Obyvatelé Jeseníku jsou proti stavbě nového mostu

Jeseník - Rejvízský most v Jeseníku nahradí nový. Město tak vyřeší jednu z největších dopravních komplikací. Skoro 110 let starý most je totiž v havarijním stavu a má omezenou nosnost. Nový se má posunout asi o sto metrů dál. Místní obyvatelé však proti stavbě protestují.

Špatné výhledy, úzký profil a časté kolony - Rejvízský most kritizují motoristé už řadu let. Most je ve správě Olomouckého kraje. Z pěti navrhovaných variant zvítězila ta nejvýhodnější, tedy ta s nejnižšími náklady a s minimálními zásahy do okolí. Musí mu ustoupit jeden dům. Stavba mostu a křižovatky zasáhne ale i ostatní obyvatele. Nejvíce se obávají hluku a navýšení dopravy. Jejich domy prý ztratí na hodnotě. 

Obyvatelé proto se záměrem nesouhlasí a chtějí se bránit třeba i k soudu. Podle nich by se měl nový most postavit na místě původního. Odborníci ale oponují, že to není technicky možné. 

Nový most pokryje gumoasfalt

Hluk chtějí projektanti co nejvíce omezit. Navrhli proto povrch vozovky z gumoasfaltu. Vyvinuli ho vědci z brněnského Vysokého učení technického a tvrdí, že auta jsou na novém povrchu výrazně tišší. Obsahuje totiž drť ze starých pneumatik. Oproti běžným směsím má čtyřnásobek vzduchových bublin, díky kterým hluk pohlcuje. „Je to nová metoda. Oproti klasickým vozovkám by měla tlumit hluk o 1,5 až 2 decibely,“ řekl Vladimír Navrátil, ředitel projektového ateliéru. 

Reportáž Andrey Švubové (zdroj: ČT24)

Ředitel Správy silnic Olomouckého kraje Drahomír Babnič tvrdí, že navrhovaný most je situován dle územního plánu. „V případě, že s občany nedojde k dohodě, může dojít i k vyvlastnění pozemků,“ dodal Ladislav Cabadaj, vedoucí odboru stavebního úřadu, majetku a investic MěÚ Jeseník. 

Kromě nového Rejvízského mostu se má stavět ještě jeden, přes Vrchovištní potok. Město by tak mohlo vrátit konstrukci, kterou má od povodní před 15ti lety půjčenou od státu. Celkové náklady se odhadují na maximálně 40 milionů korun.