Babiš chce zrušit nařízení o růstu platů řidičů autobusů. Lidé nám odejdou, děsí se dopravci i odbory

Premiér Andrej Babiš chce zrušit nařízení, které k začátku loňského roku zvedlo minimální mzdy řidičů linkových autobusů. Řekl to po jednání s hejtmany. Šlo podle něj o předvolební akci minulého předsedy vlády Bohuslava Sobotky a opatření považuje za nesmysl. Podle šéfky Asociace krajů Jany Vildumetzové bylo navýšení mezd řidičů nesystémové a nešťastné.

Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestovali od října 2015. Šoféři si stěžovali, že kraje objednávají dopravu jen na základě ceny, a autobusové firmy pak šetří zejména na mzdách. V červnu 2016 odbory kvůli nízkým platům řidičů odsouhlasily přípravu stávky.

V říjnu téhož roku Sobotkova trojkoaliční vláda rozhodla, že od následujícího ledna stoupnou minimální mzdy řidičů autobusů zhruba o třetinu ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Zvýšily se i další příplatky. Kraje objednávají veřejnou dopravu a potřebné linky dotují. V červenci vláda schválila příspěvek zhruba 394 milionů prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Proti opatření ale nyní vystoupil nový premiér Andrej Babiš.

Babiš: Vláda nemá určovat mzdy soukromým přepravcům

„Považuji za nesmyslné, aby vláda určovala mzdy řidičů soukromých přepravců, kteří mají smlouvy s krajem,“ prohlásil po jednání s hejtmany. „Chci to zrušit, protože je to nesmysl. Byla to jen akce pana premiéra (Sobotky) před krajskými volbami, kdy se chtěl zalíbit a myslel si, že získá hlasy v krajských volbách.“

Šéfka Asociace krajů uvedla, že navýšení mezd řidičů bylo nesystémové a nešťastné. „Krajům to způsobilo nejen problémy finanční, ale i legislativní. Zásah do rozpočtu v roce 2017 byl 840 milionů korun, které jsme museli dát dopravcům, a 420 milionů korun to bude v letošním roce.“

Podporu našla i u libereckého hejtmana Martina Půty „Krok minulé vlády byl nestandardní. Zreguloval mzdy v sektoru, kde většina zaměstnavatelů jsou soukromé firmy. Souhlasím s tím, že řidiče autobusů je potřeba dobře zaplatit, ale je nesmysl udělat to přes nařízení vlády. Pro kraje bylo nařízené zvýšení mezd velkou komplikací,“ řekl.

Odmítavý postoj naopak zaujal královéhradecký hejtman Jiří Štěpán (ČSSD). Odmítl, že by zvyšování mezd byl předvolební populismus, a prohlásil, že „nový premiér velmi rychle zapomněl na své voliče z řad řidičů autobusů a z řad cestujících autobusovou přepravou, kteří budou případným zrušením minimální mzdy řidičů postiženi.“

Obdobně negativně se k Babišovu kroku postavil i někdejší premiér a Štěpánův stranický kolega Bohuslav Sobotka. „Jde proti řidičům autobusů. Kdybych jako premiér neprosadil změnu nařízení vlády, bídné platy řidičů by se nezvýšily. Kraje soutěží dopravu na nejnižší cenu, motivace dopravců i krajů zvyšovat řidičům mzdy je proto nízká,“ napsal na Twitteru.

Šéf odborů: Nedorozumění, Babiš neměl všechny informace

Babišův záměr ale vyděsil provozovatele i odboráře. „Chápu to jako nedorozumění. Je pro nás naprosto nepřijatelné, aby bylo zasahováno do mezd řidičům směrem dolů. Uvítali bychom, aby se navyšovaly,“ prohlásil předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík, který si na pátek smluvil s premiérem kvůli celé záležitosti schůzku.

