Nejtěžší bylo přesvědčit oběti, aby mluvily, říká Martin Pekárek

Ostrava - V tvůrčí producentské skupině Lenky Polákové vzniká hodinový dokument Válka očima dětí, který vypráví příběhy dětí, které války připravily o rodiče, kamarády, dětství i vlast. I Česká republika, která zažila naposledy 2. světovou válku, se stala novým domovem dětských obětí válečných konfliktů z různých částí světa. Režisérovi Aleši Koudelovi a scénáristovi Martinu Pekárkovi se podařilo natočit cenná svědectví.

Kdo přišel s takovým námětem?

Nevím už přesně, jak to bylo, ale vymyslel jsem to ve dvojici s režisérem Alešem Koudelou. Dělali jsme spolu více filmů o válkách v různých historických dobách, přitom jsme se začali zajímat o osudy dětí. Války mají mnoho obětí, dospělí to ještě dokážou nějak pochopit, ale děti, ty stojí zcela mimo. Jsou vrženy do abnormální situace, za kterou absolutně nemohou. A vypořádávají se s ní svébytným způsobem. Na jednu stranu působí jakoby lehkovážně - během bombardování třeba lezou z krytu, neuvědomují si nebezpečí. Vyprávěli nám to pamětníci, kteří zároveň potvrdili, že ten lehkomyslný přístup zmizel ve chvíli, kdy ztratili někoho ze svých blízkých - rodiče, kamarády. Je jasné, že dítě zasáhne smrt rodičů, ale jednoduché není ani to, když jsou zabiti všichni jeho vrstevníci, všichni kamarádi, se kterými vyrůstalo. Je nepředstavitelné, když člověk nemá ani s kým sdílet vzpomínky, je úplně sám. Všichni hrdinové našeho filmu také říkají, že kvůli válce neuvěřitelně rychle dospěli. Otec odešel bojovat, jeho desetiletý kluk se měl postarat o matku a sestry. Měl být chlap a ochránce, najednou mu bylo o dvacet let více. Přišel o mnohé blízké, ale i o dětství.

Jak a kde jste hledali respondenty?

Bylo to dost komplikované. Vzhledem k omezenému rozpočtu jsme nemohli vyjet, kam bychom potřebovali, ale museli jsme hledat v Česku, mezi lidmi, kteří k nám utekli před válkou. Utečenci tady jsou, není tak těžké je najít. Problém je, že většina z nich odmítá mluvit, někteří i ze strachu o svou širší rodinu, která zůstala v nesvobodné zemi. Rozumím jim velmi dobře, nicméně do našeho filmu jsme potřebovali lidi, takže jsme se s nimi pomalu sbližovali, snažili jsme se získat jejich důvěru, přesvědčit je, že jejich příběh nezkreslíme ani nějak nezneužijeme. Hodně nám pomohlo, že ve filmu neřešíme politiku, neřešíme, kdo kterou válku způsobil. Zaměřili jsme se na osobní příběhy lidí, kteří to zažili jako děti. Politický a historický kontext jsme upozadili. Přesto jsme měli chvíle, kdy jsme ztráceli naději, že někoho přesvědčíme. Nakonec všechno dobře dopadlo.

  • Na natáčení … autor: Martin Pekárek, zdroj: vlastní archiv http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4941/494069.jpg
  • Na natáčení … autor: Martin Pekárek, zdroj: vlastní archiv http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4941/494068.jpg
  • Na natáčení … autor: Martin Pekárek, zdroj: vlastní archiv http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4941/494066.jpg
  • Na natáčení … autor: Martin Pekárek, zdroj: vlastní archiv http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/50/4941/494067.jpg

Kdo tedy nakonec ve filmu vystupuje?

Vybrali jsme šest příběhů. Dva se týkají 2. světové války, a to bombardování Drážďan a bitvy v Dukelském průsmyku. Pak ve filmu vystupují oběti války ve Vietnamu, bojů v africkém Kongu, konfliktu v bývalé Jugoslávii a války v Čečensku.

Vietnamci, kteří u nás žijí, jsou většinou uzavření a nesdílní. Jak se vám podařilo dostat je před kameru?

Nebylo to snadné, ale přesvědčili jsme nakonec dokonce čtyři Vietnamce, kteří žijí v Praze a okolí. Ceníme si toho velice. Jsme asi první, komu se podařilo přesvědčit je, aby se svěřili se svými vzpomínkami na válku ve vlasti, jak ji zažili jako malé děti.

Hovořil jste o osamělosti dítěte, kterému zabijí všechny vrstevníky. Kterého z respondentů se to týká?

Jde o mladého černošského tanečníka Maurice z Konga. Poté, co přišel o velkou část rodiny, zvažoval, že vstoupí do armády nebo do některé bojůvky, tak jako skoro všichni kluci kolem něho. V Africe je to docela běžné. A je známo, že dětští vojáci jsou daleko krutější než dospělí, nedělá jim problém usekávat lidem ruce a jiné části těla. Je to pro ně často jediný záchytný bod, protože jejich dosavadní život ztratil smysl, nemají nikoho, jsou úplně sami. Armáda jim nahrazuje rodinu, mají pocit, že aspoň někam patří. Všichni Mauricovi vrstevníci odešli válčit, on jediný dva týdny váhal, přemýšlel, jestli se chce opravdu mstít a zabíjet, jestli to má smysl. A během těch čtrnácti dnů zjistil, že všichni kamarádi, kteří se nechali najmout jako dětští vojáci, padli. A tak přišel na to, že to není cesta. A našel i způsob, jak dát najevo odpor k válce. Jezdí po celém světě jako tanečník. Svůj příběh vypráví tancem, který doprovází velmi působivá projekce. Natočili jsme ho, když právě pobýval v Praze.

V jaké fázi je teď film?

Máme natočeno, dostříháno. Teď se dělají obrazové korekce, pak film půjde do zvukárny. Předpremiéra by měla být v ostravském Minikině na festivalu při Dnech NATO. A v televizi pak v roce 2014.

Martin Pekárek

Rodák z Brna Martin Pekárek začal pracovat pro Českou televizi po studiu literární vědy, které absolvoval na Ostravské univerzitě. Během šestiletého působení v ostravském studiu, kdy pracoval jako redaktor, dramaturg a scénárista, spolupracoval na pořadech Kultura.cz, Ta naše povaha česká, Reportéři ČT, Sabotáž a dalších. Napsal scénáře k dokumentárním filmům Banderovci, Tenkrát na Balkáně, Sloužil jsem ve wehrmachtu, Dvacáté století Oty Filipa. Aktuálně dramaturguje pro dětský kanál ČT: D nový pořad pro děti Čítanka.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...