Na silnicích loni zahynulo nebývalé množství chodců a cyklistů

Na silnicích loni zemřelo 660 lidí a více než dva a půl tisíce dalších utrpělo těžká zranění. Konečnou statistiku roku 2015 zveřejnila policie, která také upozornila, že výrazně přibylo nehod, jejichž oběťmi – ale často také viníky – byli chodci či cyklisté. Nejčastější příčiny havárií však zůstávají neměnné: nepřiměřená rychlost a nevěnování se řízení.

  • počet nehod hlášených policii: 93 067
  • úmrtí: 660
  • těžká zranění: 2540
  • lehká zranění: 24 426
  • celková škoda: přibližně 5,5 mld

Jen jedno číslo, které přinesl v oblasti dopravních nehod rok 2015, je alespoň trochu příznivé – kleslo množství lidí, kteří při haváriích utrpěli těžká zranění. Ve všech ostatních ohledech bylo hůře. Řidiči přivolali policisty k vyššímu množství nehod, stoupl celkový počet zraněných a především lidí, kteří nehody nepřežili. Na silnicích za rok zahynulo 660 lidí, tedy o 31 více než v roce 2014.

Teplý rok plný uzavírek – recept na tragédii

Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch zdůraznil, že k tragické bilanci posledního roku přispěly klimatické podmínky, které panovaly. „Větší počet slunných, teplých dnů, kdy vlivem únavy, stresu, oslnění sluncem docházelo k závažným tragickým dopravním nehodám – přejetí do protisměru, přehlédnutí jiného účastníka a podobně,“ shrnul.

Rok 2015 ale nebyl jen mimořádně teplý a chudý na srážky, byl zvláštní ještě v jedné věci: Kvůli hrozbě propadnutí peněz z evropských fondů se na Česko snesla doslova smršť stavebních prací. Silnice proto byly pouzavírané či zúžené, řidiči museli na objízdné trasy nebo vjížděli do kolon. „Za zmínku stojí, že pouze v okolí Brna, kde bylo nejvíce uzavírek, jsme zaznamenali nárůst o 12 usmrcených osob. Za celé období roku 2014 byl jeden usmrcený, v loňském roce už to bylo 13 usmrcených,“ srovnal ředitel dopravní policie.

Smrtelná nehoda na D1
Zdroj: ČT24/Michal Cagala

Vedle jižní Moravy loni nejvýrazněji přibylo tragických nehod v Pardubickém a Jihomoravském kraji. Naopak meziročně poklesl počet úmrtí v Ústeckém kraji, Středočeském kraji a Kraji Vysočina.

Při nehodách zemřelo mnoho chodců a cyklistů

Oběťmi, ale i viníky nehod se loni v nebývalém množství stávali nejhůře chránění účastníci provozu, tedy chodci a cyklisté. Policie poukázala na množství chodců, kteří zahynuli v noci či za soumraku, protože je řidiči včas neviděli. Nejtragičtějšími měsíci byly pro chodce říjen a prosinec, celkem jich při nehodách za rok zemřelo 131, tedy o dvacet více než v roce 2014. Cyklistů během roku zahynulo 68, nejtragičtějším měsícem pro ně bylo září.

Viditelnost chodců mimo obec letos nově upravuje zákon, který jim nařizuje, aby za snížené viditelnosti mimo obec použili reflexní prvky. Podpořit viditelnost chodců se chystá i policie. „Z fondu zábrany škod se nám podařilo nakoupit velké množství reflexních pásek, tašek a dalších předmětů pro děti, aby byly v provozu vidět,“ upozornil náměstek policejního prezidenta Martin Vondrášek.

Lepší viditelnost chodců
Zdroj: Dopravně informační portál

Nejčastější příčiny: rychlost a nepozornost

  • nepřizpůsobení rychlosti stavu a povaze vozovky: 97
  • nevěnování se řízení: 87
  • přejetí do protisměru: 86

I přesto, že na silnicích loni zahynulo mnoho chodců či cyklistů, nejčastěji umírali lidé v autech. Zemřelo 233 řidičů a 102 spolujezdců. Nejčastějšími příčinami byly podle Tomáše Lercha nepřiměřená rychlost a nevěnování se řízení. Ředitel dopravní policie je přesvědčen, že k nehodám výrazně přispívá, že řidiči „usedají za volant unavení, ve stresu nebo se věnují jiné činnosti než řízení motorového vozidla“.

Přibližně ze čtvrtiny se na zavinění dopravních nehod včetně těch se závažnými následky podílela skupina, kterou policie označuje jako mladé řidiče – tedy i ti starší, kteří však teprve začínají jezdit.

Přibylo také obětí nehod mezi seniory. To souvisí se všeobecným demografickým vývojem, kdy seniorů přibývá, ale také rozšířením alternativních dopravních prostředků. „Velmi oblíbená se v poslední době stala elektrokola a různé mopedy, kdy senioři využívají těchto prostředků k dopravě. Bohužel v letních měsících bylo několik závažných dopravních nehod způsobeno tím, že senior nezvládl řízení takového přepravního prostředku,“ upozornil Tomáš Lerch.

Léta zlepšování skončila, mrtvých bylo více podruhé v řadě

Množství mrtvých na silnicích stoupá již druhý rok po sobě. Předtím číslo vytrvale klesalo již od roku 2008. Aby se ze zhoršení v posledních dvou letech nestal trvalý trend, chtějí se policisté podle Martina Vondráška letos více zaměřit na loni obzvlášť ohrožené chodce a cyklisty.

Budou také pokračovat v obvyklých dopravněbezpečnostních akcích – kterých ovšem i loni proběhlo více než 1600. „Chceme zaměřovat dohled do lokalit, kde dochází k opakovanému hrubému porušování pravidel silničního provozu,“ poznamenal náměstek policejního prezidenta.

Policie slibuje i přehlednější silnice

Dopravní policie ale chce napřesrok také přispět ke zlepšení podmínek, které řidičům připravují cesty, po kterých jezdí. Nejde pouze o reflexní prvky, které budou policisté rozdávat neosvětleným chodcům, ale také o snahu o zjednodušení dopravního značení nebo zlepšování poměrů na železničních přejezdech.

Statistiku nehod na přejezdech (přečtěte si o ní více) představila již ve čtvrtek Drážní inspekce. Množství těchto střetů loni kleslo, bylo dokonce nejnižší od vzniku inspekce v roce 2003 a poklesl také počet mrtvých, který byl v historii Drážní inspekce čtvrtý nejnižší.

  • 60. léta:
    nejméně mrtvých v roce 1962 (1000)
    nejvíce mrtvých v roce 1969 (1758 – absolutně nejvyšší číslo)
  • 70. léta:
    nejméně mrtvých v roce 1979 (1059)
    nejvíce mrtvých v roce 1971 (1529)
  • 80. léta:
    nejméně mrtvých v roce 1987 (766)
    nejvíce mrtvých v roce 1980 (1013)
  • 90. léta:
    nejméně mrtvých v roce 1990 (1173)
    nejvíce mrtvých v roce 1994 (1473)
  • „nultá“ léta:
    nejméně mrtvých v roce 2009 (832)
    nejvíce mrtvých v roce 2000 (1336)
  • 10. léta:
    nejméně mrtvých v roce 2013 (583)
    nejvíce mrtvých v roce 2010 (753)

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 17 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 17 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 22 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 22 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
23. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
23. 12. 2025
Načítání...