Plánovaná trasa silnice z Brna do Svitav okolo přehrady platí, odpůrci u soudu neuspěli

Krajský soud v Brně zamítl žalobu proti aktualizaci zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. Jiný soudní senát téhož soudu v úterý zamítl i druhou z žalob proti témuž dokumentu, kterou podaly samostatně jen obce Ostopovice a Jinačovice. Trasa čtyřpruhové silnice tak platí. Kraj ji vytyčil od dálnice D1 na sever, povede přes městské části Bystrc a Kníničky a rekreační oblastí přes hráz Brněnské přehrady a dále na sever jižním obchvatem Kuřimi k Černé Hoře. Odpůrci tohoto řešení mohou ještě podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu (NSS).

Podle advokáta odpůrců Pavla Černého záleží na nich, zda se ke kasační stížnosti odhodlají. Pokud by případně Jihomoravský kraj uspěl i u NSS, stal by se úterní rozsudek vítězstvím kraje při dlouhodobém prosazování dané varianty silnice.

Plánovaná trasa se nelíbí okolním obcím, má ale ulevit přetíženým tahům

Proti vedení silnice přes Brno dlouhodobě bojují jak lidé z Bystrce a Kníniček, tak i z dalších obcí, kterých se budoucí stavba citelně dotkne. Prosazovali druhou alternativu, která by byla západním obchvatem Brna a k obcím severně od Brna by byla šetrnější.

Naopak existuje i hodně podporovatelů prosazené varianty, protože současná silnice 43 je extrémně přetížená a kvůli tomu i nebezpečná. Vybraná varianta má podle krajské studie také větší potenciál rozmělnit dopravu směřující do krajského města a ulevit tak některým přetíženým komunikacím.

Trasa zvolené silnice navazuje u Černé Hory na již schválenou trasu Boskovickou brázdou, kudy má vést až k Moravské Třebové. U ní se má v budoucnu napojit na stále neexistující dálnici D35.

Soud žalobu zamítl z důvodu zdrženlivosti. Soudce David Raus zdůraznil, že kraj si musí nést důsledky zvoleného řešení, a předjímal, že cesta ke stavbě silnice bude ještě velmi dlouhá a složitá a že bude ještě řada příležitostí podávat námitky v další přípravě, kdy se bude hledat vhodné vedení silnice a její technické řešení.

Raus uvedl, že chápe důvody nesouhlasu navrhovatelů, ale podle něj postup kraje obstojí jak věcně, tak procesně. „Postup nebyl nezákonný, nešlo o obcházení pravidel. Nevykazuje ani administrativní nekorektnosti či neslušnosti,“ uvedl soudce.

Krajská studie, na jejímž základě zastupitelé vybrali variantu přes Bystrc, byla podle soudu komplexní a vypovídající. Doplnil také, že v tak hustě obydleném území nelze stavět žádnou silnici republikového významu, která by nezasáhla negativně nikoho, a naopak poznamenal, že podle studie bude mít stavba nové silnice výrazně větší přínosy než negativa.

Podle advokáta Černého je však přinejmenším zvláštní, že soud uvěřil pravdivosti veškeré argumentace kraje, přestože podle žalující strany bylo zadání studie od začátku špatné a vstupní data nebyla správná.

Plány na postavení tahu existují od druhé světové války

Silnici, o kterou se přou generace, projektovalo po okupaci Československa nacistické Německo a mělo jít o extrateritoriální dálnici přes území protektorátu z Vídně do Vratislavi, což byla tehdy města v německé Třetí říši. Na trase už tehdy vznikla řada náspů, zářezů i mostů, které jsou v krajině dodnes viditelné.

Stát v této trase již desetiletí plánoval dálnici, ale nebyl schopen ji prosadit do územně plánovacích dokumentací, což se povedlo až loni. Během doby se také z chystané dálnice stala jen čtyřpruhová silnice a aktuálně je v konceptech Ředitelství silnic a dálnic dokonce přeznačená na silnici s číslem 73, aby se nepletla se současnou silnicí I/43 z Brna na Svitavy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Jihomoravský kraj

Při bombardování Hodonína zasáhly jednoho z bratrů střepiny, druhý přišel o nohu

Za druhé světové války shodily americké letouny 20. listopadu 1944 na hodonínské nádraží více než čtyři sta padesát bomb. Nedaleko, v nových bytových domech s mladými rodinami bydleli také Zámečníkovi. Před bombardováním se matka s dětmi neschovala do sklepa z obavy, že uniká plyn, ale utíkala ulicí dál od nádraží. Střepiny jí zranily ruku, staršího chlapce zasáhly do hlavy, mladší přišel o nohu.
11:41Aktualizovánopřed 42 mminutami

