Blíží se nová mapa pro létání s drony. Co musí piloti dodržovat?

2 minuty
Události: Nová pravidla pro létání s drony
Zdroj: ČT24

Úřad pro civilní letectví spolu s Řízením letového provozu připravuje nový systém pro létání s drony. Digitální mapa nahradí dosavadní aplikaci a uživatelům usnadní dodržování pravidel. Za jejich porušení hrozí pokuty v řádu desítek tisíc korun. Pilotů bezpilotních strojů je v Česku registrovaných přes osmdesát tisíc. Web ČT24 přináší odpovědi na základní otázky spojené s létáním s drony.

Jaká jsou základní pravidla, která musí dronař dodržovat?

Pro malé drony, kterých je nejvíc, například platí, že smí létat do výšky maximálně 120 metrů a dronař musí na stroj vždy vidět. Dron musí být také označený registračním číslem a konkrétní let nahlášený v aplikaci DronView.

Základním pravidlem by mělo být přistupovat k použití dronů zodpovědně a vždy si ještě před vzletem ověřit, s jakým typem, kde a za jakých podmínek mohu začít létat. Pro tento účel lze doporučit stránky letejtezodpovedne.cz a dron.caa.cz, kde jsou pravidla přehledně shrnuta včetně potřebných odkazů a dalších užitečných podkladů.

Musí být registrované všechny typy dronů?

Většina provozovatelů být registrována musí, výjimkou jsou pouze malé drony naplňující definici hračky, které současně nejsou vybaveny kamerou. Registraci je možné provést na stránkách dron.caa.cz, kde je možné též on-line získat i pilotní oprávnění na pro amatéry nejběžnější kategorie provozu.

Zda poté mohu samotný let provést bez dalších kroků nebo potřebuji specifické povolení, závisí na konkrétní lokalitě a parametrech použitého bezpilotního prostředku a zamýšleného letu.

V čem současný stav změní nová digitální mapa jak pro uživatele dronů, tak pro úřady? 

Připravovaná digitální mapa navazuje na dosavadní mapový podklad DronView, přitom rozšiřuje jeho funkcionality, například přehledněji identifikuje zeměpisné zóny, kdy zájemce dostane veškeré informace, jak v dané zóně létat. Častým cílem dronařů jsou například Kutná hora, Ještěd, Litomyšl nebo Vyšehrad.

Nově také budou k dispozici pravidla ke konkrétním strojům, která si piloti budou moct dopředu stáhnout. Změny by měly snížit riziko nebezpečného létání a pilotům práci s drony zjednodušit. Aplikace se bude v testovacím režimu spouštět od září.

Hranice zakázaného území má být určena souřadnicemi v datovém souboru, který se nahraje přímo do dronu. Znamená to, že uživatel pak dostane automaticky varování?

Datové soubory jsou kromě jejich zobrazení v digitální mapě k dispozici v standardizovaném formátu pro výrobce, tvůrce komerčních aplikací a další partnery, kteří je mohou pro tuto funkcionalitu využít.

Nezastupitelná je každopádně i nadále role pilota, který musí vždy v rámci předletové přípravy vyhodnotit nejen základní mapu prostorů, ale i případné aktuální navigační výstrahy, podmínky na zemi v prostoru letu a samozřejmě i meteorologické podmínky.

Jak časté jsou incidenty s drony?

Vzhledem k vyšším desítkám tisíc provozovatelů jsou incidenty vážící se k bezpilotním prostředkům prakticky na denní bázi, v naprosté většině naštěstí bez významného vlivu na bezpečnost. Nejběžnější je přitom nevědomé narušení některého z omezených prostorů a létání bez patřičného oprávnění.

Na dodržování pravidel dohlíží Úřad pro civilní letectví, nicméně část přestupků vážících se k amatérskému provozu řeší přímo na místě policie. Významnost postihu za porušení provozu přitom vždy závisí na míře ohrožení bezpečnosti a intenzitě porušení pravidel – u běžných případů, kde nestačí napomenutí, se jedná o jednotky tisíc korun, ale v případě škody na majetku, významného ohrožení bezpečnosti leteckého provozu nebo opakování je pak postih významně vyšší.

K čemu lidé drony nejčastěji používají?

Bezpilotní prostředky jsou používány pro širokou škálu využití, od amatérského létání pro radost a letecké modelářství přes běžné využití operátory k snímkování a monitoringu infrastruktury přes zemědělství a ochranu přírody až po lety mimo dohled pilota na vzdálenost desítek a stovek kilometrů. Zásadním trendem do budoucna bude zejména vývoj těchto vyšších kategorií umožňujících jejich průmyslové využití a stále více automatizovaný provoz.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 1 hhodinou

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 2 hhodinami

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 6 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 6 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 7 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 16 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 18 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 18 hhodinami
Načítání...