Během rekonstrukce D1 kamiony na koleje

Praha - Nový pokus přesunout část kamionů na železnici. Ministerstvo dopravy připravuje pobídky, které by měly dopravce motivovat, aby během chystané rekonstrukce dálnice D1 využili možnost převozu nákladu po kolejích. Kritici nápadu však namítají, že kvůli nízké kapacitě vlaků zůstane drtivá většina nákladních aut na silnici.

Ulevit přetížené dálnici a zároveň nastartovat projekt, který je v zahraničí běžný, chce ministerstvo dopravy tím, že přesune kamiony na koleje. „Vnímáme modernizaci D1 jako startovní okamžik pro rozvoj celého systému převozu kamionů na území České republiky. Zároveň tím hledáme řešení, které umožní co nejmenší dopady modernizace dálnice na běžné řidiče,“ popisuje ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna. 

„Máme velký zájem o využití této šance, proto s ministerstvem vedeme velmi čilé rozhovory,“ potvrzuje reálné šance projektu předseda představenstva ČD Cargo Gustav Slamečka. A podobně se vyjadřují i další klíčoví partneři projektu – Správa železniční dopravní cesty i Sdružení automobilových dopravců. Mluvčí dopravců z Česmad Bohemia Martin Felix říká: „Situace s rekonstrukcí D1 bude velice dramatická. Platí, že spolupráci kamionové dopravy se železnicí podporujeme.“ 

Přestože však desetiletá rekonstrukce nejstarší tuzemské dálniční tepny začne možná už v létě, myšlenka týkající se vlaků s kamiony je teprve na začátku. „Musí dojít k investicím do terminálů, musíme nakoupit nebo pronajmout vozy pro převoz kamionů a musí být taky na infrastruktuře zajištěna dostatečná kapacita,“ shrnuje vstupní komplikace Gustav Slamečka. 

Ministerstvo se toho ale neobává. Spolu se železničním dopravcem vytipovalo hned čtyři možná nástupní a výstupní místa: „Jde o lokality, kde je dálniční síť blízko železnici, kde je možnost poměrně jednoduché překládky a kde jsou pozemky v majetku Českých drah. Jedná se o Lovosice nebo Ústí nad Labem, a dále o Zdice, Brno a Ostravu,“ konkretizuje Luděk Sosna z ministerstva dopravy. Jediným místem, které však je už teď na překládku kamionů zařízeno, je nádraží v Brně-Heršpicích. ČD Cargo tam totiž dováží dvěma pravidelnými spoji denně kamiony z německého Rostocku. 

Kamiony
Zdroj: ČT24

„Pokud by ČD Cargo bylo schopno zaplatit výstavbu dalších terminálů, byli bychom připraveni debatovat o případné dotaci na přepravu, tedy o rozdílu ceny, kterou by oni nabízeli dopravcům oproti té skutečné, kterou za provozování dopravní cesty bude nutné zaplatit,“ dodává ředitel Sosna. „Pokud bychom si my jako nákladní dopravce měli účtovat ekonomickou cenu, tak ta by byla asi příliš vysoká a přepravcům by se nevyplatilo službu využívat. Proto čekáme, že ty pobídky by v této oblasti mohly pomoci,“ odpovídá za ČD Cargo Gustav Slamečka. 

Zástupce přepravců k tomu navíc dodává, že spolu s vykládkou a nakládkou kamionů obecně delší doba jízdy po železnici nemusí být neřešitelným problémem: „Počítám, že by to bylo o něco delší, na druhou stranu dopravní situace bude při rekonstrukci D1 asi tak špatná, že i doprava po silnici bude řádově horší, takže v tomto by si ty dopravy mohly konkurovat,“ říká Martin Felix. „Mnohé přepravy jsou pod sankcemi za zpoždění, a když budou na dálnici kolony, tak samozřejmě kamionovým přepravcům budou tyto velké sankce hrozit, proto my naopak jistotu dopravy po železnici vidíme jako velkou devízu,“ dodává předseda představenstva ČD Cargo. 

3 minuty
Reportáž Luboše Rosího
Zdroj: ČT24

Tím však výčet výhod zvažovaného projektu končí. Kamionoví přepravci hlavně poukazují na to, že železnice nikdy nemůže stávající množství nákladních aut převézt. „I kdyby vyřešili problém s terminály a chybějícími vlakovými soupravami, tak to kapacitně naprosto nepokryje katastrofy, které se budou na dálnici dít. Podle našich odhadů by vlaky převezly možná sto padesát kamionů za den, jenomže třeba na Vysočině těžkých nákladních vozidel denně projede deset tisíc a na Spořilově je to téměř dvakrát tolik. Převoz by proto byl jen taková kapka v moři, jakou by běžný motorista ani nepoznal,“ je přesvědčený Martin Felix za Česmad Bohemia. 

To železniční dopravce nepopírá, podle jeho propočtů by přesto přeprava nákladních vozů pomoci mohla. „Nikdo nemůže čekat, že všechny kamiony půjdou na vlaky. Našim cílem je ale pomoci v těch nejhorších časech,“ tvrdí Gustav Slamečka a dodává: „Zatím uvažujeme o sedmi párech vlaků. Procentuálně si myslíme, že bychom byli ve špičkách schopni odchytit mezi pěti až deseti procenty kamionů.“ Verdikt, kdy, jak a co s kamiony bude, chce ministerstvo oznámit během jara. To už mají mít všechny strany jasno, na kolik by je projekt přišel.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 23 mminutami

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 1 hhodinou

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka někdejšímu šéfovi investičního odboru Brna-střed Petru Liškutinovi (dříve ANO) podmíněný trest dva roky a deset měsíců. Zároveň má zaplatit 1,7 milionu korun. Soud ve stejné kauze rovněž schválil dohodu o vině a trestu u podnikatele Michala Unzeitiga. Ten dostal roční podmíněný trest a má zaplatit 250 tisíc korun.
před 1 hhodinou

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 2 hhodinami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 12 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...