Nejnebezpečnější silnice vede přes Orlické hory. Experti sestavili žebříček rizikových úseků

4 minuty
UDÁLOSTI: Příčinou až třetiny smrtelných nehod může být špatný stav silnic a jejich nedostatečné zabezpečení
Zdroj: ČT24

Nelichotivé prvenství obhájil orlickohorský úsek silnice I/11. I v novém vydání rizikové mapy silnic EuroRAP zůstává nejnebezpečnější v republice. Za nejrizikovější úsek jej přitom dopravní experti označili již loni.

Silnice I/11 mezi Žamberkem, Jablonným nad Orlicí a Červenou Vodou vede horským úsekem, nad Jablonným přecházejí delší rovinky v prudké zatáčky, úniková zóna přitom prakticky neexistuje, silnici lemuje jen příkop nebo dokonce svah. Tak vypadá nejnebezpečnější úsek v Česku.

Mezi Žamberkem a Jablonným podle nedávno zveřejněných údajů z dopravního sčítání jezdí denně téměř pět tisíc aut, vrcholový úsek dále k Červené Vodě je vytížený podstatně méně, ale stále jde více než o tisíc vozidel denně. Během tří let se na ní stalo 25 tragických nehod, z toho šestnáct v úseku od Žamberka k Jablonnému a dalších devět dále na trase přes Suchý vrch do Červené Vody.

Situaci podtrhuje i skutečnost, že navazující úsek silnice I/43 z Červené Vody na hranice s Polskem rovněž patří k nejvíce rizikovým. Ještě více závažných nehod (27) se sice stalo například v úseku silnice I/14 mezi Trutnovem a Náchodem, tam však také jezdí více aut.

Nejrizikovější úseky silnic v roce 2016
Zdroj: ČT
  • I/11: Jablonné nad Orlicí – Červená Voda (23 km)
  • I/16: Mělnické Vtelno – Mladá Boleslav-Bezděčín (17 km)
  • I/11: Žamberk – Jablonné nad Orlicí s II/311 (20 km)
  • I/17: Čáslav – Podhořany (9 km)
  • I/14: Trutnov – Náchod (34 km)
  • I/60: státní hranice – křižovatka s I/44
  • I/46: Moravský Beroun – Hořejší Kunčice
  • I/13: křižovatka s III/03515 – státní hranice 
  • I/50: Kožušice – Staré Město
  • I/23: Telč – křižovatka s I/38 (u Markvartic)

Mapa má motivovat k úpravám, ne vždy to zafunguje

Podle Jiřího Landy ze společnosti AF-Cityplan, která spolu s Ústředním automotoklubem českou verzi rizikové mapy EuroRAP sestavila, je v aktuální mapě ve srovnání s verzí z let 2011 až 2013 nejvýraznější zhoršení patrné u silnice I/23 mezi Telčí a křižovatkou s jihlavsko-znojemskou silnicí. Zhoršila se ale i situace na některých dálnicích, zejména jihočeské D3 i na některých úsecích D1, D2 či D11.

Zlepšení naopak nastalo zejména na silnici I/71 mezi Uherským Ostrohem a hranicemi se Slovenskem a také na úseku dálnice D1 u Velké Bíteše, kde probíhá rekonstrukce a byl dlouhodobě omezený provoz.

Nejkritičtější místa na silnicích v ČR v letech 2014–2016
Zdroj: ÚAMK

Právě to, aby se situace zlepšovala, je podle Jiřího Landy hlavním účelem sestavování rizikové mapy. Ne vždy to ale takto funguje. Například silnice I/16 západně od Mladé Boleslavi ke Slanému a dále k Řevničovu je v žebříčku nejrizikovějších úseků takřka evergreenem. Její úpravy však postupují jen pomalu. „Nejdůležitější místa, která se domníváme, že jsou k řešení, osazujeme vodorovným značením, někde i zádržnými systémy,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Počet nehod dělený počtem aut

Riziková mapa silnic staví na statistice. „Hovoří o tom, jaké máte riziko, že se vám na konkrétní silnici něco stane,“ upřesnil Roman Turza z ÚAMK. U každé komunikace mapa zohledňuje množství závažných nehod – tedy nehod, které skončily smrtí nebo těžkým zraněním – za poslední tři roky s přihlédnutím k intenzitě provozu a parametrům silnice. Nová mapa tedy vychází z údajů za roky 2014 až 2016, podle Jiřího Landy zahrnuje 93 úseků silnic I. třídy a dálnic.

Při pohledu na mapy EuroRAP vydávané v minulosti je patrné, že se situace pozvolna zlepšuje. Úbytek mimořádně rizikových černých úseků však nepovažují tvůrci mapy za jednoznačný důkaz absolutního zvyšování bezpečnosti na silnicích. Souvisí spíše s rostoucím počtem aut na silnicích, zatímco množství závažných nehod pozvolna klesá či stagnuje. „Jakmile intenzity narůstají, riziko bude klesat,“ přiznal Roman Turza.

Při nehodách nehraje roli jen kvalita silnice

Podle mluvčího ÚAMK Igora Siroty se na smrtelných nehodách v Česku asi z 50 procent podílejí závady na silnicích. Roman Turza však zdůraznil, že nelze rizikovou mapu beze zbytku považovat zároveň za hodnocení kvality silnic. Stávají se i nehody, kterým sebelépe postavená silnice nezabrání. Podle Jiřího Landy tomu může být dokonce i naopak, protože na silnicích evidentně rozbitých a nebezpečných jsou řidiči opatrnější a jezdí pomaleji.

„Může se stát, že fyzicky zlepšíme silnice a ve skutečnosti zvýšíme počet nehod,“ podotkl. Za zásadní proto považuje, aby byla silnice předvídatelná. „Největší chyba v silnici je, když je řidič náhle překvapen neočekávanou situací, na kterou nebyl připraven,“ dodal.

Mezi nejrizikovější silnice v Česku patří dlouhodobě I/16 mezi Mladou Boleslaví, Mělníkem a Řevničovem
Zdroj: ČT

EuroRAP sice nabízí metodiku k přímému hodnocení kvality silnice, které potom získávají hvězdičkové hodnocení, takový index však v Česku zatím nevznikl, resp. probíhá hodnocení jinou metodikou. „Primárně z finančních důvodů,“ přiznal Roman Turza.

Napřesrok bude hůř

Automotoklub avizoval, že verze rizikové mapy, kterou vydá napřesrok, bude oproti té stávající vypadat mnohem hůře. Organizace EuroRAP totiž změnila metodiku, čímž reaguje na rostoucí intenzity dopravy. „Meze pro rizika vydělili dvěma. Příští rok mapa pekelně zčerná a zčervená,“ poukázal Roman Turza.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Nová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má má dojít v úterý 9. prosince.
před 1 mminutou

Advent na blátě. Příští týden půjdou teploty nad deset stupňů

Bláto místo závějí, déšť místo sněhu. A teploty blížící se 15 stupňům nad nulou – to není klasické představa adventu. Ale již za pár dní to podle předpovědi počasí bude realita Česka.
před 9 mminutami

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvávat skrytě. Dobrý krok, cení Koten

Zástupci budoucí vládnoucí koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat.
před 21 mminutami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 1 hhodinou

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 2 hhodinami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 2 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 3 hhodinami
Načítání...