Deset rohlíků a dopis doporučeně. Pošt v obchodech navzdory kritice přibývá

Poštovních partnerů je už přes 300 (zdroj: ČT24)

Česká pošta už na víc než třech stovkách míst uzavřela smlouvy, že tam za ni poštovní služby provozují samy obce, soukromníci nebo třeba obchody. Hned několik poštovních poboček v jižních Čechách zavedla milevská Jednota. Někteří zákazníci si ale u tzv. Pošta Partnerů stěžují na pomalejší vyřízení a o roli pošťáků nestojí ani mnozí prodavači.

Pošta v Orlíku nad Vltavou se ze svého tradičního místa přesunula jen o dům dál – do Jednoty. Ta nedávno převzala služby od České pošty, která je už nechtěla provozovat.

Jednota si chce polepšit ekonomicky a přidat zaměstnancům. „Druhý důvod je taky významný – že chceme uspokojit zákazníky,“ říká předseda spotřebního družstva Jednota Stanislav Drdel.

Proto pošta zařizuje průpravu personálu v každé partnerské provozovně. „A samozřejmě má k dispozici takzvanou řídicí poštu. To znamená, kdyby potřeboval cokoliv vysvětlit, tak se může obrátit na pracovníky České pošty, kteří mu pomůžou,“ vysvětluje mluvčí pošty Matyáš Vitík.

Pomohl až příchod zkušené pošťačky

Podle zákazníků ale služba nefunguje zrovna ideálně. „Přišel jsem, tady zase fronta, lidi čtvrt hodiny čekali na důchod,“ popisuje svou zkušenost obyvatel Orlíku Vladimír Lívanec.

Jedna zaměstnankyně mimo kameru přiznala, že radši dala výpověď. „Tady není práce, takže vám to nikdo neřekne, ale ty ženský nechtějí dělat žádná tu poštu,“ tvrdí zastupitel Orlíku Petr Kožíšek (nestr.).

Pošta Partner v Orlíku nad Vltavou
Zdroj: ČT24

Počáteční problémy se zavedením pošty v Jednotě už odpadly díky nové posile – bývalé pošťačce. Ta bude pomáhat i v dalších obchodech, třeba ve Hrejkovicích. „Když je tady hodně lidí, tak je to nápor. Když míň, tak se to zvládá,“ říká prodavačka Lenka Jedličková.

„Teď to tady funguje, protože je tady paní, která to dělala celý život. Ale na začátku to byla katastrofa. Přál bych vám, abyste si šel něco poslat,“ podotkl Kožíšek k zástupcům Jednoty.

Obavy ale v lidech zůstávají. „Na Orlík se lidi sjedou hlavně na sezonu. A neumím si představit při tom množství lidí, kteří tady projdou, jak bude fungovat pošta a současně obchod,“ poznamenala obyvatelka Orlíku Marika Hanzlová.

  • Poštovní služby poskytuje mimo pobočky České pošty přes 300 smluvní míst, například obchody nebo obecní úřady. Celkem je v Česku 3200 pošt, partneři tak mají podíl zhruba deset procent. Pošta jim za provoz platí.
  • Partneři poskytují všechny základní služby, tedy příjem a výdej listovních a balíkových zásilek, příjem a výplatu poštovních poukázek, vybrané bankovní služby, výplatu důchodů a SIPO. Prodávají také poštovní ceniny a zboží, kolky, předplacené SIM karty, losy, dálniční kupony nebo noviny a časopisy.
  • Pošta si od projektu slibuje finanční úspory v řádu stovek milionů korun i možnost, jak zachovat nynější rozsah poštovní sítě. Pošta má mít v budoucnu zhruba 700 vlastních provozoven a 2500 Pošt Partner. Loni převedla na partnery 149 poboček.

Uložit