Do nového roku vstoupily některé evropské státy s novými dopravními předpisy, upozornil Ústřední automotoklub ČR. Mimo jiné začaly v Rakousku platit nejenom nalepovací, ale i elektronické dálniční známky, zároveň drasticky vzrostla pokuta za telefonování v autě v Německu a především v Itálii. Na Slovensku pak platí přísnější pravidla pro řidiče-diabetiky.
Elektronické známky v Rakousku, tvrdé pokuty za telefonování v Německu. Co čeká řidiče v zahraničí
SLOVENSKO sice diskutuje o výrazném zpřísnění přístupu k řidičům pod vlivem alkoholu, ale v praxi se zatím zpřísňují pravidla pouze pro řidiče-diabetiky. Musí mít v řidičském průkazu uvedenou poznámku 500, která bude pro policistu při kontrole upozorněním, že by se měl dožadovat také zdravotního průkazu. Pokud v něm nebude doklad o návštěvě lékaře, hrozí řidiči, že k němu bude policista přistupovat, jako by neměl platný řidičský průkaz.
Podle mluvčího ÚAMK Igora Siroty souvisí nové pravidlo s hrozbou, kterou představuje hypoglykemický šok, který přepadne řidiče za jízdy. „Mohou zkolabovat za volantem. Znáte i případ z ČR, kde dotyčný porazil dvě děti a odkazoval na to, že dostal záchvat,“ poukázal.
RAKOUSKO letos mírně – zhruba o procento v souvislosti s inflací – zdražuje dálniční známky. Nově však je možné koupit si nejenom nalepovací kupon, ale i elektronickou dálniční známku. „Je ovšem třeba brát v potaz, že platnost elektronické známky nastupuje až 18 dnů poté, co si ji objednáte,“ varoval mluvčí Sirota. Rakousko se tak vyrovnává s pravidlem o možnosti vrátit zboží zakoupené elektronicky do dvou týdnů bez udání důvodu.
Elektronické dálniční známky je možné zakoupit v e-shopu na webu správce dálnic společnosti Asfinag. V nabídce jsou dovolenkářské desetidenní (za 9 eur pro osobní auto a 5,20 pro motocykl), dvouměsíční (za 26,20 eura pro osobní auto a 13,10 pro motocykl) i celoroční známky (za 87,30 eura pro osobní auto a 34,70 pro motocykl). Po registraci a zaplacení je poznávací značka vozidla, pro které byla známka zakoupena, zanesena do zvláštního elektronického systému, není tedy třeba již nic nalepovat na okno.
NĚMECKO naopak má jízdu po dálnicích nadále nezpoplatněnou, dojde k tomu nejdříve od počátku příštího roku. Řidiči přesto musí počítat s tím, že se několik pravidel změnilo. Především hrozí mnohem přísnější postih za telefonování při jízdě. Pokuta vzrostla z 60 na 200 eur. Ještě tvrdší postih pak hrozí těm, kdo v koloně na víceproudé silnici nevytvoří záchrannou uličku (320 eur). „Je tam i měsíční zákaz řízení,“ varoval mluvčí ÚAMK. Připomněl přitom, že v Německu i dalších západoevropských zemích platí při třech a více pruzích v jednom směru opačné pravidlo než v Česku. Ulička se tedy nevytváří mezi pravým a prostředním, nýbrž mezi levým a prostředním pruhem.
V Německu nově platí také zvláštní pravidlo, které se týká zimních pneumatik, zatím však platí pouze pro zcela nové pneumatiky. Aby je policie za podmínek, kdy je povinnost mít zimní pneumatiky, jako takové uznala, nestačí již mít na nich písmena M+S. „Budou platné pouze zimní pneumatiky, které mají symbol trojité hory a sněhové vločky,“ shrnul Igor Sirota.
ITÁLIE jde ještě dále než Německo v pokutách za telefonování bez použití handsfree. Již dříve patřil italský postih k těm nejtvrdším, které řidičům-telefonistům hrozily, ale nově se blíží ceně, kterou může mít celé postarší auto. Ze 161 eur se zvýšila až na 646 eur, tedy asi 16 tisíc korun. ÚAMK přitom upozornil, že sankce hrozí řidiči nejen za telefonování za jízdy, ale i ve stojícím autě.
FRANCIE pak zavede největší novinku v polovině roku. Od počátku července klesne rychlostní limit na běžných silnicích bez směrového dělení mimo obec z 90 na 80 kilometrů za hodinu. Podle Siroty tomu zřejmě již nezabrání ani ostré protesty francouzských řidičů. „Náš partnerský klub ve Francii už posbíral bezmála tři čtvrtě milionu protestních podpisů. Nicméně premiér je neoblomný a trvá na tom, že je to jediná cesta, jak snížit počet mrtvých na silnicích,“ podotkl.
Na francouzských silnicích umírá přes tři tisíce lidí ročně, předloni jich zahynulo 3477. Více než polovina z nich (1911) zemřela právě na běžných silnicích mimo obce. „Má-li záchrana lidských životů vést k poklesu popularity, s klidem to podstoupím,“ řekl francouzský premiér Édouard Philippe agentuře AFP. Vláda očekává, že se počet mrtvých sníží asi o 400.
Ve Francii, ale například také BELGII pak musí dávat řidiči pozor, pokud zamíří do měst, zda do nich opravdu mohou. Přibývá nízkoemisních zón, kde je potřeba mít na autě plaketu a modely se starými motory do centra nemohou vůbec. Nově jsou plakety potřeba mimo jiné i v Bruselu.