„Pan premiér připustil, že jeho prohlášení vznikalo na základě neúplných informací. Jsem připraven poskytnout mu veškeré informace. Nemůžeme souhlasit s tím, že by to byl rychlý, jednorázový proces,“ dodal na adresu navýšení platů. „Vyjednávání o vládním nařízení trvala od září 2015 a byla do toho zapojena celá politická reprezentace.“

8 minut
Pomajbík: Pan premiér neměl všechny informace
Zdroj: ČT24

Možné zrušení mzdového nárůstu kritizoval jablonecký odborář Jiří Kuchynka, který stál před několika lety na začátku protestů, jež ke změně řidičských platů vedly. „Znamenalo by to absolutní konec veřejné dopravy v této republice. Pan Babiš si neuvědomuje jednu zásadní věc. Na Jablonecku, Liberecku je spousta fabrik, které pracují pro automobilový průmysl, a nedostává se jim zaměstnanců. Nabízejí přes 110 korun hodinovou mzdu,“ upozornil s tím, že vedle odchodů řidičů do jiných oborů hrozí i stávka a sociální nepokoje.

Zároveň však připustil, že dopravci jen těžko budou moci přikročit ke snižování mezd řidičů, i když vládní nařízení bude zrušeno. Firmám by hrozil nejen odchod řidičů, ale zároveň by nemohly naplnit závazky dané krajům.

Dopravci: Peněz bude méně

Právě kvůli tušenému finančnímu zatížení samotných dopravců kritizuje záměr vlády také vedení dopravní společnosti GW Jihotrans, která zajišťuje většinu linkových autobusů na jihu Čech. Podle ředitele Roberta Krigara firma řidičům chybějící peníze nahradit nemůže. „Nemáme na to řidičům mzdy v této výši udržet, kdyby to nařízení padlo. Nechápu, že to přichází v dnešní době, když v Praze nemá kdo jezdit, na Liberecku nemá kdo jezdit, nechápu, kde chtějí ty lidi sehnat,“ řekl Krigar.

Podle ředitele dopravce BusLine Radka Chobota zrušení nařízení sníží objem peněz ve veřejné dopravě, a tím pádem i řidičské mzdy, což prohloubí nedostatek řidičů ve veřejné dopravě. „Holt se budou muset omezovat spoje a nebude mít, kdo autobusy řídit,“ dodal. „Nařízení mělo druhotný efekt, že se podařilo do dopravy dostat více peněz od objednavatelů, což jsou kraje a města. Jsem přesvědčen, že pokud se nařízení zruší, budeme dostávat opět méně peněz.“

Před vlnou odchodů varuje i Václav Plecitý, šéf odborů ČSAD autobusy Plzeň, největšího západočeského autobusového dopravce. „Pokud by u nás nebyli řidiči v důchodovém věku, tak dnes ten podnik neexistuje, protože linky neobsadí,“ řekl. „Pokud by k tomu (premiér) přistoupil, tak vyvolá u řidičů další nepokoje, protože oni už s těmi penězi počítají,“ uvedl ředitel ČSAD autobusy Jaroslava Vejprava. „Pokud by se to zrušilo, tak po nás budou samozřejmě chtít, abychom jim to nějak sanovali.“

Vildumetzová: Na peníze řidičů nikdo sahat nebude

Vildumetzová trvá na tom, že nařízení Sobotkovy vlády bylo nesystémové a způsobilo krajům finanční i legislativní problémy. „Bohužel se často stávalo a stává, že navýšené prostředky, které kraje dají dopravcům, se k samotným řidičům nedostanou, popřípadě je jim odebrána nenároková složka,“ uvedla. Nařízení nefungovalo a nepřineslo slibovanou stabilizaci, když stále chybí zhruba 6000 řidičů, uvedla vpodvečer.

