Šumava proti elektrokolům. Do rezervace výkonnější stroje nepatří, varuje vedení parku

Vedení Národního parku Šumava začne postihovat turisty, kteří na nevyhovujících elektrokoloběžkách a elektrokolech vjedou do vybraných šumavských lokalit. Stále populárnější bicykly s bateriovým pohonem v některých případech překračují povolený výkon a konstrukcí už se neřadí mezi jízdní kola.

Správcům parku vadí elektrokola a elektrokoloběžky, které mají výkon větší než stanovuje zákon, tedy 250 W. Na takových strojích se totiž lidé nemusí sami odrážet nebo šlapat a podle správců národního parku patří stroje s těmito parametry pouze na silnici.

„Tyto typy elektrokol a elektrokoloběžek chce vedení parku postihovat za vjezd do některých lokalit, kam je jinak povolené vstoupit pouze pěšky nebo na klasickém kole či elektrokole, které ale splňuje požadavky a pohon lidem pouze pomáhá,“ shrnul redaktor ČT Zdeněk Mlnařík.

O tom, že na některá místa se na příliš silných strojích jet nesmí, podle Mlnaříka turisté často neví, přestože si je půjčují od místních podnikatelů. „Jedná se především o nejfrekventovanější trasy, jako jsou Modrava–Březník, Modrava – Javoří Pila, Kvilda–Bučina a Kvilda – Prameny Vltavy. Pohyb turistů je tam skutečně vysoký a bohužel řada elektrokoloběžek tudy projíždí dost bezohledně,“ uvedl mluvčí parku Jan Dvořák.

Dodal, že park kvůli tomu požádal o větší pomoc ze strany policie a informoval o problému i zástupce obcí. Podle Dvořáka navíc může strážce Národního parku Šumava uložit na místě turistovi na nevyhovující koloběžece pokutu až 10 tisíc korun. „Lidé většinou na elektrokoloběžkách jezdí bez přilby a neuvědomují si, že i tímto porušují předpisy. Jedná se o malý motocykl, a proto by k tomu uživatelé měli tak přistupovat,“ řekl mluvčí.

Někteří řidiči elektrokol najížděli na strážce parku

Podle šumavského národního parku počet turistů na elektrokoloběžkách na stezkách roste a hrozí střety s pěšími nebo cyklisty. „Už se objevily i případy, kdy cyklisté na elektrokole strážcům parku ujížděli nebo do nich dokonce najížděli,“ dodal redaktor s tím, že správa parku nechce vyvolávat v národním parku honičky, které by mohly ohrozit další turisty.

Podle zástupců parku jezdci porušují pravidla i v jiných ohledech. Vedoucí Informační a strážní služby Adam Diviš přiblížil, že se často na elektrokoloběžkách objevují děti, přičemž není neobvyklé, že na takovém vozidle jedou i tři osoby najednou.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Proběhne také tichá vzpomínka před sídlem fakulty, benefiční koncert i mše za oběti tragédie a pozůstalé. Akce pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 7 mminutami

Vlaky v Praze nabírají kvůli krádeži kabelů zpoždění i přes sto minut

Zpoždění více než sto minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 16 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 3 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 4 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 5 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 19 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 20 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...