
Místo dálnice povede z Brna silnice první třídy
„Obec, stejně jako všechny obce, které jsou na I/43, o to usiluje dlouhodobě. Jestli to bude D43 nebo silnice rychlostního typu, je nám jedno. Samozřejmě nám to vymístí tranzitní dopravu z obce,“ popsal starosta Lipůvky Ivo Pospíšil (nestr. za STAN). Denně Lipůvkou podle oficiálního sčítání Ředitelství silnic a dálnic projede více než 20 tisíc aut. Podle starosty Pospíšila by se na novou silnici přesunulo asi 70 procent z nich.
Silnice první třídy by alespoň podle předběžných plánů měla protínat cestu mezi Drásovem a Malhostovicemi, a to jen několik desítek metrů za posledními domy v obou obcích. V nich jsou proto místní proti. „No, vadí mi to, samozřejmě, komu by to nevadilo. Ale překvapení to není, spíš nakonec bude překvapení, kudy to povede,“ popsala Eva Dvořáková z Drásova.
Stejně tak se proti stavějí i další obce, které leží na trase, kudy má v budoucnu čtyřproudá silnice vést. Mají totiž strach, že obdobný problém, jako má teď třeba Lipůvka, by se v budoucnu mohl přesunout za domy jim. Kraj slibuje, že tak to nebude, a to právě i díky tomu, že odborníci od dálnice ustoupili k silnici první třídy.
„Co se týče například nevyšší povolené rychlosti, ta je tam nižší. Takže i hluk produkovaný komunikací bude nižší. Plus zatáčky mohou být ostřejší než u dálnice, a tak bude i průchod územím šetrnější než u dálnice,“ uvedl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Martin Maleček (Starostové pro jižní Moravu).
Úsek kolem Brna je v přípravě stavby nové silnice nejkomplikovanější. Ředitelství silnic a dálnic proto zatím nechce zmínit žádné termíny možného zahájení stavby.