Do pražských ulic vyrazily nové autobusy

Praha - Do pražských ulic dnes vyrazilo dvacet nových autobusů dopravního podniku (DPP). Premiéru mají nejen cestující, ale i řidiči, kteří s novými autobusy vyjeli. Pražský dopravní podnik už v pondělí představil novinářům prvních dvacet nových autobusů SOR NB12 v Ústředních dílnách DP v Hostivaři. Firma SOR vyhrála výběrové řízení na dodávku 720 autobusů za téměř 4,5 miliardy Kč, které budou dodány během následujících osmi let. Dopravní podnik v zakázce požadoval, aby autobusy splňovaly emisní normu Euro 5 EEV, což je o dva stupně přísnější norma, než vyžadoval zákon. Do konce roku obdrží pražský dopravní podnik dalších 70 autobusů, z toho 30 kloubových. Dosud převažující Karosy/Iveca tak ve vozovém parku Dopravního podniku Praha doplní vozidla SOR NB12.

Naftové motory, které splňují normu Euro 5 EEV, svými parametry odpovídají autobusům na plynový pohon a v některých ukazatelích je i předčí. Podle pražského primátora Pavla Béma tak v hlavním městě dojde k dramatické změně. Místo autobusů, které jsou v průměru staré více než 10 let s emisní normou do Euro 3, bude DPP disponovat supermoderními autobusy, které výrazně přispějí ke zlepšení životního prostředí.

„Pro urychlení nástupu a výstupu jsou autobusy opatřeny větším počtem dveří, interiér je řešen tak, aby zajistil pohodlný nástup cestujících s kočárkem, méně pohyblivých cestujících i imobilních cestujících na invalidním vozíku,“ uvedl ředitel DPP Martin Dvořák.

Autobusy jsou navíc vybaveny speciální technikou kneeling, která zajistí, že se autobus v zastávce při nástupu cestujících nakloní, a tím se ještě více sníží nástupní hrana a tedy i schod, který cestující musí překonat, aby nastoupil do autobusu.

Pro řidiče přinese autobus také zvýšený komfort. Zejména dobře vybavenou klimatizovanou kabinou s vyhřívaným sedadlem a kamerovým systémem, který řidiči umožní lépe sledovat situaci v prostoru dveří při jejich zavírání a zvýší tak bezpečnost jak cestujících, tak i řidičů.

Součástí celé dodávky je 465 autobusů standardní velikosti, 235 kloubových a také se předpokládá dodávka 20 autobusů s hybridním pohonem. Ty by měly přinést snížení spotřeby paliva o 20 až 30 procent proti klasickým autobusům. Cestující se s autobusy setkají především na linkách na pravém břehu Vltavy.