Vedení Středočeského kraje převzala po volbách v roce 2016 koalice ANO, STAN, ODS a Nezávislých Středočechů. Ta se ale rozpadla zhruba po roce fungování. Hnutí ANO se za zády předchozích partnerů nakonec domluvilo s ČSSD a KSČM a společně vedou kraj až do současnosti. Za poslední čtyři roky se třeba podařilo rozšířit pásma integrované dopravy a do systému se zapojily nové středočeské obce. Opozice současnému vedení kraje hlavně vytýká špatný stav silnic a infrastruktury v regionu, který je v Česku dopravně nejvytíženějším.
Středočeský kraj trápí největší dopravní nápor v Česku a špatná infrastruktura
Nejlidnatější český region doplácí nejvíc na to, že obklopuje Prahu. V posledních letech je hlavním problémem kraje nárůst satelitních měst, a s tím i přibývá počet obyvatel v prstenci okolo metropole. Zvyšuje se také počet lidí dojíždějících za prací a škol do hlavního města.
Dopravní zátěž je velká, regionem projede okolo osmi milionů aut i kamionů. To se podepisuje na stavu silnic druhé a třetí třídy, které právě kraj udržuje. Spravuje je Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje (KSÚS). Příspěvková organizace kraje s miliardových rozpočtem byla často kritizována opozicí za netransparentní zakázky.
V zimě letošního roku se dokonce v sídle KSÚS objevili detektivové Národní centrály proti organizovanému zločinu. Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) k tomu řekla, že je v pořádku, když policie vše prošetří a dá jasné závěry, které ukončí nekonečné debaty kolem hospodaření KSÚS.
Obcím by pomohla dostavba pražského okruhu
Roky už jsou nedostavěné klíčové tepny, které zasahují do středních Čech – Pražský okruh a dálnice D3. Do stavby vnějšího okruhu metropole sice nejvíce zasahuje stát a hlavní město, i kraj by však měl tlačit na to, aby se dostavěly zbylé úseky.
Pražský okruh by odlehčil obcím, které jsou přetížené dopravou. Má zejména odvést tranzit z okolí Říčanska, o čemž mluvila středočeská hejtmanka vloni v létě. S premiérem Andrejem Babišem (ANO) a tehdejším ministrem dopravy Vladimír Kremlíkem (za ANO) se shodla na tom, že se musí plánované části co nejdříve dokončit.
Hejtmanka s premiérem i tehdejším ministrem dopravy mluvila i o urychlení dostavby středočeské části dálnice D3. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) počítá s takzvanou západní variantou, která by navazovala na už dokončenou jihočeskou část.
D3 by měla ulevit vytížené silnici I/3, kde se pod náporem velkého množství aut tvoří kolony. Auta a kamiony zatěžují hlavně Miličín a Olbramovice, kde roky volají po obchvatu. Už před čtyřmi lety hejtmanka řekla, že stavba je naprojektovaná a brzy bude. Reálně se však stavět ještě nezačalo.
Zatím se nezačala stavět ani avizovaná záchytná parkoviště
Hejtmanka Pokorná Jermanová se také v roce 2017 domluvila s tehdejší pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) na tom, že by ve Středočeském kraji mělo vzniknout více záchytných parkovišť příměstské dopravy u železničních stanic.
Hejtmanka o tom mluvila i o dva roky později na setkání se současným primátorem Prahy Zdeňkem Hřibem (Piráti). Středočeský kraj vytipoval zhruba deset míst v regionu, kde by záchytná parkoviště mohla být. Zatím se ale žádné z nich stavět nezačalo.