Premiér Andrej Babiš chce zrušit nařízení, které k začátku loňského roku zvedlo minimální mzdy řidičů linkových autobusů. Řekl to po jednání s hejtmany. Šlo podle něj o předvolební akci minulého předsedy vlády Bohuslava Sobotky a opatření považuje za nesmysl. Podle šéfky Asociace krajů Jany Vildumetzové bylo navýšení mezd řidičů nesystémové a nešťastné.
Babiš chce zrušit nařízení o růstu platů řidičů autobusů. Lidé nám odejdou, děsí se dopravci i odbory
Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestovali od října 2015. Šoféři si stěžovali, že kraje objednávají dopravu jen na základě ceny, a autobusové firmy pak šetří zejména na mzdách. V červnu 2016 odbory kvůli nízkým platům řidičů odsouhlasily přípravu stávky.
V říjnu téhož roku Sobotkova trojkoaliční vláda rozhodla, že od následujícího ledna stoupnou minimální mzdy řidičů autobusů zhruba o třetinu ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Zvýšily se i další příplatky. Kraje objednávají veřejnou dopravu a potřebné linky dotují. V červenci vláda schválila příspěvek zhruba 394 milionů prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Proti opatření ale nyní vystoupil nový premiér Andrej Babiš.
Babiš: Vláda nemá určovat mzdy soukromým přepravcům
„Považuji za nesmyslné, aby vláda určovala mzdy řidičů soukromých přepravců, kteří mají smlouvy s krajem,“ prohlásil po jednání s hejtmany. „Chci to zrušit, protože je to nesmysl. Byla to jen akce pana premiéra (Sobotky) před krajskými volbami, kdy se chtěl zalíbit a myslel si, že získá hlasy v krajských volbách.“
Šéfka Asociace krajů uvedla, že navýšení mezd řidičů bylo nesystémové a nešťastné. „Krajům to způsobilo nejen problémy finanční, ale i legislativní. Zásah do rozpočtu v roce 2017 byl 840 milionů korun, které jsme museli dát dopravcům, a 420 milionů korun to bude v letošním roce.“
Podporu našla i u libereckého hejtmana Martina Půty „Krok minulé vlády byl nestandardní. Zreguloval mzdy v sektoru, kde většina zaměstnavatelů jsou soukromé firmy. Souhlasím s tím, že řidiče autobusů je potřeba dobře zaplatit, ale je nesmysl udělat to přes nařízení vlády. Pro kraje bylo nařízené zvýšení mezd velkou komplikací,“ řekl.
Odmítavý postoj naopak zaujal královéhradecký hejtman Jiří Štěpán (ČSSD). Odmítl, že by zvyšování mezd byl předvolební populismus, a prohlásil, že „nový premiér velmi rychle zapomněl na své voliče z řad řidičů autobusů a z řad cestujících autobusovou přepravou, kteří budou případným zrušením minimální mzdy řidičů postiženi.“
Obdobně negativně se k Babišovu kroku postavil i někdejší premiér a Štěpánův stranický kolega Bohuslav Sobotka. „Jde proti řidičům autobusů. Kdybych jako premiér neprosadil změnu nařízení vlády, bídné platy řidičů by se nezvýšily. Kraje soutěží dopravu na nejnižší cenu, motivace dopravců i krajů zvyšovat řidičům mzdy je proto nízká,“ napsal na Twitteru.
Šéf odborů: Nedorozumění, Babiš neměl všechny informace
Babišův záměr ale vyděsil provozovatele i odboráře. „Chápu to jako nedorozumění. Je pro nás naprosto nepřijatelné, aby bylo zasahováno do mezd řidičům směrem dolů. Uvítali bychom, aby se navyšovaly,“ prohlásil předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík, který si na pátek smluvil s premiérem kvůli celé záležitosti schůzku.