U Malacek nedaleko českých hranic se potvrdila kulhavka a slintavka

U Malacek na západě Slovenska, méně než 50 kilometrů od českých hranic, existuje podezření na další ohnisko slintavky a kulhavky, informoval v neděli kolem poledne na síti X ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Oznámil zpřísnění opatření na hraničním přechodu Břeclav-Brodské na dálnici D2 u Lanžhota na Břeclavsku, ta se ale dál budou týkat pouze kamionů. Přítomnost nákazy na místě v podvečer následně potvrdil slovenský protějšek Výborného Richard Takáč.
30. 3. 2025Aktualizováno30. 3. 2025

Turistický klub značí dvě nové stezky a upravuje rizikové trasy

Klub českých turistů (KČT) letos otevře dvě nové turistické trasy, obě v Jihomoravském kraji. Plánuje také nové varianty stávajících stezek, které jsou v místě přecházení frekventovaných silnic nebezpečné. V dubnu pak klub začíná s pravidelnou tříměsíční obnovou značení na třetině turistických tras.
30. 3. 2025

Děláme vše pro to, aby se slintavka a kulhavka do Česka nedostaly, shodli se hejtmani

Věřím, že opatření, která přijali zemědělci před svými farmami, udělají všechno pro to, aby se nákaza do České republiky nedostala, řekl v pátečních Událostech, komentářích hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO) v souvislosti s výskytem slintavky a kulhavky na Slovensku. Stejně se vyjádřil i hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich (KDU-ČSL), který zmínil, že v případě výskytu má stát automatické programy, které chovatelům nahradí škody. Oba apelovali, aby lidé nekupovali tepelně neopracované produkty z dotčených zemí.
29. 3. 2025

Česko kvůli slintavce zakázalo dovoz krmiv a steliv ze Slovenska a Maďarska

Ze Slovenska a Maďarska se nově do Česka nesmí převážet krmiva a steliva pro hospodářská zvířata. Zákaz vydala s okamžitou platností Státní veterinární správa (SVS) v reakci na šíření nákazy slintavky a kulhavky. Opatření platí pro převoz sena, slámy a zelené píce určených pro hospodářská zvířata.
28. 3. 2025Aktualizováno28. 3. 2025

Nová linka přispívá k lékové soběstačnosti, za rok vyrobí až 100 milionů injekcí

V Brně se otevřela nová výrobní linka na injekční přípravky, které pomáhají třeba pacientům s revmatem. Podle ministra zdravotnictví Vlastimila Válka (TOP 09) je schopná zásobovat nejen republiku, ale celou Evropu, za rok vyrobí až sto milionů předvyplněných stříkaček. Resort mluví o dalším kroku k posílení lékové soběstačnosti, Evropa je ovšem stále na výpadky náchylná. Česko například řeší nedostatek léčivé látky cinacalcet, která se používá u dialyzovaných pacientů.
28. 3. 2025

Ve Veselí nad Moravou začaly práce na největším rekreačním přístavu v Česku

První etapa rozšíření přístavu Baťova kanálu začala ve čtvrtek ve Veselí nad Moravou. Práce za 78,4 milionu korun bez DPH obnášejí kromě jiného vybudování 31 lodních stání, která budou turisté smět využívat od příští plavební sezony. Dosud má přístav 35 stání. V nejbližších letech chce ministerstvo dopravy do rozvoje rekreační plavby na Baťově kanále investovat prostřednictvím Ředitelství vodních cest České republiky (ŘVC) téměř dvě miliardy korun.
27. 3. 2025

Taneční skupina řidičů brněnského dopravního podniku baví i pomáhá

Skupina řidičů z dopravního podniku v Brně vytvořila taneční skupinu. Z interní zábavy se postupem času stalo i pobavení pro okolí na diskotékách či plesech. Řidiči také nafotili vlastní charitativní kalendář, s jehož pomocí dosud vybrali 22 tisíc korun, které poputují na Kliniku dětské onkologie Fakultní nemocnice Brno. Tanec šoféři trénují hlavně o víkendech. A i když s ním mají úspěch, pořád jsou si jistější za volanty svých autobusů.
27. 3. 2025
Načítání...