Cesta k Amorfě prezentuje Kupku jako otce abstrakce

Uplynulo mnoho času, než dílo Františka Kupky našlo takové místo v dějinách umění, které mu skutečně patří, a tím je jeho postavení rovnocenné nejvýznamnějším umělcům novodobé historie; místo jednoho z největších geometrů a výtvarných myslitelů, který nově definoval podobu hmotného světa a také všech tvarů světa vnitřního ryze malířskými prostředky. Podle Kupky jsou jimi linie, plocha, barva a světelná analýza prostoru.

Zrodila se abstrakce. Jejím duchovním otcem je právě František Kupka, a proto především jemu vzdává hold výstava dnes zahájená v Salmovském paláci na Hradčanském náměstí v areálu Pražského hradu. Cesta k Amorfě, průkopnickému Kupkovu dílu a počátku ryze abstraktního umění, je názvem tohoto výjimečného projektu a zároveň průsečíkem spletitých cest, které vedly k jeho vzniku, a které tato výstava mapuje.

Zřejmě by se nenašlo vhodnější místo pro prezentaci tak unikátního výstavního projektu; malé uzavřené prostory salmovských průchozích „pokojů“ se na čas staly slavnými pařížskými Salony, které měly pro Kupku samotného i pro zrod abstraktního umění zásadní význam. Právě pařížské Salony (Podzimní salon, Salon nezávislých, Salon Zlatý řez), jak se postupně proměňovaly a stávaly se ohnisky, ve kterých doutnalo novátorské, mladé umění, toho pro Kupkovu slávu a uznání mnoho neudělaly.

Pozornost tehdejší umělecké kritiky se upínala k jiným autorům a výtvarným tendencím, především ke kubismu. Počátky abstrakce, kterou pro sebe formuloval František Kupka, a která se stala o mnoho desítek let později nosným směrem výtvarného umění celého 20. století, zůstaly až na naprosté výjimky kritikou nepovšimnuty. Pro Kupku jsou ale pařížské salony důležité v tom smyslu, že pro dnešní znalce jsou jeho díla jedněmi z mála veřejných dialogů, které tento uzavřený umělec, solitér a tak trochu podivín zcela se vyhýbající pragmatické komunikaci s kritiky i galeristy, vedl formou prezentace svých nových prací. Byla to ta tvář, kterou Kupka chtěl, aby veřejnost viděla. Jeho díla, která v kontextu své tvorby považoval za definitivní a programová. Veřejnost ale ve skutečnosti zřejmě viděla málo nebo neviděla nic. I na tuto skutečnost upozorňuje výstava Cesta k Amorfě

Kupka svými díly obeslal celkem 10 pařížských Salonů. Autoři výstavu koncipovali tak, že do každého z nich shromáždili díla, která v tom kterém salonu Kupka vystavoval. Díla Amorfa. Dvoubarevná fuga a Amorfa. Teplá chromatika, v nichž se zrodila čistá abstrakce, prezentovaná na Salon d´Automne v roce 1912, jsou vyvrcholením výstavy a kompozičně i jejím centrem. Zde se propojují všechny chodby předchozích i následujících pařížských Salonů, z nichž poslední dva byly v roce 1913, o rok později se svět změnil.

Autoři zdokumentovali zrod tohoto výjimečného „dvoudílného“ výtvarného počinu tak, že sledovali v Kupkových pracích rozvoj jeho velmi komplikovaného myšlení a hledání nového a výsostně pravdivého zobrazení světa, viditelného, i toho, který nejsme schopni smysly poznat, a jemu odpovídající metody výtvarného vyjádření. 

Prostoru dominují skvostné Kupkovy obrazy, ale v tomto případě jsou skoro důležitější skici, studie a přípravné kresby, ve kterých lze pozorovat zrod nového myšlení a řešení problémů a otázek, s nimiž se vyrovnával. Postupně se oprošťuje od „zajetí figurou“, která novému světu Kupkovy filozofie přestává stačit, studuje psychofyziologický potenciál barev, posléze odmítá prostorový objem v malbě a graduje rozkoší čistých idejí a hry dokonalé geometrie.

Ve srovnání s díly jeho současníků, z nichž některá jsou na výstavě přítomna (Tanečnice v kavárně Jeana Metzingera a Muž na balkoně Alberta Gleizese), s odstupem celého století a navíc viděno perspektivou, kudy a kam se mezitím výtvarné umění vyvinulo, lze říci, že Kupkova abstrakce se ukázala jako progresivnější směr uvažování s obrovským potenciálem možností výtvarných konceptů, kterému v podstatě nemůže konkurovat ani kubismus, byť ho první třetina 20. století považovala za vrchol výtvarné moderny. Dnes lze jen stěží uvěřit tomu, že obě Amorfy, díla tak elegantní, vytříbená a noblesní, byla považována za natolik radikální, že způsobila skandál a odsouzení u tehdejší umělecké kritiky. 

František Kupka / Dvoubarevná fuga
Zdroj: ČT24

Výstava Cesta k Amorfě představuje Kupkova díla první dekády 20. století. Tvůrci výstavy uchopili klíčový dějinný moment, který měl zásadní význam pro umělecké snažení následujících generací výtvarníků po zbytek století.

Aby bylo možné uvést díla Františka Kupky v kontextu jeho vlastního tvůrčího vývoje i jeho malířských současníků, podařilo se jim díky neobyčejnému úsilí a vstřícnosti partnerských organizací shromáždit kolekci čtyřiceti prací jak z vlastních sbírek Národní galerie, tak především formou zápůjček. Čestné místo patří Museu Kampa – Nadaci Jana a Medy Mládkových, dále to byly zápůjčky ze Centre Georges Pompidou v Paříži, The Museum of Modern Art v New Yorku, Philadelphia Museum of Art, Albright-Knox Art Gallery v Buffalu, Obrazárny Pražského hradu a ze soukromých sbírek. Příprava výstavy se uskutečnila v rekordním čase pouhých dvanácti měsíců. 

8 minut
Vstup Oldřicha Borůvky
Zdroj: ČT24

Tato výjimečná expozice vrací dílo Františka Kupky do domácího i světového uměleckého kontextu, poukazuje na zrod abstrakce, přičemž přelomovým momentem je otevření pařížského Salonu, kde Kupka naposledy vystavil svá figurální díla, od něhož právě letos uplynulo sto let. Národní galerie v Praze podpoří Kupkovu vítěznou cestu dnešním uměleckým světem zápůjčkami celé výstavy do uměleckých metropolí – v roce 2015 plánuje zápůjčku výstavy do Peggy Guggenheim Collection do Benátek a na rok 2017 připravuje velkou retrospektivu díla Františka Kupky v Praze, Paříži a New Yorku. Dnes zahájená výstava Cesta k Amorfě svým významem a ojedinělou koncepcí bezpochyby aspiruje na výstavní počin roku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
před 4 hhodinami

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025
Načítání...