou. Ta je zpoplatněna klasicky podle tarifu operátora.
„Obrací se na nás řada lidí, pro které je i pětikoruna za minutu dost peněz. A řada seniorů, kteří nám volají, nemají přístup k internetu, nemají možnost ověřit si informace někde jinde a bezplatná informační linka by měla své opodstatnění,“ vysvětluje Bohatá.
Co operátor, to jiná cena
Každý operátor má jinou sazbu. Hovor se tak může pohybovat od zhruba tří do šesti korun za minutu. „Bohužel nám nikdo nesdělil, že tato linka bude fungovat jako call centrum ministerstva zdravotnictví. Jsme připraveni na jednání s ministerstvem o úpravě cenových podmínek na této lince,“ sdělila mluvčí operátora Vodafone Kateřina Šantorová.
„Linka 1221 byla spuštěna před týdnem a v současné době ministerstvo začíná o infolince širokou veřejnost intenzivně informovat a číslo umisťovat na webové stránky. Jednáme s operátory o tom, aby byla linka bezplatná,“ uvedlo na dotaz České televize Ministerstvo zdravotnictví.
Na centrální lince hygieny 1221 se lidé radí o výsledcích testů, zdravotních problémech, rizikových kontaktech nebo o mimořádných opatřeních. U telefonů se střídá více než stovka mediků. Jen v pondělí protelefonovali celkem 44 hodin. Průměrná délka hovoru bývá tři minuty. Za den operátoři odbavili 861 telefonátů a průměrně volající na spojení čekal 30 vteřin.