Soud pozastavil přípravu zdvoukolejnění trati Brno–Zastávka

Brno – Rekonstrukce železniční trati z Brna do Zastávky se o několik měsíců zdrží. Správa železniční dopravní cesty chce dráhu zdvoukolejnit a elektrizovat. Nemůže však získat územní rozhodnutí, soud zrušil výjimku ministerstva životního prostředí, která měla umožnit rozšířit trať v místech, kde žijí vzácní živočichové a rostliny.

U Krajského soudu v Brně si na výjimku umožňující rekonstrukci železniční trati stěžovalo sdružení Voda z Tetčic. Ačkoli soud neuznal jeho argumenty, že trať není třeba rozšířovat, přiznal, že bylo sdružení zkráceno na procesních právech, když nedostalo možnost vyjádřit se k doplnění žádosti o povolení výjimky, kterou vydalo ministerstvo životního prostředí. Ministerstvo tak podle soudu porušilo nejen procesní předpisy, ale i Listinu základních práv a svobod.

Voda z Tetčic tvrdí, že stavba naruší biotopy některých chráněných živočichů a rostlin. Mluvčí sdružení Josef Dvořák také není přesvědčen o přínosu dopravní stavby.

Správa železniční dopravní cesty se teď obává o peníze na stavbu. Měla by je získat z Operačního fondu Doprava I, k tomu je ale třeba začít stavět nejpozději v průběhu příštího roku. Přitom teprve po vydání právě zrušené výjimky bude možné vydat územní rozhodnutí a teprve po půl roce stavební povolení. Správa však doufá, že to ještě stihne, uvedl její mluvčí Marek Illiaš.

Železničáři chtějí rekonstruovat 23kilometrový úsek trati, postaví na něm také nové zastávky v Ostopovicích a Starém Lískovci. „Díky dvěma kolejím a elektrifikaci zmizí četná zpoždění, zlepší se pravidelnost a přesnost spojů, bude se moci zkrátit interval osobních vlaků až na 15 minut,“ popsal mluvčí organizátora krajské dopravy společnosti Kordis Květoslav Havlík. Rekonstrukce trati, která je součástí tahu Brno–Jihlava, bude stát čtyři miliardy korun, z toho Evropská unie proplatí až 85 procent – ovšem pouze, pokud se začne stavět včas.