„Proto chceme v co nejbližší době přijít s náhradním systémovým řešením tak, aby se navýšení platů dostalo spravedlivě ke každému řidiči,“ podotkla. Kraje růst mezd řidičů autobusů plně podporují, na peníze jim nikdo sahat nebude, doplnila Vildumetzová.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vojtěch chystá přesun miliard z VZP. Má to zajistit stabilitu menších pojišťoven

Jako první svůj krok po nástupu do funkce hodlá pravděpodobný budoucí ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) předložit návrh zákona, podle něhož se přesune osm miliard korun od Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) do menších pojišťoven. Dalším opatřením má být i takzvaná předsunutá platba. Tato přechodná pomoc má dle Vojtěcha odvrátit hrozící platební neschopnost některých menších zaměstnaneckých pojišťoven. Dosluhující šéf resortu se nechal slyšet, že pojišťovny rozhodně nebankrotují a zmínil „malování čertů na zeď“.
před 12 hhodinami

Babišovo oznámení o Agrofertu Bendu uklidnilo. Muselo to být těžké, míní Malá

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš ve čtvrtek večer oznámil, jak hodlá vyřešit střet zájmů – chce se doživotně vzdát holdingu Agrofert. Předsedu poslaneckého klubu ODS Marka Bendu prý oznámení uklidnilo. V Událostech, komentářích sdělil, že je rád, že se věci posouvají dopředu. Bude ale dle něj záležet také na samotné realizaci plánu. Podle předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO zvolil Babiš „nadstandardní řešení“, které pro něj „muselo být velmi těžké“. „Splnil to, co voliči očekávali po volbách – že udělá všechno pro to, aby mohl být premiérem. A stálo mu zato i vzdát se firmy, kterou tak dlouho budoval,“ uvedla Malá. Debatou provázela Tereza Řezníčková.
před 19 hhodinami

Jak si našetřit na auto. Hra ze Zlína pomůže dětem na školách

Interaktivní hru Finanční pevnost, která učí děti zacházet s penězi, si nově vyzkouší i žáci druhého stupně základních škol a nižší ročníky víceletých gymnázií. Do škol s ní příští rok vyrazí výzkumný tým z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, potvrdila České televizi Bohumila Svitáková, pedagožka a odborná asistentka z Fakulty managementu a ekonomiky. Finanční pevnost původně vznikla pro děti z dětských domovů ve Zlínském kraji, které mají přístup k finančnímu vzdělání omezený. Ty si ji vyzkoušely v univerzitním areálu během února, března a května tohoto roku.
včera v 07:00

Poptávka po spolupráci s Evropou ve světě roste, míní Síkela

„Evropa je znovu vnímaná jako geopolitický hráč. Poptávka po ní roste,“ prohlásil v Událostech, komentářích eurokomisař Jozef Síkela (STAN), který má v Bruselu na starost agendu mezinárodního partnerství. Komise pod vedením Ursuly von der Leyenové je ve funkci už rok, při té příležitosti Síkela v rozhovoru se zpravodajem Petrem Obrovským své dosavadní působení zhodnotil. Do budoucna, i s ohledem na nástup nové vlády, význam své role vidí ve větší propagaci evropských myšlenek, sdělil.
5. 12. 2025

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
5. 12. 2025

Ukrajinský velvyslanec ocenil ukrajinské děti úspěšné v českých školách

Ukrajinský velvyslanec v Česku Vasyl Zvaryč ocenil pamětní plaketou 24 ukrajinských dětí, které uspěly ve vědomostních, sportovních nebo uměleckých kláních. V tuzemsku jich žijí desítky tisíc, uprchly s rodiči z domova kvůli ruské invazi. Velvyslanec vyzdvihl, že si uchovávají ukrajinskou identitu a svými úspěchy přispívají k pozitivnímu obrazu českých škol, kroužků a sportovních týmů. Poděkování úspěšným dětem pořádalo velvyslanectví podruhé. V Česku je nyní asi 400 tisíc Ukrajinců, kteří jsou držiteli dočasné ochrany. Podle průzkumu Člověka v tísni se jich chce po válce vrátit na Ukrajinu zhruba pětina.
5. 12. 2025

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
5. 12. 2025
Načítání...