Drahám chybí strojvedoucí: Problémem je věk i odchody ke konkureci

3 minuty
Události: Nedostatek strojvedoucích
Zdroj: ČT24

Železničním dopravcům chybějí strojvedoucí. Navzájem si je proto přetahují – nejvíce na to žehrají České dráhy, které investují mnoho peněz do výcviku. Problém je i v tom, že v minulosti kvůli finančním problémům výcvik nových strojvedoucích vázl. Nyní je potřeba přijímat o to více zájemců o náročné povolání, aby nahradili nejen ty, které přetáhnou soukromníci, ale i ty, kteří odcházejí do výslužby.

Jednou nohou ve vězení, druhou v hrobě. Říká se to o několika profesích, o strojvedoucích to však platí obzvlášť. Mají zodpovědnost za stovky tun železa (a jiných materiálů), které se řítí po kolejích, často v nich sedí desítky, neřkuli stovky lidí a to vše řídí komplexní, ale složitý systém pravidel. Strojvedoucích je proto málo a stále jich ubývá.

České dráhy platí svým strojvedoucím zhruba 35 tisíc hrubého měsíčně plus případné příplatky za přesčasy. Práci znepřijemňuje například rozvržení směn. „Člověk nastoupí třeba ve čtyři hodiny ráno, končí za dvanáct hodin, ale skutečný čas, který se mu počítá do výkonu práce, je třeba jenom osm hodin,“ poukázal prezident Federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic.

U konkurence přitom bývají podmínky příznivější. Například mluvčí Regiojetu Aleš Ondrůj v létě uvedl, že strojvedoucí u společnosti vydělávají včetně přesčasů „částku přesahující až 45 tisíc korun čistého měsíčně“. 

Strojvedoucí postupně stárnou a odcházejí do výslužby

Dráhy se přitom potýkají i s následky svého dřívějšího přístupu k výcviku strojvedoucích, kdy kvůli úsporám nové strojvedoucí příliš nepřijímali. Ti, kteří jezdili, mezitím stárli a nyní pozvolna odcházejí do výslužby.

Aby nahradily odcházející lidi – ať už míří k soukromníkům nebo do penze – zahájily České dráhy velký nábor. Každý rok musí vyškolit 220 nových strojvedoucích. Hlásí se mladíci, ale i lidé starší, kteří se rozhodli, že je na čase splnit si dětské sny. „Tuto profesi jsem chtěl dělat od malička. Bohužel, když jsem se rozhodoval, co budu dělat v zaměstnání, nebyla správná doba a dráha nepřijímala lidi,“ shrnul jeden ze zájemců.

Noví strojvedoucí se po výcviku upisují drahám zpravidla na pět let. Pak si již mohou vybírat. Znamená to, že nábor nových strojvedoucích nejspíše jen tak neskončí. Splnit si dětský sen tak budou moci i další.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 1 hhodinou

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 2 hhodinami

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 6 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 6 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 7 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 16 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 18 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 18 hhodinami
Načítání...