Kraje dostanou peníze na vlaky. Opět je budou moci dát přímo ČD

Ministerstvo dopravy podporuje ponechání smluv na provoz regionálních vlaků Českým drahám. Po jednání s vládou to řekl předseda Asociace krajů Michal Hašek (ČSSD). Kraje mají jistotu, že jim stát bude přispívat na objednávky osobních a spěšných vlaků až do roku 2035. Konkurenti ČD přitom požadovali, aby byly vládní příspěvky podmíněné vypsáním soutěží.

Vláda již minulý týden schválila prodloužení příspěvků krajům na objednávání regionálních vlaků o patnáct let. Původně stát přispíval na základě memoranda, které ale vyprší v roce 2019. Nyní bude možné prodloužit ho.

„S kraji jsme se dohodli, že na dobrou zkušenost s desetiletým memorandem, které bylo uzavřeno mezi vládou a kraji, navážeme. Budeme chtít, aby bylo uzavřeno nové memorandum na patnáct let, abychom zajistili stabilitu, pokud jde o dopravní obslužnost na regionálních železničních tratích,“ uvedl po jednání s Asociací krajů premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Vláda schválila na svém minulém zasedání základní parametry, které obsahují i tabulku financování pro jednotlivé kraje. (…) Teď bude jednání mezi ministerstvem dopravy a jednotlivými kraji o podrobnostech smlouvy. V okamžiku, kdy budou podrobnosti vydefinovány, bylo by memorandum podepsáno.
Bohuslav Sobotka
český premiér
18 minut
Tisková konference po jednání: Nové memorandum bude patnáctileté
Zdroj: ČT24

Osobní vlaky mohou zůstat ČD, řekl ministr hejtmanům

Ještě než vláda prodloužení státních příspěvků pro kraje projednala, ostře proti pokračování současného systému vystoupili soukromí dopravci, mezi nimi i předseda představenstva Regiojetu Radim Jančura. „Stát jako dobrý hospodář musí určit, jak mají kraje nakládat s prostředky daňových poplatníků při objednávání dotovaných regionálních spojů,“ řekl Jančura serveru iDnes.cz.

Předseda Asociace krajů Michal Hašek však uvedl, že vláda takový požadavek nemá. Odkázal naopak na ministra dopravy Dana Ťoka (ANO), který má opačný  názor. Krajům tak nebude nic bránit po vypršení současných dlouhodobých kontraktů s ČD uzavřít nové smlouvy opět s nimi.

„Dan Ťok podpořil národního dopravce v souvislosti s regionální železniční obslužností a novými smlouvami, které budou kraje uzavírat na období po roce 2019. Je to pro nás od vlády jasný a zřetelný signál. Kraje budou s tímto signálem také pracovat,“ uvedl Michal Hašek.

obrázek
Zdroj: ČT24

Problémy s EIA mohou krajům přihrát desítky miliard

České dráhy – nebo případně další dopravci, které si kraje vyberou – by navíc mohly dostat další peníze na nákup nových vlaků. Michal Hašek naznačil, že by mohly přijít ze staveb, kterým hrozí ztráta dotací, neboť Evropská komise u nich požaduje nové posouzení o vlivu na životní prostředí. „Navrhujeme využít část peněz na pořízení nových kolejových vozidel v rámci železniční dopravy na regionální i na národní úrovni,“ řekl Michal Hašek.

Kvůli problémům s EIA by podle něj mohla EU odmítnout proplatit u šesti desítek dopravních staveb celkem až sto miliard korun. Hejtmani očekávají, že by v takovém případě mohly jít peníze do jiných operačních programů a umožnit kromě podpory nákupů nových vlaků také pokročit v opravách silnic druhé a třetí třídy.

Konec uzavírky
Zdroj: ČT24

Jak ale zdůraznili Michal Hašek i Bohuslav Sobotka, silnice nižších tříd, které jsou právě ve správě krajů, procházejí v posledních dvou letech nebývalou omlazující kúrou. 

„Podařilo se nám v posledních dvou letech najít 7,5 miliardy korun, které šly do dvojek a trojek. Bylo to poprvé v historii,“ poznamenal premiér. Letos by měly kraje dostat na opravy silnic celkem tři miliardy. Předseda Asociace krajů přitom upozornil, že by dokázaly využít až pět miliard.

Příspěvky na železnici posílá stát od dob Fischerovy vlády

Stát pomáhá krajům s objednáváním regionálních vlaků od roku 2009. Tehdy – krátce po vyčlenění nákladní dopravy do dceřiné společnosti ČD Cargo – přišly České dráhy s podstatně vyššími požadavky na kompenzaci ztrát než dříve. Hrozilo proto drastické seškrtání regionální železniční dopravy.

Výsledkem bylo memorandum, které zaručilo krajům celkem 2,6 miliardy korun od státu. Nic na tom nezměnily ani pokusy někdejšího ministra financí Miroslava Kalouska příspěvky snížit nebo zrušit. Po roce 2013 se naoapak začaly zvyšovat o inflaci.

Kraje objednávají u železničních dopravců osobní a spěšné vlaky, za určitých okolností se také podílejí na provozu rychlíku. V současnosti platí v krajích dlouhodobé smlouvy, zakázky vesměs získaly České dráhy. Soutěže na regionální dopravu v minulosti proběhly v Libereckém a Karlovarském kraji, uspěly v nich České dráhy, Vogtlandbahn a Viamont.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 12 mminutami

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 38 mminutami

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
14:53Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
16:49Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 4 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 6 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 6 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 11 hhodinami
Načítání...