Novela stavebního zákona nepřinese výrazné zlepšení při povolování staveb. Je o tom přesvědčena většina účastníků předvolební debaty České televize na téma Místní rozvoj a dotace z EU. Shodli se, že je potřeba zcela nový stavební zákon. Jeho příprava již odstartovala, není však jisté, zda ho stihne dokončit alespoň příští vláda.
Nekonečná byrokracie dusí stavby. Novela nestačí, je třeba nový zákon, shodují se politici
Hlavními změnami, které politiky zpochybňovaná novela stavebního zákona, účinná od počátku příštího roku, přinese, bude zjednodušení řízení při stavbách rodinných domů či chat a spojení tří řízení u velkých staveb do jednoho. Kdo bude chtít postavit dům, tomu postačí ohlášení stavby, u dálnic se pak již nebude vydávat zvlášť posouzení vlivu na životní prostředí, zvlášť územní rozhodnutí a zvlášť stavební povolení.
Ministerstvo pro místní rozvoj si od novely slibuje zrychlení procesů. Například při povolování rodinného domu by se podle ministryně a volební lídryně ANO v Plzeňském kraji Karly Šlechtové měl zkrátit čas na vyřízení z 30 na 15 dnů. U velkých staveb pak očekává, „že se řízení zkrátí minimálně o polovinu“.
Zejména opozice však o přínosu novely pochybuje. „Připadá nám, že se vůbec nic nezrychlí,“ míní lídr TOP 09 v Libereckém kraji Václav Horáček. Jihomoravský lídr SPD Jan Hrnčíř pak připomněl, že současný stavební zákon z roku 2006 má za sebou již jedenáct novel a žádné zlepšení nevidí a neočekává ani od té nejnovější.
Nevěří, že ke zrychlení dojde byť jen u rodinných domů. „Veškerá dokumentace se řídí stejnou vyhláškou, takže všechno ke stavebnímu řízení musí (žadatel) doložit. Ovšem pokud něco zapomene, stavební úřad ho nemůže vyzvat, aby to doplnil, a musí to odmítnout,“ varoval.
Kandidát Zelených v Moravskoslezském kraji Dalibor Halátek pak vnímá jedinou změnu, kterou může novela přinést. Obává se, že ze schvalování prakticky vyloučí veřejnost. „U této novely je absolutně odmítnutá účast veškeré veřejnost,“ řekl. To však odmítla ministryně Šlechtová. „Každý má nárok na odvolání a na přezkum,“ podotkla. Novela podle ní z řízení vylučuje pouze některé účelově vytvořené spolky. „Dotčená veřejnost se do řízení může vložit,“ ujistila.
Nový zákon bude. Někdy
Ovšem i ministryně pro místní rozvoj připustila, že je především potřeba vytvořit zcela nový stavební zákon. Ten je ostatně již na cestě. „Vládou už prošly teze, takže ministerstvo pro místní rozvoj už pracuje na věcném záměru nového stavebního zákona,“ uvedla. Cesta ovšem bude velmi dlouhá, není jisté, zda zákon dokončí již příští vláda. Jak upozornila kandidátka ČSSD v Ústeckém kraji Gabriela Nekolová, nový zákon „zasáhne až 150 norem, musí to být velmi komplexní proces“.
Jak by měl nový stavební zákon vypadat, se ovšem politici tak docela neshodnou. Například podle Václava Horáčka z TOP 09 by bylo nejlepší vrátit se ke stavebnímu zákonu ze 70. let – tzv. „padesátce“. Kandidát Pirátů na Vysočině Ladislav Stalmach by naopak chtěl zákon, který by fakticky zrušil kolečko po úřadech. „Naším krédem je, že obíhat mají data a ne lidé. (…) Stavební povolení stojí 30 tisíc korun, aniž bychom kopli do země. Když si na to najmu autorizovanou osobu, tak jí zaplatím další peníze. My si myslíme, že by v této částce mělo být to, že pošlu z domova veškerou dokumentaci na stavební úřad a stavební úřad tyto věci vyřídí za mě,“ plánuje.
Naopak plzeňský krajský lídr ODS Martin Baxa považuje za hlavní zjednodušit přípravu klíčových dopravních staveb. To chce učinit prostřednictvím zákona o liniových dopravních stavbách inspirovaným podobnou normou platnou v Německu. „Parlament se musí shodnout na tom, jaké velké stavby jsou pro stát prioritní, dát je do zákona, a potom udělat jedno řízení, které výrazně rychleji dokáže tyto stavby přivést k realizaci,“ popsal.
Do předvolebních debat jsou představitelé politických stran a hnutí zváni na základě výsledků výzkumu, který pro Českou televizi vypracují agentury Median a Kantar TNS CZ. Klíčem k účasti hostů v předvolebních debatách je jejich pořadí v rámci výzkumu celostátního volebního potenciálu.