Provokatéři české fotografie nejsou jen rebelové

Ženská krása odpradávna inspirovala muzikanty, básníky i výtvarníky. Výjimkou nejsou ani fotografové. Nová výstava v Czech Photo Centre přináší díla tří „Provokatérů české fotografie“ a ukazuje, jak se v průběhu doby měnil pohled na ženský akt.

V 60. a 70. letech byl enfant terrible české fotografie Taras Kuščynskyj, později se jím stal Jan Saudek, současné „buřiče“ zastupuje Antonín Tesař. Všichni tři jsou významnými osobnostmi fotografie aktu, přesto v jejich dílech není ženská nahota cílem, ale spíše prostředkem k zaznamenávání určitých emocí. 

„Každý z nich vycházel z vlastních životních zkušeností,“ podotýká kurátorka Daniela Mrázková. „Taras vycházel ze svého neuvěřitelného obdivu a úcty ke své matce, takže v jeho fotografiích se objevuje cit k ženě-matce, k ženě-milence, k ženě jako intelektuálnímu partnerovi,“ představila prvního z vystavujících fotografů.

Taras Kuščynskyj / Venuše
Zdroj: Taras Kuščynskyj/Czech Photo Centre

Zatímco Kuščynskyj, který zemřel v roce 1983, fotil své modelky především ve volné přírodě, jeho vrstevník Jan Saudek se věnuje zejména ateliérové fotografii. „Začínal okouzlením světovou výstavou Lidská rodina. Právě proto, že jemu se touha po obyčejné, krásné lidské rodině nikdy nenaplnila, tak si své sny a představy inscenoval,“ říká kurátorka o Saudkově tvorbě s motivy vztahu mezi mužem a ženou.

Antonín Tesař, nejmladší z trojice (ročník 1963), ve svých snímcích koketuje s dekadentními představami o lásce a smrti. Prostřednictvím fotografování se vyrovnává se svou minulostí, v níž bojoval s těžkou nemocí. Jeden z vystavených snímků je proto poctou jeho spolupacientovi z onkologie, který onemocnění podlehl. 

Provokatéři české fotografie, ukazuje výstava, nejsou pouze rebelové, buřiči a pokušitelé, ale také umělci, kteří přes hledáček fotoaparátu vidí i svoje strachy, sny i naděje. Návštěvníci pražského Czech Photo Centra se o tom mohou přesvědčit do 8. srpna.

Provokatéři české fotografie na výstavě (zdroj: ČT24)