Bártův plán: Dálnice bez debat a s vyvlastněním

Praha - Ministerstvo dopravy připravuje dvojici zákonů, které výrazně omezí účast veřejnosti při stavebních řízeních a umožní stavět dálnice už v době, kdy bude teprve probíhat soud s majitelem o ceně jeho pozemku. Prosazení zákona o vyvlastnění požaduje šéf resortu Vít Bárta (VV) ve své „dopravní superkoncepci“, která určuje rozvoj silniční a železniční sítě na příštích 15 let. Oběma normami chce ministerstvo zrychlit projektování dálnic. Do poloviny roku by se měly dostat k poslancům do sněmovny, platit by mohly od příštího roku.

Superkoncepce ministerstva dopravy do budoucna počítá s tím, že účast veřejnosti na povolovacích řízeních bude omezena na nezbytně nutnou míru. Úřad se tím chce vyvarovat nekončících sporů, které výstavbu komunikací blokují. „V žádném případě to neznamená, že by se omezovala pravomoc ekologických organizací k tomu vyjadřovat se k těmto projektům. Jde spíše o to zamezit neustálému odvolávání a zneužívání tohoto institutu z řad občanů, kteří s daným projektem nemají nic společného,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Arnika nápad kritizuje

Ekonomika ČT24 o vyhlídkách českých dálnic (zdroj: ČT24)

Podle ekologického hnutí Arnika je takový přístup špatný. „Kvůli prosazení dopravních staveb není možné omezovat účast veřejnosti. Lidé se smějí vyjadřovat a měli by se vyjadřovat k tomu, co se jich týká,“ podotkla mluvčí Arniky Zora Kasiková. „To, že se dopravní stavby zdržují, není otázkou toho, že se jich účastní občanská sdružení, ale toho, že úřady dělají prokazatelné chyby a že se dlouhou dobu táhnou soudy.“

Zřejmě nejznámější příklad stavby, kterou zablokovaly stížnosti ekologů a občanských sdružení, je dálnice D8 mezi Prahou a Ústím nad Labem. Ředitelství silnic a dálnic podcenilo přípravu stavby a v původním plánu nepočítalo s variantou dlouhého tunelu napříč CHKO České středohoří. Výsledkem byla dvacítka žalob ekologických sdružení a zablokování dostavby posledního šestnáctikilometrového úseku. Propojení podkrušnohorské aglomerace a severního Německa s Prahou tak nadále vede po starých silnicích přes města a vesnice.

Osud D8:

Bárta nabízí i plán pro dostavbu dálnice D8. Podle informací Mladé fronty Dnes ministerstvo uvažuje o tom, že chybějící úsek dálnice vystaví jako rychlostní komunikaci. „Uživatelsky je rozdíl mezi dálnicí a rychlostní silnicí nepozorovatelný, nicméně pro nás je to úspora v řádech desítek miliard korun ročně,“ citoval deník mluvčího ministerstva Jakuba Ptačínského.

Bagry na pozemku - až pak soudní verdikt

Druhý přelomový zákon se týká vyvlastňování a měl by oddělit proces vyvlastňování od jednání o náhradě za pozemek. V praxi by to znamenalo, že pokud majitel půdy odmítne výkupní cenu nabízenou státem, spory o náhradě bude řešit soud. Mezitím by však už na pozemek mohly vjet stavební stroje a budovat dálnici, pokud by její stavba byla ve veřejném zájmu. Majitelé pozemků by spolu s půdou ztratili hlavní argument pro boj se státem a nemohli by stavbu blokovat.

Zákon už sepisuje speciální komise, ve které jsou zástupci resortu dopravy a ministerstva pro místní rozvoj. „Drtivá většina sporů se vede o cenu, nikoliv o to, zda se může, nebo nemůže stavět. Z toho bude zákon vycházet. Umožní stavařům stavět i za probíhajícího jednání,“ řekl mluvčí Ptačinský.

Svaz vlastníků půdy: Co na to Ústavní soud?

„Pokud by měl člověk přijít o majetek, dostane i nadále náhradu. Neshody ale nemohou brzdit stavbu,“ dodala mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Jana Jabůrková. Spor se statkářkou Ludmilou Havránkovou, která přes 10 let brání dokončení dálnice D11 do Hradce králové, by se tak již neměl opakovat. Bárta také argumentuje tím, že pokud návrh neprojde, Česko se v nejbližších letech nedočká 346 kilometrů nejdůležitějších dálnic, které chce ministerstvo stavět spolu se soukromníky.

Ne každého ovšem plány ministerstva dopravy těší. „Je to strašná představa. O vyvlastnění by de facto rozhodoval státní úředník. Už několikrát jsme proti těmto změnám protestovali, a pokud projdou, může to celé skončit u Ústavního soudu,“ uvedl předseda Svazu vlastníků půdy František Janda.

  • Stavba dálnice D8 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/749/74891.jpg
  • Stavba dálnice D8 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2267/226685.jpg
  • Dálnice D11 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2167/216637.jpg
  • Nová silnice autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2255/225489.jpg