Nejmenší potíže působí zácpy ve Stockholmu, největší v Pekingu

New York – Kdo rád jezdí do práce autem, měl by se přestěhovat do Stockholmu. Podle výzkumu společnosti IBM mezi osmi tisíci motoristy je naopak pro každodenní řízení nejméně příjemný Peking, kterému šlape na paty Mexiko. Výzkum hodnotil dvacet velkoměst na všech šesti kontinentech podle plynulosti dopravy. Řidiči hodnotili, kolik času a peněz je stojí cesta autem centrem města, vyjádřili se také, nakolik nepříjemné jim je v různých městech postávat v zácpě. Dotázaní motoristé se shodli, že v posledních třech letech se provoz postupně zahušťoval a byl čím dál pomalejší.

Nejlépe se řidiči cítili ve Stockholmu, poměrně bezproblematické je podle nich také projíždění Melbourne, Houstonem i New Yorkem. Z evropských měst dopadl nejlépe Berlín, nejhůře naopak Moskva, za níž figurují už jen Johannesburg, Mexiko a Peking.

Nečekaně vysoko se ocitla severoamerická velkoměsta proslulá ucpanými ulicemi, jako je New York nebo Los Angeles (sedmé nejlepší). „Jsou to města, kde jsou dlouhé zácpy a intenzivní provoz, ale v celosvětovém kontextu se ukazuje, že si s dopravou dokáží dobře poradit,“ řekl Naveen Lamba z IBM.

Nejhůře hodnocená města zažila v posledních letech většinou rychlý růst a zlepšily se také majetkové poměry jejich obyvatel, kteří si pořídili auta a začali jimi jezdit do práce. Například v Pekingu se počet aut jen v první třetině letošního roku zvýšil více než o dvacet procent. Podle Lamby se ale tamní situace postupně zlepšuje. „Peking investoval do dopravní infrastruktury i do podzemní dráhy,“ podotkl.

Ačkoli jsou řidiči rostoucím provozem frustrováni, podle Lamby vesměs nejsou schopni dopravovat se jinak než autem. Jen minimum z nich se rozhodlo kvůli prodlužujícím se zácpám, na které si stěžují, dopravovat se do práce jinak.