Zatímco většinu dopravy utlumila pandemie, ta nákladní silniční naopak roste. Jen loni Ministerstvo dopravy zaznamenalo 45procentní nárůst. A trend pokračuje i letos. Přicházejí ale i problémy, včetně nehod typických pro nákladní auta a dodávky: tedy nárazů do stojících nebo pomalu jedoucích vozidel. U českých silnic také vrcholí sčítání aut.
Dopravu v Česku komplikují kamiony. Nemají kde stát, je jich čím dál víc a způsobují nehody
Minulý týden se na dálnici D2 na hranici se Slovenskem stala vážná nehoda. Řidič kamionu nereagoval na auto silničářů s blikající šipkou a narazil do něj. Stojící vůz naštěstí odklonil kinetickou energii do svodidel – jinak by smetla i osobní auto vepředu. Řidiči kamionu už ale pomoci nedokázal nikdo.
Podobných nehod se stalo za poslední týden hned několik. Řidič na D5 pravděpodobně sledoval při jízdě hokej a havaroval. K další srážce došlo ve středu na D11 u Kolína. Nejde ale jen o nehody. Jak zhoustl provoz a začaly práce na silnicích, na řadě míst se prohloubily chronické potíže hlavně s kamiony: nedostatek parkovacích míst a někde i celkově nízká kapacita dálnic.
Situace je komplikovaná na dálnici D1 v Brně. Pokud tu teď řidiče zastihne čas na povinnou pauzu, je to větší problém než obvykle. Silničáři opravují hned dvě velká parkoviště, výsledkem tohoto omezení by ale mělo být víc parkovacích míst. Třeba na D3 v jižních Čechách mají kamiony k dispozici jediné parkoviště. Ředitelství silnic a dálnic do měsíce rozhodne o tom, kdo vybuduje novou odpočívku v Chotýčanech.
„To je jedno z klíčových míst. Že chybí stání pro kamiony, je jednoznačné. My se proto snažíme vyřešit tu problematiku zejména na dálnici D1, kde je situace nejkritičtější,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Lidé si nechávají zboží posílat domů
Nákladní auta parkují, kde se dá, a často v rozporu s předpisy. Houstnoucí těžká doprava je potom znát i v běžném provozu. Podle Ministerstva dopravy teď vzrostl hlavně počet cest kamionů na kratší vzdálenosti. To souvisí i s koronavirovou pandemií, kdy si lidé mnohem víc nechávají posílat zboží až domů. Roste také mezinárodní přeprava.
„V samotném roce 2020 je tam nárůst asi 45 procent,“ uvádí mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka. Jakákoliv překážka pak může znamenat velké problémy. Před dvěma týdny například způsobily kolaps na dálnici D5 a pražském okruhu ranní nehody a řidiči kamionů, kteří blokovali oba jízdní pruhy. Dopravní tepna vypadala jako parkoviště až do večera.
V Přerově a Frýdku-Místku zase kamiony bloudí kvůli objížďkám – nákladní auta končí mezi domy na úzké silnici. Už tak náročnou práci to komplikuje i samotným řidičům. „Je to obrovský problém, když k tomu dodáte povinné bezpečnostní přestávky. Do toho se nám zamotá zákaz jízd, tak se nestíhají dojezdy a řidiči tráví mnoho hodin mimo domov,“ říká ředitel brněnského pracoviště ČESMAD Bohemia Vojtěch Máša. Vzhledem k rozsahu letošních prací na silnicích i hustotě provozu tak ale všem řidičům zbývá jediné: obrnit se trpělivostí.
Nejvytíženější je podle mýtných bran D1 v Brně
Detailnější pohled na nejvytíženější místa v republice nabízí data z průjezdů mýtnými branami. U dálnic bezkonkurenčně vede D1. Nejvíc platících – a tedy i nákladních – aut projíždí už zmiňovaným úsekem z centra Brna ve směru na jih. Jen letos od ledna do dubna jich bylo přes 960 tisíc. V opačném směru to bylo o zhruba 50 tisíc kamionů méně.
Druhá nejzatíženější část D1 je mezi Modleticemi a Doubravicemi. V obou směrech brány napočítaly víc než 850 tisíc průjezdů. Mezi úseky s nejhustějším provozem nákladních aut se stejná dopravní tepna objevuje ještě šestkrát. Kromě dálnice D1 se sem řadí také dvě části Pražského okruhu, a to u Satalic a Horních Počernic.
Co se týče zpoplatněných silnic 1. třídy z pohledu vytíženosti, opět u nich vévodí okolí Brna, které následuje výpadovka z Olomouce nebo silnice 11 u Bystřice.
Sčítání aut v Česku provází problémy
U českých silnic také vrcholí sčítání aut. Akce za padesát milionů korun je důležitá hlavně pro plánování oprav a stavby nových silnic. Tentokrát je rekordní svojí délkou. Oficiálně začala na jaře 2020 a končí až teď, i kvůli koronaviru. Stát připouští, že to může kvalitu výsledků poznamenat, lepší řešení podle něj ale nebylo.
Sčítači jsou někde sami, jinde jde o celé týmy, to podle očekávaného počtu aut. A podle toho se dělí práce i v mobilní aplikaci. Odměna je 500 korun za čtyři hodiny práce. A to hlavně kolem Prahy motivuje jen málo. Někde má být více sčítačů, štáb ČT ale na jednom z míst nezastihl nikoho, i když se jeden nahlásil.
„Nahrazujeme buď tím, že v dopravně srovnatelné situaci to místo sečteme znovu, že tam dáme náhradní termín, nebo ta data nahradíme srovnatelným úsekem, u kterého víme z minulosti, že se vyvíjí dopravně obdobně,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl s tím, že skutečné sečtení na místě má však přednost.
Problém je ale i s validitou dat. Sčítání má kvůli mezinárodní porovnatelnosti probíhat každý kulatý a půlkulatý rok. Jenže jarní část sčítání v roce 2020 silničáři vzdali, a doplňují jej až teď, o rok později. „Nemělo smysl sčítat dopravu přesně v těch měsících, kdy byl dopad covidových opatření největší,“ vysvětluje Rýdl.
Je to vlastně už druhé sčítání za sebou, které se dokončuje až rok po plánovaném termínu. O tom, že by se periodicita posunula a znovu se sčítalo až za pět let, ale stát neuvažuje. A to by přivítali i brigádníci, kteří pracují jako sčítači. Často si tím přivydělávají celé rodiny.