Na dalších místech začíná platit zákaz předjíždění pro nákladní auta nad 12 tun. Kamiony se nově nemají pouštět do levého pruhu celkem na 145 kilometrech dálnic D1, D5, D8 a D11. Řidiče na nové omezení upozorní značky, které Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v průběhu ledna osadí na klíčové úseky. Až do umístění značek proto omezení pro nákladní auta neplatí.
Nejdřív značka, pak zákaz předjíždění. V lednu ŘSD označí úseky, kde kamiony nově nemají předjíždět
Značení, které řidiče nákladních aut upozorní na zákaz přejíždění, umístilo ŘSD zatím pouze na úseku D1 na Vysočině. „Osázeli jsme je už v prosinci, protože jde o nejvíc problematické místo,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Na těchto 54 kilometrech dálnice D1 jde o dočasný zákaz předjíždění. Vynucuje se proměnnými elektronickými značkami a na rozdíl od zákazu na dalších úsecích se uplatňuje pouze při nepříznivých podmínkách v provozu. „Třeba při přetížení dálnice ve špičce nebo zhoršeném počasí,“ vysvětlil Rýdl.
Dočasný zákaz se může na Vysočině uplatňovat do konce února. O jeho zavedení rozhodují podle situace silničáři, případně dopravní policisté.
Zákaz předjíždění začne postupně platit na D1, D8, D11 a D5
Na další úseky dálnic se chystá ŘSD umístit značení, které kamionům zakáže předjíždění, v průběhu ledna. Tam už bude předjíždění zakázáno celoročně. „Není to tak, že k prvnímu lednu umístíme značky a hned tam začne policie pokutovat. Ne, my na to řidiče nejprve upozorníme, vyjádří se k tomu také policie a pak to v průběhu ledna osadíme,“ zavázal se Rýdl.
Na dálnici D1 tak postupně nebudou řidiči kamionů smět do rychlého pruhu mezi kilometry 179 až 203,9 a 205,5 až 210,3 ve směru na Brno a na kilometrech 210,5 až 185,85 v opačném směru. Dosud byly zákazové značky na D1 mezi Průhonicemi a Prahou a v klimkovickém tunelu na Ostravsku.
Na D5 bude zákaz platit od nultého kilometru po kilometr 11,5 a v úseku mezi kilometry 14,8 až 22,5 ve směru na Plzeň. V opačném směru nebudou moci kamiony předjíždět na kilometrech 14,8 až 9,0 a mezi šestým a nultým kilometrem.
Na severočeské D8 se nově objeví značky omezující předjíždění nákladních aut nad 12 tun do levého pruhu ve dvou úsecích, a to od nultého k devátému kilometru ve směru z Prahy a v opačném směru od šestého kilometru k nultému. Dosud byly zákazové značky na dálnice D8 jen v tunelech Prackovice–Radejčín a Libouchec–Panenská.
Další dva úseky, ve kterých mají řidiči kamionů zapovězeno předjíždění, budou od ledna na královéhradecké D11. Zákaz tam začne platit od nultého do osmého kilometru v obou směrech.
Úseky vybralo ŘSD spolu s ministerstvem dopravy a dopravní policií. „ŘSD je majetkovým správcem dálničních úseků, a jestli má někdo přehled, kde zavést omezení, tak jsme to my. Na vybraných úsecích jsme se s ministerstvem a policií shodli,“ vysvětlil Rýdl.
Zvolená omezení přivítal ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič: „Vychází to z naší metodiky, kterou jsme pro ministerstvo dopravy připravili už v roce 2008.“
Až do lednového rozšíření se zákaz předjíždění nákladních aut vztahoval jen na 29 kilometrů dálnic D1 a D8; v průběhu ledna se k tomu přidá dalších 116 kilometrů.
Plošný zákaz? Budou kolony v obou pruzích, myslí si dopravci
Poslanci v současnosti řeší i plošné zavedení zákazu předjíždění pro kamiony, s čímž počítá poslanecký návrh novely. Hospodářský výbor sněmovny ho ale v prosinci nedoporučil ke schválení. Podle většiny členů výboru stačí možnosti, se kterými počítá aktuální podoba zákona, kdy je omezení možné stanovit lokálně dopravními značkami.
S plošným zákazem předjíždění nákladních vozů, který se dnes uplatňuje například na Slovensku, ale nesouhlasí Miloslav Kliment ze sdružení dopravců ČESMAD. „Plošný zákaz by vedl ke kolonám. Na začátku by byl jeden pomalý kamion, za ním souvislá kolona a pak by stačil jeden trochu pomalejší řidič v levém pruhu, který by jel třeba svou obvyklou rychlostí 110 kilometrů v hodině, a doprava by se zpomalila i v rychlém pruhu,“ vykreslil možné komplikace Kliment.
Naopak s lokálním omezením ČESMAD problém nemá. „Líbí se nám například omezení na Vysočině, které se bude uplatňovat podle aktuální situace,“ dodal Kliment.
Ani Frič z Centra dopravního výzkumu plošný zákaz předjíždění nákladních aut nepodporuje. „Při zákazu je potřeba vzít v úvahu délku zakázaných úseků. Zatímco na kratších trasách se pozitivní efekt zákazu vytrácí, na dlouhých úsecích řidiči zákaz přestávají akceptovat. Nejlepší efekt je na zhruba 15 až 20 kilometrech,“ vysvětlil.
O možném zákazu jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích se mluvilo od konce roku 2018 po kolapsu na opravovaném úseku D1 na Vysočině. „Problém tam vznikl proto, že kamiony zastavily kvůli nehodě, přesunuly se i do levého pruhu, do toho začalo sněžit a kamiony tak bránily průjezdu aut i našich sypačů,“ připomněl mluvčí ŘSD Rýdl.