Úřad pro civilní letectví spolu s Řízením letového provozu připravuje nový systém pro létání s drony. Digitální mapa nahradí dosavadní aplikaci a uživatelům usnadní dodržování pravidel. Za jejich porušení hrozí pokuty v řádu desítek tisíc korun. Pilotů bezpilotních strojů je v Česku registrovaných přes osmdesát tisíc. Web ČT24 přináší odpovědi na základní otázky spojené s létáním s drony.
Jaká jsou základní pravidla, která musí dronař dodržovat?
Pro malé drony, kterých je nejvíc, například platí, že smí létat do výšky maximálně 120 metrů a dronař musí na stroj vždy vidět. Dron musí být také označený registračním číslem a konkrétní let nahlášený v aplikaci DronView.
Základním pravidlem by mělo být přistupovat k použití dronů zodpovědně a vždy si ještě před vzletem ověřit, s jakým typem, kde a za jakých podmínek mohu začít létat. Pro tento účel lze doporučit stránky letejtezodpovedne.cz a dron.caa.cz, kde jsou pravidla přehledně shrnuta včetně potřebných odkazů a dalších užitečných podkladů.
Musí být registrované všechny typy dronů?
Většina provozovatelů být registrována musí, výjimkou jsou pouze malé drony naplňující definici hračky, které současně nejsou vybaveny kamerou. Registraci je možné provést na stránkách dron.caa.cz, kde je možné též on-line získat i pilotní oprávnění na pro amatéry nejběžnější kategorie provozu.
Zda poté mohu samotný let provést bez dalších kroků nebo potřebuji specifické povolení, závisí na konkrétní lokalitě a parametrech použitého bezpilotního prostředku a zamýšleného letu.
V čem současný stav změní nová digitální mapa jak pro uživatele dronů, tak pro úřady?
Připravovaná digitální mapa navazuje na dosavadní mapový podklad DronView, přitom rozšiřuje jeho funkcionality, například přehledněji identifikuje zeměpisné zóny, kdy zájemce dostane veškeré informace, jak v dané zóně létat. Častým cílem dronařů jsou například Kutná hora, Ještěd, Litomyšl nebo Vyšehrad.
Nově také budou k dispozici pravidla ke konkrétním strojům, která si piloti budou moct dopředu stáhnout. Změny by měly snížit riziko nebezpečného létání a pilotům práci s drony zjednodušit. Aplikace se bude v testovacím režimu spouštět od září.
Hranice zakázaného území má být určena souřadnicemi v datovém souboru, který se nahraje přímo do dronu. Znamená to, že uživatel pak dostane automaticky varování?
Datové soubory jsou kromě jejich zobrazení v digitální mapě k dispozici v standardizovaném formátu pro výrobce, tvůrce komerčních aplikací a další partnery, kteří je mohou pro tuto funkcionalitu využít.
Nezastupitelná je každopádně i nadále role pilota, který musí vždy v rámci předletové přípravy vyhodnotit nejen základní mapu prostorů, ale i případné aktuální navigační výstrahy, podmínky na zemi v prostoru letu a samozřejmě i meteorologické podmínky.
Jak časté jsou incidenty s drony?
Vzhledem k vyšším desítkám tisíc provozovatelů jsou incidenty vážící se k bezpilotním prostředkům prakticky na denní bázi, v naprosté většině naštěstí bez významného vlivu na bezpečnost. Nejběžnější je přitom nevědomé narušení některého z omezených prostorů a létání bez patřičného oprávnění.
Na dodržování pravidel dohlíží Úřad pro civilní letectví, nicméně část přestupků vážících se k amatérskému provozu řeší přímo na místě policie. Významnost postihu za porušení provozu přitom vždy závisí na míře ohrožení bezpečnosti a intenzitě porušení pravidel – u běžných případů, kde nestačí napomenutí, se jedná o jednotky tisíc korun, ale v případě škody na majetku, významného ohrožení bezpečnosti leteckého provozu nebo opakování je pak postih významně vyšší.
K čemu lidé drony nejčastěji používají?
Bezpilotní prostředky jsou používány pro širokou škálu využití, od amatérského létání pro radost a letecké modelářství přes běžné využití operátory k snímkování a monitoringu infrastruktury přes zemědělství a ochranu přírody až po lety mimo dohled pilota na vzdálenost desítek a stovek kilometrů. Zásadním trendem do budoucna bude zejména vývoj těchto vyšších kategorií umožňujících jejich průmyslové využití a stále více automatizovaný provoz.