„Pan premiér připustil, že jeho prohlášení vznikalo na základě neúplných informací. Jsem připraven poskytnout mu veškeré informace. Nemůžeme souhlasit s tím, že by to byl rychlý, jednorázový proces,“ dodal na adresu navýšení platů. „Vyjednávání o vládním nařízení trvala od září 2015 a byla do toho zapojena celá politická reprezentace.“
Možné zrušení mzdového nárůstu kritizoval jablonecký odborář Jiří Kuchynka, který stál před několika lety na začátku protestů, jež ke změně řidičských platů vedly. „Znamenalo by to absolutní konec veřejné dopravy v této republice. Pan Babiš si neuvědomuje jednu zásadní věc. Na Jablonecku, Liberecku je spousta fabrik, které pracují pro automobilový průmysl, a nedostává se jim zaměstnanců. Nabízejí přes 110 korun hodinovou mzdu,“ upozornil s tím, že vedle odchodů řidičů do jiných oborů hrozí i stávka a sociální nepokoje.
Zároveň však připustil, že dopravci jen těžko budou moci přikročit ke snižování mezd řidičů, i když vládní nařízení bude zrušeno. Firmám by hrozil nejen odchod řidičů, ale zároveň by nemohly naplnit závazky dané krajům.
Dopravci: Peněz bude méně
Právě kvůli tušenému finančnímu zatížení samotných dopravců kritizuje záměr vlády také vedení dopravní společnosti GW Jihotrans, která zajišťuje většinu linkových autobusů na jihu Čech. Podle ředitele Roberta Krigara firma řidičům chybějící peníze nahradit nemůže. „Nemáme na to řidičům mzdy v této výši udržet, kdyby to nařízení padlo. Nechápu, že to přichází v dnešní době, když v Praze nemá kdo jezdit, na Liberecku nemá kdo jezdit, nechápu, kde chtějí ty lidi sehnat,“ řekl Krigar.
Podle ředitele dopravce BusLine Radka Chobota zrušení nařízení sníží objem peněz ve veřejné dopravě, a tím pádem i řidičské mzdy, což prohloubí nedostatek řidičů ve veřejné dopravě. „Holt se budou muset omezovat spoje a nebude mít, kdo autobusy řídit,“ dodal. „Nařízení mělo druhotný efekt, že se podařilo do dopravy dostat více peněz od objednavatelů, což jsou kraje a města. Jsem přesvědčen, že pokud se nařízení zruší, budeme dostávat opět méně peněz.“
Před vlnou odchodů varuje i Václav Plecitý, šéf odborů ČSAD autobusy Plzeň, největšího západočeského autobusového dopravce. „Pokud by u nás nebyli řidiči v důchodovém věku, tak dnes ten podnik neexistuje, protože linky neobsadí,“ řekl. „Pokud by k tomu (premiér) přistoupil, tak vyvolá u řidičů další nepokoje, protože oni už s těmi penězi počítají,“ uvedl ředitel ČSAD autobusy Jaroslava Vejprava. „Pokud by se to zrušilo, tak po nás budou samozřejmě chtít, abychom jim to nějak sanovali.“
Vildumetzová: Na peníze řidičů nikdo sahat nebude
Vildumetzová trvá na tom, že nařízení Sobotkovy vlády bylo nesystémové a způsobilo krajům finanční i legislativní problémy. „Bohužel se často stávalo a stává, že navýšené prostředky, které kraje dají dopravcům, se k samotným řidičům nedostanou, popřípadě je jim odebrána nenároková složka,“ uvedla. Nařízení nefungovalo a nepřineslo slibovanou stabilizaci, když stále chybí zhruba 6000 řidičů, uvedla vpodvečer.
„Proto chceme v co nejbližší době přijít s náhradním systémovým řešením tak, aby se navýšení platů dostalo spravedlivě ke každému řidiči,“ podotkla. Kraje růst mezd řidičů autobusů plně podporují, na peníze jim nikdo sahat nebude, doplnila Vildumetzová.