Detroit – Motoristický rok 2011 začíná tradičně v Detroitu. Po několikaletém útlumu je Auto Show v „kolébce automobilismu“ opět v plném lesku. Své novinky představí General Motors, Ford i dalších firmy. Autosalon dnes začal, zatím je přístupný pouze odborné veřejnosti a novinářům. Široká veřejnost ho bude moci navštívit od soboty 15. do neděle 23. ledna. Výrobci mají představit desítky novinek a nebudou to jenom úsporné vozy. Se svým superautem je tu například značka Porsche.
Detroitský autosalon chce být po letech opět velkolepý
Před krizí si detroitský autosalon liboval v okázalých modelech. Podobně ohromující novinky jako kdysi by se měly objevit znovu. „Myslím si, že Detroit stále bude tím hlavním autosalonem,“ uvedl Michal Štengl, redaktor časopisu Auto motor a sport. Američané si stále držejí své velké vozy, doplnil Štengl. Ve větší míře se uplatňuje i přímé vstřikování paliva.
Automobilky investují do své prezentace podstatně více než loni. Už minulý rok se jim totiž prodeje za oceánem zvedly o desetinu. A podobné to má být i letos. „Je to znát na počtu vystavovatelů - hlavně z Evropy, kteří vlastně jsou ochotní utratit peníze za přepravu a dotáhnout tam své automobily,“ doplnil Štengl.
„Cosi velkolepého“ slíbila třeba automobilka Porsche. Mělo by se jednat o debut americké verze Porsche 918 Spyder. Superauto s maximální rychlostí 320 km/h zrychlí z 0 na 100 za 3,2 sekundy. Loni v červenci Porsche schválilo jeho výrobu. Cena se pohybuje kolem 650 tisíc amerických dolarů.
Jinak jsou ale v kurzu spíš malá, úsporná auta, nejlépe s alternativním pohonem. Praktičtějšími novinkami mají být malý minivan od Fordu, sedan od Volkswagenu nebo hybridní dodávka od Toyoty vycházející z oblíbeného modelu Prius. Právě hybridy mají šanci oslovit i americké publikum. Nový elektromobil chce představit i Mercedes.
Ačkoli tyto vozy budou vedle nového Porsche šedými myškami, automobilky se nebojí nezájmu o ně. Automobilové odvětví během krize vystřízlivělo a kupující budou auta posuzovat podle spotřeby. Není ovšem jisté, jestli se Američané uskromní v případě velikosti vozů. V minulém roce se totiž ve Spojených státech prodalo víc užitkových a nákladních aut než osobních.