Ostrava – Tři skladatelé, tři skladby, tři choreografové. Takové je motto tanečního představení Návraty domů, které při své premiéře zaplnilo hlediště Ostravského Divadla Jiřího Myrona. Baletní inscenace předznamenává chystané události Roku české hudby.
Premiéra taneční inscenace Návraty domů
Po smrti své dcery napsal Bedřich Smetana Trio G moll, na kterou vytvořil uznávaný choreograf Pavel Šmok choreografii. Právě jeho tanec celý večer zahájil. Sám Šmok se do Ostravy vrátil po padesáti letech. „To jsou jenom takové dojmy, když mu zemřela Bedřiška, jeho dcera. On to strašně těžko snášel, tak napsal tohle Trio g moll. Jsou to spíš nálady těch smutků a dětských her a toho všeho dohromady,“ uvádí Pavel Šmok.
Moderní pojetí baletu Škrtič od Bohuslava Martinů ztvárnila Nataša Novotná, absolventka Janáčkovy konzervatoře v Ostravě. Jako tanečnice ale vždy odmítala stát se choreografkou. „Tím, že jsem se do té choreografie pustila sama i přesto, že jsem nechtěla, je to asi takové nějaké vnitřní puzení, když má člověk přece jenom něco za sebou a potom cítí, že musí dál,“ míní Nataša Novotná.
Název představení Návraty domů je symbolický. Každý z choreografů je totiž s Ostravou více či méně spjatý. Jiří Kylián se premiéry neúčastnil. Přijela ale jeho asistentka Jeane Solanová, která v Ostravě taky nebyla poprvé. „Ostrava je taková tvrdá. Je taky krásná, myslím tím ten krásný kontrast mezi syrovostí a průmyslem, některá architektura v kontrastu s temnotou dolů, ale potom vidíte elegantní budovy. Jsem šťastná, že tady můžu být,“ říká Jeane Holanová.
Hlavní inscenační projekt Národního divadla moravskoslezského pro letošní sezonu uvidí diváci ještě v druhé premiéře v sobotu 23. listopadu.